Na ongeveer 100 km gereden te hebben en motor een uurtje stil heeft gestaan start hij niet meer (startknop dood) . als hij een uur langer stilstaat en wat afgekoeld is start hij weer en motor slaat aan, na onderhalfuur rijden weer het zelfde probleem.
Indien de startknop dood is wordt er ook geen benzinemeter op het display zichtbaar.
Storing codes uitgelezen met MotoScan; 2848 Stel motor uitlaatgasklep, 9eoc beveiliging DWA.
DWA batterijen gecontroleerd 3.3 volt, accuspanning tijdens storing 12,7 volt, indien startrelais doorgeschakeld wordt werkt de startmotor maar motor slaat niet aan.
Storing codes gewist en na een aantal malen starten en lopende motor komen de storing codes niet terug.
Daar het euvel sporadisch voorkomt heb ik niet kunnen controleren of de benzinepomp werkt. Het is een dubieus geval. Heeft iemand misschien elektrische schema’s met penbezettingen van ECU en Display klok?
Heb je aan de hall-gever gedacht? Dit gedrag past bij een kapotte hall-gever (starten bij koude motor, uitval en niet kunnen starten bij een warme motor).
Een gedeelte van de klacht komt inderdaad overeen met een defecte hall-sensor. Het andere deel van de klacht is de echte oorzaak.
Dit duidt op een onderbreking in de stroomtoevoer. Dat is een kwestie van een slecht contact of defecte schakelaar in het start circuit. Een elektrisch schema is dan in principe een must om gericht te kunnen zoeken.
Als de hall-gever defect is zou er een storing code gegenereerd moeten worden?
Het bijzondere is dat er geen motor uitval is, de storing komt als hij een uur stil heeft gestaan.
afgelopen weekend 3dgn 850 km gereden de laatste 100km na een koffiestop van ongeveer 1 uur trad het probleem op en bij thuiskomst nog een keer.
Als de klacht er in zit kan je proberen, terwijl het kontakt aan staat, om alles wat mogelijk te maken kan hebben met deze storing, even te bewegen of te schakelen. Ik denk dan aan dodemansknop, standaard, bedrading met stekkers, zekeringen bewegen, kontaktslot zelf. Als je de benzinemeter bij ziet komen dan weet je in ieder geval een richting. Het lijk mij dat je in dat gedeelte moet zoeken.
Isaac,
Stekkers bedrading bedieningsknopjes end. zijn inderdaad gecontroleerd.
als de storing er is kan ik gericht meten of er can-bus signaal is.
Het grote probleem is dat het geen naked-bike is je moet eerst de halve motor slopen voor gericht te kunnen meten, bij af en toe storingen is dat bijzonder moeilijk.
Meten is weten, zomaar dure componenten vervangen is niet slim.
De vraag is of er iemand elektrische schema’s heeft dan kan er gerichter gezocht worden.
Lijkt op een storing van de dodemansknop. Hoop dat je bijgevoegde schema’s kunt lezen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk
Hoi, Nic4sen
Mooie schema’s maar ze zijn helaas niet te lezen, kan je ze misschien inscannen?
Ik heb ze er nu in origineel formaat neergezet. Hoop dat ze voor jou ook te zien zijn.
Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk
Nico4sen,
De schema’s zijn nu perfect haarscherp.
Hoop det ze voor mijn bj 2011 overeenkomen.
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Dit zijn de schema’s voor de modellen 2005 - 2009. Vermoedelijk zijn die voor 2010 - 2013 toch weer anders. De schema’s zijn afkomstig uit het Haynes werkplaatshandboek.
Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk
Beste Nico4sen,
Aan het startcircuit zal niet veel veranderd zijn als de pen-bezetting nrs niet overeenkomen zien we dat vanzelf, bovendien is de can bedrading makkelijk te herkennen doordat de draaden getwist zijn.
Hopelijk komt de storing meer voor dan valt er gericht te meten.
Vraag; de hall-gever wordt daar de nokkenas-sensor mee bedoeld?
Hallo,
Dit euvel heb ik ook gehad bij mijn R1150RT, bj. 2002 (toen 95k gelopen) en enkele bougies. Ik heb de Hall gever vervangen maar het euvel bleef. Toen heb ik de bobine ( BERU bobine onder de tank ) ook vervangen; sinds dien heb ik er geen last meer van gehad, ook niet bij hele warme omstandigheden.
Hopelijk helpt dit je iets.
Boxergroet,
André Schuurmans
DE OPLOSSING
Geplaatst door Baird op 30 mei 2017,
Wolfs RT Schreef, dit las ik en inderdaad dat was het probleem; de startschakelaar koelen als het probleem er is.
Dit is de oplossing van het niet starten bij warme motor;
Dus het staat al op jullie forum van Baird
De startschakelaar vervangen door een verbeterd type.
Dank jullie voor de reacties.
Fijn dat het probleem verholpen is en bedankt voor de terugkoppeling.