Starten in versnelling

Naar aanleiding van een eerdere post en ervaring hier een vraag. Ik heb een 2014 RTLC. Ik kan niet starten als de machine in een versnelling staat. Hij moet in N staan. Gisteren bij stoplicht wilde ik verder en sloeg hij af (my bad), maar al rollend worstelen om in N te komen. Gehannes van 1 naar 2 en terug maar de N dan lastig te bereiken.

Ik las dat met ingeknepen koppeling je gewoon “in gear” moet kunnen starten. Waar kan ik beste beginnen met zoeken ?

Schakelaar aan het koppelingshandle controleren.

De schakelaar is doorgemeten en deze schakelt op 1-2 met de cruise control en 2-3 met de clutch. Met losse draadjes op de diode stand gemeten en maakt contact. In de koppeling hoor ik ze beiden ook klikken.

Welke GS 911 gebruiken jullie ?

Ik heb zo’n kloon uit China van €35 à €40; niet geschikt voor het diepe werk, maar voor het eenvoudige spul prima. :bulb:

Voor zo’n €300 heb je een originele GS-911 (Enthusiast versie), die kan wel meer en daarvoor wordt de software ook regelmatig geupdate.

Klopt.
Bij al mijn RT’s vanaf de 1150 kan of kon je gewoon in de versnelling starten mits je de koppeling in kneep. Dit in tegenstelling met de jiffy. Als die uitgeklapt is kun je nooit starten!
Waar je het zoeken moet weet ik echter niet.

Volgende stap is idd live uitlezen. Ik kan het voor je doen, zie onderschrift.

Ik heb de schakelaar laatst vervangen nadat ik eerst de metalen lipjes had bijgebogen. Het onderdeel kost 65 euro bij BMW en vervangen kost je nog geen 10 minuten.

Onderdeel heet: dubbele microschakelaars (nummer 32728537609).

Linkje naar youtube: https://youtu.be/XKOgqPl_dBk

Goede tips. Ik ga ook even met de draaiknop van de handle spelen. Zag een YT clip waarin dit ook het “euvel” oploste als de schakelaar het wel gewoon doet. Ik had hem van 3 naar 2 gezet. Kijken of terug naar 3 iets veranderd.