vlinderklep zit vast

Eerder deze week mijn R1200RT LC uit 2014 aan de GS 911 gehangen en geconstateerd dat er een foutmelding is die gaat over de vlinderklep in de uitlaat in het engels de exhaust flap.

Met WD40 heb ik geprobeerd de boel weer gangbaar te maken maar dat bood slechts korte tijd een oplossing.

Op youtube staan filmpjes waarbij grafietolie de uitkomst biedt. Dat heb ik nu besteld bij Conrad en ik wacht op levering.

Tot die tijd vraag ik mij af: wie heeft ook last gehad van een vastzittende vlinderklep en wat was de oplossing om hem gangbaar te maken?

Ik hoop voor je dat de klep open staat. Het ding zit er alleen maar om te voldoen aan bepaalde geluidsnormen. Ik heb mij door de dealer laten vertellen ze bij een defecte vlinderklep deze vaak in geopende toestand fixeren. Ze schijnen nogal prijzig te zijn. Afgezien van de storingsmelding, kan het geen kwaad.

Probeer op het Gs forum @strokers eens te benaderen. Die heeft in ieder geval voor de dohc uitlaatkleppen liggen. Misschien kan hij ook wat betekenen voor de Lc.

Dankjewel voor de tip over het GS-forum. Probleem is dat de klep van een dohc een los ding is en op de LC is het onderdeel niet los van de uitlaatbochten en de katalysator. Het losse ding kan @strokers ultrasoon reinigen.

Op het forum stonden nog wel wat andere tips die ik ga proberen dit weekend.

Wordt vervolgd :$

Kun je die andere TIPS ook hier nog delen? _004

Andere tips gaan vooral over smeermiddelen:

  • de verbindingen van de klep in de uitlaat goed heet stoken en dan olie er in spuiten


  • smeren met kopervet (maar volgens anderen wordt het daar weer te heet voor)


  • schoonmaken en inspuiten met Innotec High Tef Oil.


  • smeren met Keramisch vet, is bestand tegen 1000°C


  • smeren met een nieuwe soort kopervet http://www.eurol.com/nl/2-producten/68-eurol-ceramic-grease.html

Mocht dit allemaal niet lukken dan ga ik voor het uitschakelen van de bediening van de vlinkerklep. De klep in de open stand zetten en de bowdenkabeltjes verwijderen.

Normaal gesproken kan je een vlinderklep vanaf de buitenzijde demonteren, schoonmaken en weer monteren.
Als alles er uit is dan de bus en het huis met heel fijn schuurpapier (ik gebruik altijd de bruine polijst doekjes) schoonmaken en met hitte bestendig vet weer monteren.
Kopervet droogt bij deze temperaturen inderdaad snel uit en loopt weer vast.
Keramisch vet is het enige middel wat echt geschikt is voor de klep.
Het is een klep die niet alleen voor het geluid daar zit maar door de verstelbare tegendruk bepaald het ook je koppel.
Indirect vind je een defecte klep terug in een iets wat oplopend brandstof gebruik.

Ik zie op mijn LC geen mogelijkheid om de klep te demonteren.
Bovenop zit het draaiende gedeelte met een veer en onderop een soort van dop zonder mogelijkheid om dit los te maken.

Maar ik leer graag dus als je me een zetje in de goede richting kan geven dan graag.

Ik heb even een tekening er bij gezocht omdat ik de klep van de 1200 nog niet heb gehad.
Als ik het zo bekijk dan is ook deze gewoon te demonteren. Zie bijlage.
Deze afbeelding is overgenomen van de realoem.com site waar alle onderdelen en tekeningen terug te vinden zijn.
uitlaatklep_1200.jpg

Is er een andere manier om er achter te komen dat de vlinderklep blijft hangen dan een foutmelding van de GS 911?
Of moet je wachten dat de dealer bij een servicebeurt dit meldt en je verteld dat dit € XXX,- gaat kosten?

Dat is een tekening van de servomotor die de klep bedient inclusief de 2 bowdenkabels en het afdekkapje van de klep.

De klep zelf zit in de uitlaat en is niet als los onderdeel terug te vinden.

Kijk maar naar het plaatje van de uitlaat.
vlinderklep.JPG

Als je de motor op contact zet, dan moet je een korte klik horen bij de uitlaat ter hoogte van de klep.

Je kan ook je hand leggen op het zwarte afdekkapje en dan voel je bij het op contact zetten of de kabels de klep heen en weer bewegen.

Op de tekening is het niet te zien of de klep los te halen is. Als daar geen schroeven zitten dan kan het zijn dat deze helaas niet schoon gemaakt kan worden. Het beste is om de kabels los te maken van de klep. Je kan dan de klep met de hand (mogelijk nu ook een tang nodig omdat deze zwaar draait) controleren hoe deze draait.
Als het niet gangbaar te maken is en je neemt genoegen met een niet werkende klep dan de servo gewoon vast laten zitten en de kabels los nemen.
De servo bepaald de stand van de klep en als die kan draaien dan geeft deze ook de melding door aan jouw systeem dat alles werkt.
Je kan dan zonder foutmelding maar ook zonder werkende klep gewoon rijden. Afhankelijk van je rijstijl kan je de klep in een positie plaatsen waar deze aansluit op jouw stijl. Afstellen is een kwestie van gevoel.

Hier het gedrag van de Exhaust Flapper Valve onder het rijden, R1200GS LC. Hij staat dus meestal open en gaat soms dicht, hij beweegt ook proportioneel en niet aan/uit, ben er nog niet wat hij toe voegt als hij een beetje dicht gaat :$ , wel leerzaam dus … _004

https://www.youtube.com/watch?v=WO-pPKzu_NI

Ga bij mijn GS ook maar eens kijken of dat ding nog netjes beweegt, in deze tijd van Corona moet je tenslotte iets met je motor doen behalve op vrijdagmiddag een rondje rijden :smiley:

Laatste nieuws: met grafietolie en heel veel geduld is het me gelukt om de klep weer gangbaar te maken. De veer brengt hem nu zelfs weer vanzelf in de open stand als ik de klep dichtdruk.

Heb me voorgenomen om de klep met het jaarlijkse onderhoud te controleren.

Dank allemaal voor het meedenken.

Hoi,

ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij een grote beurt 2 jaar geleden vertelde de monteur mij dat de klep defect was. Thuis heb ik de uitlaat gedemonteerd en de klep zat inderdaad muurvast. Van alles heb ik geprobeerd om deze weer een beetje gangbaar te maken: met de tang en kruipolie proberen er beweging in te brengen en dat lukte, vervolgens een nacht en een dag het geheel in de ‘Rustico’ (roestoplosser) gezet en ik dacht dat de klep voldoende bewoog en toen alles weer geïnstalleerd. Dit jaar toevallig weer even de uitlaat los gehad omdat de achterband vervangen moest worden. Weer bleek de klep muurvast te zitten en heb toen het besluit genomen om een nieuwe bochtenset met nieuwe klep te kopen! Een aderlating qua kosten maar wel de kortste klap. Bij het aanschouwen in de winkel blijkt dat de klep gewoon terug moet ‘klappen’ en de veer zorgt hiervoor. Helaas kan niets gedemonteerd worden, dus zit het eenmaal vast dan wordt het een heel lastig verhaal. De oude bochtenset heb ik nog en het is een mooi projectje om eens te kijken hoe het één en ander uit elkaar gehaald kan worden. M.i. door de kop van de stift uit te boren maar dat is een eerste aanzet. Hoor graag van iemand hoe dit onderdeel aangepakt kan worden.

Bedoel je de grafietolie van Caramba of zoiets, of zoals in een ander filmpje grafietpoeder en dat met WD40 er in laten lopen?

De grafietolie van Caramba. Gekocht bij Conrad.

_004

Ik zou gewoon beginnen met demonteren. Allereerst ben ik benieuwd naar dat “dopje” aan de onderkant van de klep. Maar belangrijker nog: als je de boven- en onderkant openmaakt, wat precies de oorzaak is van het vastzitten (roest, roet, viezigheid).