IK heb vandaag mijn R1200 RT (2009) opgehaald. Ik was, ben, een Honda Pan rijder. Op de Honda had ik een aantal extra’s gemonteerd, waaronder een Stebel. Dit wil ik ook op mijn RT. Om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden, mijn vraag:
Wie heeft er een Stebel op zijn RT en waar heb je die gezet?
Elektrisch zou ik dit echt wel anders doen. Voor mijn extra lampjes heb ik een spatwaterdicht relais onder het zadel geplaatst mét zekering (zekeringhouder ook spatwaterdicht). Zowel de plus alsook de min lopen naar de accu, netjes vastgezet (dus ook de zijpanelen verder eraf gehaald, en niet met een draadje opsteken).
Voor mijn winterprojectje wil ik de Denali Soundbomb toevoegen. Van Ali moet ik nog een adapter kabeltje krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/4001139448046.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1d514c4dYHYQhx
Meteen eentje extra voor een motormaat van mij.
Ik wil e.e.a. wel nog verder aanpassen: minimaal met 2x2.5mm2 van de accu (gezekerd) naar de plek waar de bedieningsknoppen zitten, als je audio hebt (of misschien nog een andere plaats als ik toch alles open heb liggen). Daar 2 relais plaatsen. En vandaar uit alles verdelen.
Ik wil nog de spanning aftakken van het stadslicht om daarmee via een schakelaar het relais van de verlichting te bekrachtigen (nu rechtstreeks naar accu, en al een paar keer vergeten uit te zetten: toch bijna 5A)
Ik heb vele jaren geleden een Stebel Nautilus laten inbouwen op mijn RT. Het blikken geluid van de originele claxon vind ik maar niks. Als je eenmaal een Stebel hebt hoort een ieder je in de directe nabijheid. De Stebel produceert aanmerkelijk meer decibellen. Als men je niet ziet dan hoort men je (althans dat hoop je). De Stebel is mijn één na laatste redmiddel. Een aanrader dus om deze in te (laten) bouwen. Hierbij een foto van de Stebel Nautilus op mijn RT:
Valk Motive levert desgewenst ook een installatie pakketje èn een setje voor BMW motoren met canbus.
Is dit een en/en of een en/of. Heb je ze allebei nodig of volstaat het canbus setje?
Ik heb destijds het installatie setje (het zijn wat aansluitdraden/stekkers) erbij gekocht. MSA heeft de het voor mij geïnstalleerd. Mijn 1100 heeft geen canbus. Dus ik weet het niet. Ik zou een telefoontje of mailtje sturen naar Valk Motive. Dan weet je het zeker.
De originele claxon zit met een speciale BMW stekker verbonden. Zie bijlage foto.
Je hebt hiervoor óf een verloopstekker nodig, óf je knipt de originele stekker eraf en verlengt deze.
Bij Louis kost de verloopstekker bijna €20, en verder is een €12 euro voor het installatie setje is echt geen geld.
Afknippen is redelijk rigoreus, ik probeer eerst de ALI verloopstekker (is in bestelling), anders weet ik nu waar ik een verloopstekker kan kopen.
Op mijn RT heb ik de Nautilus achter het bovenste kuipdeel geplaatst, aan de rechterkant. Met een zelfgemaakte beugel (een stuk gebogen metaal) vastgezet aan een van de frame-gaten dat daar al zat. Ik heb het montagepakket erbij gekocht, en in plaats van de normale claxon aangesloten, en met een relais en zekering op de akku aangesloten.
Kennelijk ben ik defensiever gaan rijden, want ik heb hem sinds de montage niet meer nodig gehad.
Dank je wel voor je reactie. Heb je daar toevallig ook een fotootje van?
Ik twijfel tussen het plaatsen van een Stebel Nautilus of een Stebel Brio. De laatste is vier centimeter langer en heeft een extra schakelaar nodig. De schakelaar schakelt tussen twee verschillende melodieën. Ik wil de claxon gaan plaatsen op de plaats waar nu de originele toeter hangt. Beugeltje maken, zodat hij een beetje hoger komt.
weet niet of je hier wat aan hebt, maar het gaat me te ver om het paneel eraf te halen.
Tis al met al niet zo spannend. Stukje ijzeren strip, btje buigen, btje passen en klaar.