Voorstellen

Hallo, mijn naam is Chris Zonneveld en rijdt motor sinds 1973 en BMW sinds 1982.
BMW-geschiedenis begon met een R100RT en heb er daar twee van gehad. Door de toen optredende emissieproblemen kon de oude boxer niet meer dan 60 pk leveren terwijl mijn RT’s te boek stonden voor 70 pk. BMW had weinig keus meer voor tourrijders dan het overstappen op de K-serie. Had daarvoor 6 Honda viercylinders gehad dus het karakter was mij bekend. Twee K 100 RT’s en een K 1100 LT volgden. Die LT heb ik 26 jaar gehad, deels daar BMW mij geen alternatief bood en deels door gezinsomstandigheden waardoor motorrijden er weinig meer van kwam.
Toen naderde mijn pensioen en had door een financiele meevaller de mogelijkheid een nieuwe R1200RT aan te schaffen. De dealer stond vreemd te kijken bij mijn 26 jaar oude K1100 LT van eerste eigenaar met 76 dKm op de klok. Door adequaat onderhoud viel er weinig op aan te merken en had in 2016 er nog een tripje Zuid Frankrijk met mijn eveneens motorrijdende zoon op een F 800 FS mee gemaakt. Proefrit op de R1200RT, die vanwege het jubileum extra uitgerust werd geleverd, was verrassend vertrouwd. Wel vond ik het blok wat nukkig maar weet dat aan de verse kmstand. Met mijn nieuwe RT werd ik nooit vriendjes met dit blok dat onverwacht afsloeg en notabene 1150 tpm nodig had om stationair te blijven draaien. Op de grote weg geen enkel probleem maar dat je liefst ruim boven de 2000 tpm moest blijven om prettig te rijden, dat hadden mijn oude boxers niet. Dit had in mijn optiek alles te maken met extreem arme motorafstelling maar volgens de dealer was alles in orde. Een nieuw retourtje Zuid Frankrijk verliep uitstekend maar zo gauw je door een dorpje toerde was het blok nukkig ook al stond er intussen ruim 12 dKm op de klok. Proefrit aangevraagd op een R 1250 RT daar uit testen bleek dat deze zo soepel oppakte. Het feit dat BMW zo snel mogelijk alle 1200’s verving door de 1250 was tekenend. Die proefrit was op een nog versere als de eerdere R 1200 testmotor maar dat was niet te merken. Wat draaide dat blok een stuk mooier, het stationairtoerental was nu 1050 tpm en het geluid hierbij was veel beter. De R 1200 sloeg net niet af en de R 1250 draaide gewoon rond. Om deze af te laten slaan moest je het wel erg bont maken. Kortom dit was de boxer zoals ik hem wilde hebben. Dat de 1250 daarbij een flink hoger koppel heeft is meegenomen maar het mooier lopen is het meest opvallend. Intussen is de R 1250 RT een jaar oud, door Corona is het dit jaar niet van een Frankrijk-tochtje gekomen en staat de teller net op 10 dKM. Komende zaterdag een beurt. Ben benieuwd of meer mensen mijn ervaringen delen.

Hallo Chris,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en bedankt voor je introductie. _004

Hierin geef je aan wat voor jou de problemen zijn geweest met een -1200- . Problemen die ik per definitie niet terug lees in alle jaren dat ik met dit forum verbonden ben. Ik rij zelf een ouder type RT en deze loopt zowel stationair als op toeren (en dan het liefst iets boven de 3000) als een zonnetje. Ik denk niet dat BMW de 1200 vervangt voor de 1250 vanwege problemen maar gewoon om een nieuw type in de modellijn op de markt te zetten.

Echter, ik wijd nu uit en dat is niet de bedoeling. Dit is het voorstel topic en je kunt het beste een nieuw topic aanmaken bij “R . . . RT kopen ja of nee?”

Hoe dan ook veel plezier op je -1250- en hier op ‘t forum. _004