Ik ben enige tijd geleden begonnen aan een revisie van een R65. Daarbij zijn enkele wijzigingen aangebracht in de kabelboom en is de verlichting omgegaan naar LED. Ze startte en draaide na revisies, maar de laatste weken is daar een probleem ontstaan waar ik geen duidelijke oorzaak in kan vinden; als het contact aangezet wordt gaat de verlichting netjes aan etc. Maar eenmaal starten willen de eerste omwentelingen niet meer zo gaan als eerst. Het lijkt op te weinig vermogen om de Cold Crack te voltooien, maar met dezelfde accu (geladen en checkes OK) gaat dat nu alsof er te weinig kracht geleverd wordt. Heden middag een vervangende accu (nieuw) geplaatst, zonder enige verbetering. Er is op beide bougies overigens een vonk.
Als ik de uitleg (probleem) goed begrijp dan zal het vermoedelijk de startmotor zelf zijn.
Bij een slechte accu of een slechte verbinding is dat vaak te zien aan de dashboard lampjes.
Als deze instorten tijdens het starten dan kan het inderdaad een slechte verbinding of accu zijn.
Als deze dimt omdat er een hoge startstroom loopt dan kom ik bij de startmotor zelf uit.
Tot nu toe heb ik massaverlies niet kunnen constateren, maar het blijft een logische gedachte. Ik zal eens wat verder de onderlinge koppelingen afgaan. De accu is al uitgesloten (inmiddels 3 verschillende erop gehad)
Ken je dat gevoel dat je 100% zeker van je zaak bent en er daarom maar niet uit komt?.. Nou dat;
Er bleek een ader van de alternator klemgeraakt na terugplaatsen van het deksel, waardoor de binnendraad nagenoeg doorgesneden was. Na dit stuk draad te hebben geheeld, kwam er voldoende power terug om de rondgang te doen slagen en na wat moeizaam ademhalen was er witte rook … maar dat was vanwege de -2 buitentemperatuur…