stil op de snelweg

Beste forum leden,

Na twee jaar rijden op mijn RT uit 2000 ben ik stil komen te staan op de snelweg (vluchtstrook gelukkig :wink:, al rijdende viel de motor uit, voldoende brandstof in de tank, en was het niet meer mogelijk om de motor te starten. Hij sloeg niet meer aan, de accu leek wel voldoende stroom te leveren om de motor rond te laten gaan. Nadat rijkswaterstaat me heeft weggetakeld en ik de motor geparkeerd heb met regelmatig een druppellader erop probeerde ik na 2 maanden (ik was tussendoor even op reis) de motor te starten. Tegen de verwachting in startte de motor gewoon.
Nu durf ik niet goed te gaan rijden omdat de motor me vorige keer onderweg liet staan.

De tijd voorafgaande aan het probleem merkte ik wel dat ik steeds vaker de druppellader moest gebruiken bij een minder sterke accu. Ik had hem voor ik vertrok ook opgeladen.

Mijn vraag:

  • Is mogelijk dat de motor al rijdende uitvalt door een slechte accu? of is de accu met name belangrijk voor het starten en zou hij zijn uitgevallen door een ander probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken.

vriendelijke groet van Brent

Moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven, maar ik zou als eerste kijken naar de (bekabeling van de) ontsteking: CDI naar bobine en bobine naar bougies.

Vraag: heb je voor het stil vallen van de motor gereden in de regen? Is het antwoord ā€œjaā€ dan kun je er (bijna) zeker van zijn dat het de halgever is.

Zoek via de zoekfunctie op ā€œhalgeverā€ en je komt soortgelijke situaties tegen.

Feitelijk is het een kortsluiting van een bundel van verouderde draden. De ommanteling wordt gaandeweg de leeftijd minder en minder. Vandaar ook de kortsluiting. Mocht de halgever defect zijn, dan kun je deze door een ander gereviseerd en verbeterd exemplaar (laten) vervangen.

+1

+1 met ervaring :frowning: . En na afkoeling weer vrolijk starten… en na een x aantal km weer uitvallen enz. tot de puf er helemaal uit was. Nieuwe hallgever kostte ruim € 200,- een ruileRT ongeveer de helft.

Hoi,
Ik heb zeker in de regen gereden, meerdere keren zelfs, ook in de week voordat hij ermee stopte. Fijn dat jullie even naar mijn probleem hebben gekeken.

Hij staat ook wel eens buiten en krijgt dan ook wel eens vaker dan gewenst regen over zich heen.

Ik ga er mee aan de slag!

groetjes

Top, heb ik ook weer wat geleerd! _004

Mijn R1100S staat buiten gestald en krijgt veel regen over zich heen. Ik had af en toe te maken met kortstondig volledig wegvallen van spanning (angstaanjagend als de spanning terug komt en het gashendel flink openstaat…). Na meerdere malen onderzocht te zijn is gebleken dat een kabelaansluiting bij de startmotor gecorrodeerd was en slecht contact maakte. Na vervanging van deze kabel is dit probleem niet meer opgetreden.

Deze storing heeft niets met het stilvallen te maken. Bij jou start deze niet omdat het startrelais en het groot verbruik relais niet bij kwam.
Bij BVDD is het een ander probleem die tijdens het rijden ontstaat. Door genoemde hall-sensor of bobine.

Voor ik de hallgever ga loshalen en reviseren… zijn er nog tips om er verzekerd van te raken dat het de hallgever is die defect is?

Las al iets over luisteren naar de benzine pomp tijdens het starten, maar dat lijkt me lastig ivm tegengeluid van het starten…

groetjes

Op het Gs forum is iemand die halgevers repareerd. Oude inleveren en je krijgt een gereviseerde halGEVER terug die beter is als orgineel. Kosten rond de 80 euro, weet dat niet zeker. Zijn nickname op dat forum is Freek C.

Grt Ben.

Klopt. Freek C uit Sommelsdijk is overigens hier ook forumlid en reviseert halgevers. Goeie TIP! _004

Nieuwe hallgever cpl met grondplaat kost ong 130 euro online. Ik heb de mijne via een forumlid laten repareren. Geloof 65 euro incl verzendkosten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Ja die !

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Bij Tills.de zijn ze te krijgen voor € 130 nieuw, de mijne rijdt er al ruim een jaar weer prima mee _004

https://www.tills.de/hallgeber-komplett-original-bosch-neu-bmw-vergleichsnummer-12-11-2-306-137-r850-r1100-r1150-355.html, let even dat je de juiste stekker hebt en leg de bedrading ver weg om de dynamo heen.

Afsteltooltje is een LEDje, weerstandje van 640 Ohm (als ik me goed herrinner) en een paar draadjes, kost < € 2.=

Ik was ook effe weg dus lees het nu pas.
Het lijkt idd op een hallgeverstoring.
De genoemde prijzen zijn vrij hoog het kan voor flink minder. (€75,- incl. verzenden)
-Freek-

Is dit makkelijk zelf te vervangen ?

Je bedoelt: zelf demonteren - opsturen naar/laten reviseren door Freek - en zelf weer monteren?

Ik ben (ook) benieuwd Freek. Ik heb een negentien jaar jonge -1100- waarvan de hallgever nog geen storing geeft, maar wil deze graag preventief gaan vervangen door een storingsvrij exemplaar. Zijn ze na revisie door jou ook storingsvrij?

Als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen.
De gereviseerde hallgeverplaten komen met een duidelijke handleiding.
Ze zijn storingsvrij, laatst is er 1 terug gekomen na 230000 km, dus beter dan de originele.

-Freek-

Is mij toentertijd ook prima gelukt met de instructie die ik via/op dit Forum vond. Wat ik mij er nog van herinner is dat de dynamo los zou moeten voor de connector, maar dat hoefde dus niet. Verder dat het bij het afstellen handig om met z’n tweeĆ«n te zijn.