speling stuur 1100rt

stuur van mijn motor -1100rt,1996- heeft iets speling. Bij 'optillen’en induwen voel ik wat ruimte, op een klinkerweg een wat rammelend gevoel.
Ik kan niet ontdekken waar dit vandaan komt. Voorvorkpoten zijn droog wie heeft hier ervaring mee ?
met groet Andreolie

Dat zal je balhoofd/stuur lager zijn…

Er zal door slijtage ruimte op gekomen zijn, vervangen is het enige…


henk7777

Hallo

Onder de grote zwarte dop zit een inbus bout, kijk even of die vastzit / iets aandraaien tot speling weg. Als dat zo is, op zoek gaan waarom is hij losgekomen. Hystorie motor bekend? Zo wie zo verstandig bij de geringste twijfel langsgaan bij garage.
Groet Tom

Is dat niet een fusee kogel, of wel niet nastelbaar? Gewoon vervangen …

Er zitten twee stuurlagers in, één onder de zwarte dop en één aan de triangel. Heb ze bij m’n - 1200- beide net laten vervangen. Kost een beetje beetje, maar dan heb je ook wat. [emoji41]

Hartelijke groet, Nico

Laat de telelever kogelgewricht tussen de vorkpoten ook kontroleeren. Heel belangrijk!

Beste,

Net tegengekomen in handleiding, bout balhoofdlager aanhaalmoment 130 Nm.

Groet Tom

Geprobeerd om de inbus aan te draaien, maar deze zit goed…zal toch het lager zijn dat vervangen moet worden. Is dit zelf te doen ? en moet direct die van het triangel ook vervangen worden ?
Of is het specialisten-/dealerwerk ?

met groet Andreolie

Hangt geheel van je sleutelvaardigheden, het juiste gereedschap en een goed werkplaatshandboek af.

Hartelijke groet, Nico

\

Nou ja toch zelf aan de gang gegaan…heb het lager er inmiddels uit maar zie niets bijzonders. Wel direct een nieuwe besteld en zal deze plaatsen zodra die binnen is.
Hebben de moeren voor de voorvorkpoten/kroonplaat ook een aanhaalmoment of is vast gewoon vast ?

met groet Andreolie

Hier de aanhaalmomenten. Raad je aan om een werkplaats handboek te kopen.
image.jpeg
image.jpeg

50 NM dus, veel dank…ga het boekwerk zeker aanschaffen, wil graag een Nederlandstalig exemplaar. Komend weekend zet ik het stuur weer in elkaar. Ben benieuwd of de speling weg is.

groet Andreolie

Ai ben bang dat de schroefdraad van de motor beschadigt is waardoor er wat speling is. Bij de vorige eigenaar is de motor uit stilstand omgevallen…toen de draad beschadigd ?
Heb een nieuwe lager geplaatst en de grote inbus tot 130 NM aangedraaid, maar er blijft wat speling bestaan. De draad in het balhoofd vond ik er niet jofel uitzien.
Zou dit (zelf) te vervangen zijn. Het ziet er uit als een element dat in het frame geperst is.

met groet Andreolie

Hallo

Als de schroefdraad is beschadigd trek je m niet op 130 Nm, of de moer draait dol in de aluminium schroefdraad of stokt halfweg…

Zoek even op real Oem en kijk of alle onderdelen onder de kroonplaat wel aanwezig zijn. Even ter controle, je hebt toch ook geen speling op (exacte naam ontgaat me even) de bout op de plaat tussen de 2 wielen? Net boven t spatbord zeg maar. Die de vorkpoten verbind met de triangel. Als daar speling is, voel en zie je die ook boven.

Groet Tom

Zie ook de posts van mij op 5 maart en die van japachap op 6 maart [emoji848]

Hartelijke groet, Nico

Heren,

Inderdaad excuus. Niet goed opgelet. Ik zou m nu wel controleren…met zo veel tips in zelfde richting

Groet Tom

[emoji106]

Hartelijke groet, Nico

Oke ga zeker ook het gewricht op de triangel bekijken. Vandaag een flinke rit gemaakt en het stuur blijft wat onrustig…moet er tijd voor vinden…voorjaar en landbouw, anders op naar Zwolle. Wil graag ad hoc op de motor kunnen springen om een stuk te rijden. met groet Andreolie.

Haynes is inmiddels binnen en een lager besteld voor de telelever voor…door zelf te sleutelen leer ik de motor ook beter kennen. Zal nog berichten of dan het euvel is opgelost., Andreolie

Nieuw gewricht geplaatst onder de telelever…nog steeds speling…zijkanten bekijken als laatste optie, dan moeten wel eerst de kuipdelen eraf… De speling zit vooral rechts (de kant waarop de motor ooit gevallen is). Eerst nog eens studeren.

met groet Andreolie