stilvallen motor

Afgelopen zaterdag heb ik, zoals vaker, een rondje getoerd met de motor. Maar onderweg is ie, tot twee maal toe, stilgevallen! De eerste keer bij steady 60 km per uur, de tweede keer bij steady 80 km per uur. Je rijdt en opeens, niks meer, twee rode lampjes op het dashboard aan en dat is het.
Beide keren veilig de kant van de weg bereikt, motor is zijn vrij, contact uit en weer aan… starten en lopen.
Uiteindelijk wel thuis gekomen, maar iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

[groet]

Cees Biegstraaten

Eerste gedachte is dat de tank vacuüm trekt en de motor geen benzine krijg en stilvalt. Ontluchting vd tank controleren.

En regelmatig voorkomend is een draadbreuk nabij het kontaktslot. De klacht begint dan vaak bij het nemen van een bocht. Als je de motor laat draaien en de draadboom wat heen en weer haalt zou je deze klacht kunnen vinden.
Gaan de lampjes eerst aan of gaan deze aan direkt na het stilvallen?

Beste Cees

Klinkt als Hall sensor probleem.

[groet]

Tom

Het vacuüm is makkelijk te checken door de vulklep open te zetten tijdens het rijden, zolang de tank niet vol is klotst het niet over de rand.

Het elektrische contact van het contactslot heb ik eerder mee gemaakt en bij 2 RT’s moeten repareren, 5 nieuwe kabels solderen aan het contactslot en een nieuwe trek-ontlasting maken. Klacht is wel een beetje afhankelijk met het aantal gereden kilometers (= stuurbewegingen).

Ik zet mijn meeste geld op de Hall-sensor, zeker bij de R1100 (de oudste rond de 20 jaar inmiddels), is een bekende klacht en wat er omschreven wordt ook passend. Bij Tills.de voor ongeveer € 130 een nieuwe te krijgen, afstel-tooltje is een 20mA ledje en een weerstandje van pakweg 600 ohm en een paar draadjes.