tankinhoud en geluidsproductie R 1250 RT

Ik heb inmiddels ruim 6000 km met de -1250- gereden en merk nu twee dingen op.

  • Volgens mijn omgeving (mensen dus) maakt de -1250- beduidend meer lawaai dan de R1200 RT die ik er voor had. Zelf ervaar ik dit inderdaad ook. Mijn buurvrouw geeft bijvoorbeeld aan dat ze zich de eerste ochtend dat ik om 06.30 uur wegreed naar mijn werk, rechtop in bed zat van het lawaai van de (nieuwe) motorfiets. En dat had ze bij de vorige nooit gehad.
    Voor zover ik weet is er niets bijzonders aan de motor gewijzigd en bij de proefrit is mij dit ook niet opgevallen.
    Zijn er meer eigenaren die dit ook zo ervaren of is het enkel bij mijn motor het geval?

En . . .

  • Al meerdere jaren houdt ik mijn benzineverbruik bij. Als ik naar vergelijkbare periodes kijk in 2017 en 2018 was het gemiddelde verbruik ongeveer 1: 22. Over de 6000 km die ik inmiddels met de nieuwe -1250- gereden heb is het gemiddelde brandstof verbruik weer rond de 1:22 echter . . .
  • Voorheen reed ik ongeveer 560 km met een volle tank en nu nog maar ongeveer 515 km (volgens de benzinemeter en met resterende kilometers gerekend). Dus ongeveer 45 kilometers minder.
    Ondanks dat mijn verbruik met de -1250- toch ongeveer gelijk gebleven is aan het verbruik van de R1200 RT kan ik dus beduidend minder kilometers rijden met één tank.
    Als ik naar de specificaties op internet kijk is de tankinhoud van zowel de R1200RT als die van de R1250RT hetzelfde, namelijk 25 liter.
    Zijn er meer mensen die dit zo ervaren en is de tankinhoud kennelijk toch verminderd of is er misschien iets mis met de benzinemeter? _001

Lijkt me beter dat je 'm even helemaal aftankt en dan de keer daarop weer. Weet je precies het verbruik gesteld dat de km-teller juist weergeeft.

En dat is precies wat ik dus de laatste jaren bijgehouden heb. En dan valt mij nu dus het verschil op. En de kilometers zijn gecontroleerd met de GPS en die kloppen aardig.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het op die manier meet de grootte van de tank dan toch een minder voor de hand liggende manier is om te meten.

Wellicht gewoon nog niet ingereden; mijn K1200 schijnt pas bij 20.000 km. beetje ‘‘los’’ te zijn. Geheel ander blok evenwel :nerd:

Hier een Zwitser met een R1200 RT met 300.000 km. op de teller:

https://youtu.be/yrCuQbNuZnY

Er wordt ergens een opmerking gemaakt dat het verbruik na het inrijden toch wel aanzienlijk terugliep.

Wordt ook gekwantificeerd: van 4,5 naar 4,0 ltr. / 100 km.

Als je je stoort aan het achtergrond-muziekje: het relevante fragment begint op 6 min. 8 sec.

Leuk filmpje met in mijn beleving ook leuke muziek. De RT met 300K (in dit geval een 1200) als kilometervreter, alias tourbuffel. Het geluid van de RT bij het wegrijden na ruim 6 min. klinkt goed. En toch is het ook hierbij weer bewezen dat alles staat of valt met goed en regulier onderhoud. Op naar de volgende 300K. :wink:

Eriks

Ik vermoed dat er gewoon nog 2 liter in je tank zit als de meter op 0 staat…

Denk dat je nooit meer dan 22 a 23 liter kan tanken als de meter op 0 staat…

Ik heb een R1200RT lc en tank meestal rond de 20 liter…

Gewoon een ruime marge…

Henk7777

ik heb de tank van LC een keer leeg gereden :frowning: . Stond al langer op nul maar je kan er zeker geen 50 km meer op rijden als ie op 0 staat. En dan gaat er echt 25 liter in

De grootste tankbeurt met mijn RT uit 2008 is 25.9 liter geweest, en volgens de BC kon ik nog 16km rijden.
Het boekje geeft ‘ca 27 liter’ als capaciteit, waarvan min. 4 liter reserve.

Voor wat het geluid betreft…….ook op GS-fora valt veel te lezen over de mechanische herrie die de LC maakt. Er zijn zelfs mensen die experimenteren met andere dan de voorgeschreven viscositeit motorolie met het doel deze herrie te verminderen.
Om het lawaai te kunnen beoordelen zou ik het vergelijken met andere gelijke motoren. Dat geeft volgens mij een prima referentiewaarde.

gr v Ciske