Hoe gaan de spiegels los? Zitten er nog verborgen schroefjes ofzo het betreft een r1200rt van 2013 politie uitvoering.
Heb wel op een Utube filmpje gezien dat ze er met een tikje afvallen maar ik heb er flink tegen aan gemept maar er zit geen beweging in.
De spiegel zelf is de grootste hefboom. Als je met een grote platte schroevendraaier tussen de kuip en de spiegelunit gaat wrikken, verklein je de hefboom en het levert alleen maar beschadigingen op. Het is een beetje een slag , die je moet durven maken. Wrikken kan, maar dan wel met de spiegel zelf. Niet aan de onder- of bovenkant maar vanaf het midden naar de buitenkant van de spiegel met de vlakke hand.
‘Cursing’ (smack that f*'ng thing) Chris Harris doet het in dit filmpje diverse keren voor met twee handen op een 1100 P uitvoering. Hij slaat gecontroleerd op de buitenkant van de spiegel van achter naar voren en vangt vervolgens de spiegel op. Het is een flinke klap, een tikje is echt niet goed genoeg, waardoor de zware 1100 P op z’n middenbok staat te schudden. Kijk het filmpje vooral even af voor het terugplaatsen van de spiegel. Het is een slag die je moet durven maken.
Eerst van voren naar achteren wrikken met de spiegel zelf - niet slaan - kan ook, dan komt alle kracht op maar één van de drie verbinding te staan, in dit geval de voorste. Daarna kan de genadeklap van achteraf worden uitgedeeld.
Onnodig te zeggen om daarna met de drie bolletje rijkelijk in hun kratertje met keramisch vet in te smeren, zodat het demonteren de volgende keer geen problemen meer geeft.
De tips van L@chouff€ en van fransgabler gaan niet werken bij het 2010 - 2013 model. De enige wijze om de spiegels te verwijderen is het volgende:
Verwijder de linker- en rechterkuipdeel
Duw de bovenzijde van het spiegelglas naar achteren.
Aan de onderzijde van de spiegelbehuizing zit een gat. Via dit gat, kun je een inbus bout bereiken, die losgedraaid moet worden (zover mogelijk losdraaien), waarna het spiegelglas verwijderd kan worden.
Hierna zie je twee twee torx-bouten. Nadat je die verwijderd hebt kun je ook het spiegelhuis verwijderen.
Hier leer ik ook weer veel van, merkwaardig dat BMW die procedure met sommige types verandert. Vanaf de 850 verwijder ik de spiegels op z’n Chris Harris’ en ik vraag me echt af of dat bij alle types daarna veranderd is.
Op youtube is er bij een 1200RT de opening aan de onderzijde van het spiegelhuis terug te vinden, zonder dat de kuipdelen verwijderd hoeven te worden. In dat filmpje wordt het binnenwerk van het spiegelhuis met de boutjes zichtbaar om het eenvoudig te kunnen verwijderen. Die opening aan de onderzijde van het spiegelhuis - zoals die op het filmpje getoond wordt en bij onderstaande tekeningen van @Dingeman - zie ik bij m’n 1200 niet terug.
Het verwijderen het linker- of rechter kuipdeel is het een aardig klusje in het geval er een eenvoudig spiegelglas vervangen moet worden. Reden om meteen even op te zoeken hoe het vervangen van een richtingaanwijzer aangepakt moet worden. Dat gaat gelukkig een stuk eenvoudiger, met een beetje gereedschap kan het lampje zelfs ouderwets tijdens een regenbui in de berm worden vervangen. Wel weer heel anders dan bij de vorige series, waarbij de spiegel en het lampje in dezelfde behuizing waren ondergebracht.
Toch nog even terug naar m’n eigen RT en de vraag van de topic starter: volgens de Vin waarheidsvinding met een productiedatum van 10/2010. Als ik de spiegel niet van achteren naar voren beweeg - dat kan niet meer ivm de behuizing van het knipperlicht - maar van voren naar achteren toe, dan blijkt de spiegelbehuizing heel makkelijk los te laten. (zie foto).
Er hoeft boutje, noch moertje voor losgedraaid worden. De metalen bolletjes en ringen zijn vervangen voor kunststof exemplaren en die zijn op de rechterfoto terug te zien. BMW heeft al keurig netjes een kunststof kabeltje aangebracht in geval het spiegelhuis onverwacht loskomt.
.
spiegel.png
.
Op dit filmpje, waarin Hornig een catch cable probeert te slijten, is het losmaken van het spiegelhuis ook terug te zien.
Het lijkt er op dat meerdere wegen naar Rome leiden, die het waard zijn om even uit te proberen.
In mijn eerdere reactie stond abusievelijk vermeld dat de linker- en rechterbovenkuipdeel verwijderd zouden moeten worden. Dat hoeft inderdaad niet. De rest is zoals de tekeningen laten zien.
Ik ben super trots op alle forumleden die dit forum tot een fantastisch mooi maken. Steun, hulp, betrokkenheid, uitleg, het delen van kennis en ervaring. Echt super!
Onthou ook onder welke hoek je met een torx 25 sleutel je het spiegelschroefje hebt losgedraaid. Idem in welke stand je de spiegel aan de bovenzijde naar achter geduwd hebt. Ik ben zo eens bij het terugplaatsen meer dan een half uur bezig geweest om het spiegelschroefje te vinden…
In het algemeen alleen technische adviezen geven als je zeker weet hoe iets bij een specifiek model in elkaar steekt, successen uit het verleden geven geven geen garantie dan het bij een volgend model ook zo zit , het laatste dat je wil is dat een forum-collega iets sloopt omdat jij in volle overtuiging het verkeerde advies geeft …
Ik neem aan dat je reageert op het bericht van forumlid marcelnieuwstadt?
Het enige wat hij heeft gezegd is dat hij de spiegel van de 850 gemakkelijk vindt om te (de)monteren. Hij heeft vermeld dat dat getoond wordt door Chris Harris (op YT). En overigens ook hier op het forum. De eerder beschreven en gedocumenteerde manieren om spiegels te (de)monteren van een ander model dan de 850 berusten op kennis en ervaring. Nogmaals dank daarvoor.
Uiteraard is het altijd belangrijk om de (technische) info te geven die behoort het model van de BMW motorfiets.
Dat gaatje onderin de spiegelkappen om de spiegel zelf los te draaien heb ik ook niet op mijn R1200RT uit 2008.
Maar wat ik in dat eerste filmpje dat Frans post wel heb gezien is een mogelijk opolossing voor de vibraties in mijn linkerspiegel tijdens het rijden. Meer dan bij mijn rechterspiegel in ieder geval. Waarschijnlijk zit daar een schreof niet goed vast.
Toch maar eens de spiegel los halen
Ik was al weer wat verder (ook in de tijd) w.b. dit topic. Je reageert namelijk 10 weken na de vraag/posting van topicstarter. Terwijl de juiste werkwijze binnen 24 uur hier uiteindelijk wordt gecommuniceerd/uitgelegd.
Aanvankelijk gaf fransgabler namelijk de beschrijving voor het (de)monteren van de spiegels van een 1100 serie. Daaropvolgend corrigeert RendeRT hem en geeft de juiste beschrijving voor het (de)monteren van de 1200 serie (2010-2013). Dit gebeurd in woord en beeld . Ook Dingeman en Jazzbass vullen hem daarbij aan en fransgabler geeft aan weer wat geleerd te hebben. Hoe mooi is dat. Ook ik leer overigens telkens weer. Het mooie van dit forum is dat we dat met elkaar doen. En ja, er wordt hier (gelukkig) geleerd. Voor mij toont dit topic zoals gezegd bij uitstek de kracht van dit forum!
Ben er vorige week achter gekomen dat (in ieder geval bij mijn 2005 model) een effectieve wijze van loshalen spiegels het om laten vallen van de motor is
Kon hem er wel weer zo inklikken. Alhoewel het een zeer snelle methode is, betwijfel ik of ik deze de volgende keer weer hanteer