Hallo vanuit Hoogland,
Ik ben René. Op mijn 18e jaar direct achter elkaar mijn auto en motor rijbewijs gehaald. En meteen een motor gekocht. Mijn eerste werd een Honda CB 500 F. Eentje met vier originele uitlaten. Kan me mijn eerste lange rit nog goed herinneren. Zo cool. Ik heb een boel plezier op en met deze motor gehad. Daarna kwam ik – na ritten met de Golwing Club – op het spoor van mijn volgende motor. Een Honda ST 1100 Pan Eurpean van 1993. Na enige jaren veel rijplezier met de Pan te hebben beleefd ben ik overgestapt naar een Honda CBR 1000 F. Een grote fout… wat ging die hard. En bij de motor dealer vertelden ze me wel dat het rustiger aan kon, maar bij 6000 t/pm draaide het blok zo lekker soepel en in z’n 6e versnelling vloog je dan met 160 km/u over de weg. Na 2800 mijl toch weer verkocht. Voor in de Amsterdamse binnenstad had ik nog een Honda CB 200 staan. Heb toen een Suzuki GS 850 G, met cardan. Ongelooflijk dikke tank en machtig veel motor. Daarna kwam mijn eerste BMW, een K 100 RT. Fijne motor met een heerlijke zithouding. Toen die na problemen met de aandrijving vervangen werd kocht ik weer een Honda ST 1100 Pan European. In 2005 heb ik die na een zachte knuffel met een auto op de A9 total-loss gereden. Heel jammer. Snel daarna heb ik een Honda CB 750 SevenFifty gekocht. Die heb ik toch nog zo’n 16 jaar gehad. En in al die jaren hooguit 20.000 km gereden. Heeft tussendoor veel stil gestaan. Heb nog wel eens een proefrit gemaakt op een BMW R 80 RT. Die vind ik zo mooi… maar ik zat er niet lekker op. Eind 2021 heb ik met mijn gezin een zwaar auto ongeluk gehad. Auto rijden en fietsen was eerst toch wel wat spannend. Vooral met de geluiden van ander voertuigen vlakbij. Toch trok het om de CB 750 te pakken. En wat fijn was het daarop te rijden. Tijdens de zomer vakantie dit jaar de knoop doorgehad weer meer motor te blijven rijden. Kids hoeven per slot van rekening ook niet overal meer naartoe gebracht te worden. Toen gaan kijken naar de motor die ik al jaren mooi vind… de BMW R 1150 RT. Ik heb er eentje van 2003 gevonden. Met net 50.000 km op de klok. Die heb ik bij Joost Motoren in Utrecht een grote beurt laten geven. Ben blij met Joost en zijn opmerkingen. Zo weet ik waar ik mij wel en niet druk over hoef te maken. Joost gaf al rap aan dat ik een R 1150 RT had gekocht die de laatste jaren wellicht weinig heeft gereden maar die (aan de banden te zien) al sinds 2012 nauwelijk onderhoud had gehad. Bleek ook wel, want na de beurt was het een nog fijnere fiets. Alles deed het eigenlijk. Tot nu, net voor kerst. De ABS is in storing en de remdruk viel wel. Heb al meteen flink informatie gevonden op dit forum. Binnenkort gaat Joost de remmen fixen. Daarna volgen flink wat fijne kilometers. Lekker wat toertochten rijden. Zie het helemaal zitten.
Zie jullie vast eens op de weg…
Groet, René