Wellicht ken je de rij-instructie OGS niet.
“De rij-instructie OGS” bestaat niet. Volledig terecht verwijs je naar de branchrichtlijnen en regeling OGS, dit zijn inderdaad de kaders waaraan getoetst wordt als er iets mis gaat. Maar om vervolgens iedereen die deze regelingen overtreedt af te schilderen als “cowboy” gaat mij te ver. Dan denk ik dat je geheel hulpverlenend Nederland (of tenminste de chauffeurs onder hen) kunt bestempelen als cowboy.
Voor mij is dat hetzelfde als alle weggebruikers “wegpiraat” noemen, immers gelden er voor hun ook regels, en die worden ook overtreden.
Zij die zonder zonde zijn, werpe den eerste steen… ![]()
Het is met veel zaken zo dat berouw na de zonde komt.
Dat het met de richtlijn in de praktijk niet zo nauw wordt genomen, dat weet ik ook wel.
Een waardeoordeel daarover laat ik in een voorkomend geval graag aan de OvJ en de rechter over.
Maar om een (promotie-)filmpje op internet te plaatsen waarbij de instructies van de richtlijn duidelijk worden overschreden, dat doet mij de wenkbrauwen fronsen.
In vergelijking, als het een nukubu betreft dan worden daar hele TV-programma’s mee gevuld.
“Weet u wel hoe gevaarlijk dat is? Stel je toch eens voor dat een moeder met kinderwagen de autosnelweg oversteekt!”
Ik denk dat het meeste wel zo’n beetje is gezegd.
Ook kan je voorzichtig concluderen dat het niet bij iedereen even duidelijk op het netvlies stond.
Ik zie verkeer als het samenwerken van iedere verkeersdeelnemer, waarbij de verkeersregels zo goed mogelijk moeten worden toegepast.
Maar, zie mijn onderschrift, je moet ook rekening houden met het onverwachte, een fout. Van jezelf of van een andere verkeersdeelnemer.
Zoals altijd is het niet zwart-wit maar ontelbare tinten grijs.
Met dank aan een ieder voor hun bijdrage, op- en aanmerkingen, ik zie het allemaal als zinvol.
Natuurlijk ook respect voor ieder z’n mening en opinie, daar wil ik niets aan af doen.
Met name wil ik MofkaP langs deze weg heel hartelijk danken.
Ik heb er in ieder geval wederom iets van opgestoken. ![]()