Zo dacht ik er in het begin ook over.
Toch heb ik uiteindelijk een 1200RT tanktas gekocht en wel om de volgende reden:
De tanktas is nauwelijks uitbreiding voor de enorme topkoffer en beide zijkoffers. Echt veel kan er niet in en eigenlijk is dat de bedoeling ook niet. Ik kwam er achter dat de 1200RT itt de 1150RT een soort verhuisdoos als topkoffer heeft. Eigenlijk veel te groot voor wat je normaalgesproken dagelijks nodig hebt. Dat gaat vaak om papieren, extra handschoenen, een laptop, een regenpak enz.
Rijden met alleen de topkoffer kan natuurlijk, al vangt dat hoog gemonteerde ding wel behoorlijk veel wind en dat is al te merken boven de 110 km. Bovendien wordt het motorbeeld met alleen een topkoffer er niet beter op. De topkoffer is behalve hoog ook nog eens achter de achteras gemonteerd en als de koffer niet klemvast vol (max 10 kilo) is gestouwd, krijgt de inhoud het onderweg stevig te verduren. Een losse laptop zou ik zo niet durven vervoeren. De zijkoffers zijn vaak in de kleur gespoten exemplaren, die tamelijk gevoelig zijn voor de frontale of zijdelingse ontmoeting met een paaltje, toevallig langskomende fietstrappers, stepjes van kinderen, de garagedeur, het tuinhek en noem maar op. Krassen zijn op de zijkoffers zijn in het dagelijks gebruik zo gemaakt en blijven dan nogal prominent aanwezig. Kijk maar om je heen, voorbeelden te over en zie bijvoorbeeld ook deze post. Bovendien is file rijden met zijkoffers een nog grotere kunst dan zonder, al wordt de motor er per saldo niet breder van. Slingerend tussen de auto’s maakt het wel degelijk uit van achteren ook ‘dik’ te zijn.
De RT ees bieden -tenzij er een ouderwetse radio aan boord is- een buitengewoon handig vakje aan voor sleutels, telefoon, papieren enz. De specifieke 1200RT tanktas biedt vooral gewenste uitbreiding van ruimte voor dat specifieke vakje. Denk aan de bovengenoemde weersafhankelijke spulletjes. Meestal is een after market tanktas ‘gedoe’ met magneten, straps en elastieken die hun elasticiteit verliezen. Ik herinner me het gedonder met de K75 en K100 serie, waarbij haken van de tanktas onder de tank aangrijpen op een lasnaad en de tas met elastische banden op de bovenkant van de tank wordt gedrukt. Dat levert elke keer gedoe en gehannes op en het hoeft maar een beetje tegen te zitten voordat de tank aan de bovenzijde toch slijtage begint te vertonen.
Bij de 1200RT tanktas is van gedoe, gehannes en slijtage geen sprake. Met een klikje zit de tas veilig vast, zonder de eigenlijke tank te raken. De tas neemt wel heel makkelijk mee en is in de hoogte met het lossen van een extra ritssluiting nog uit te breiden. De tas vangt achter de ruit geen wind en is waterdicht uitgevoerd. Bijkomend voordeel is dat bij een bui het bekende natte motorkruis wat later optreedt.
Van een ex-1200 RT er die een K1600 kocht, kon ik een 1200RT tanktas overnemen. Als uitbreiding van het handige vakje ben ik er zeer content mee, voordat de topkoffer en/of de zijkoffers aan de brommerd worden gehangen. Juist met de vakantie neem ik de tanktas waarschijnlijk niet mee, de topkoffer volstaat daarvoor al.
Zó handig die tanktas icm die rail, een echte aanrader in het dagelijkse gebruik.