Shiftcam? Camtronic?

Prachtig systeem dat Shiftcam dat sinds 2018 van de R1250 zo’n fijne, smeuïge motor maakt, heeft BMW toch maar mooi bedacht!!

Is dat zo?? Tijdens het surfen op het web kom ik de Camtronic tegen van een Duits broertje, Mercedes, en dat lijkt verdacht veel op Shiftcam. Het bijgesloten filmpje is van 2015, BMW komt er in 2018 mee in een productiemodel.

Mijn vermoeden is dat beiden het principe ingekocht hebben bij derde partij die het bedacht en uitgewerkt heeft …

BMW …
https://www.youtube.com/watch?v=C8IqAjSWGPE

Mercedes…
https://www.youtube.com/watch?v=77GCiXd8aaM

Afijn, trek zelf je conclusie maar roep niet dat je iets bedacht hebt dat verdacht veel lijkt op een techniek die een ander ook gebruikt …

Honda dat in de jaren 90 in automodellen, de VTEC. Ook dit zorgt voor een variabele kleptiming.

Audi Avs werkt ook met extra nokken en een mechanisme om de nokkenas te verschuiven en is volgens mij nog ouder. Honda Vtec heeft ook een extra nok maar heeft echt een ander mechanisme om die te activeren. Niet door verschuiven van de nokkenas maar via een locking pin die de 3 nokken onderling verbindt.
Ducati heeft ook zoiets, Dvt, maar hoewel je zou verwachten dat ze het systeem van Audi overnemen, hebben ze het totaal anders opgelost. Waar anderen met extra nokken werken met grotere lifthoogte, werkt Dvt met andere noktiming, dwz. de timing van de nok verandert (klep eerder open en/of later dicht) en de lifthoogte blijft hetzelfde. Dvt vergroot daarmee de klepoverlap, de tijd dat zowel inlaatklep als uitlaatklep open staan.

Nog even verder gelezen, variable valve timing is al heel oud. De eerste toepassing van een extra nok en schuivende nokkenas is uit 1919, door Vauxhall. Bij motorfietsen is het recenter en was Kawasaki de eerste op de Gtr1400 in 2007. Deze heeft geen extra nokken, maar verdraait de nokkenas, netals Dvt van Ducati.

https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

Conclusie:

What’s new?.. Not mutch or much.

Kijk, dat variabele kleptiming - en lift in vele varianten al lang bestaat is mij bekend, mij ging het er om dat beide genoemde systemen van dezelfde tekentafel lijken te komen en dàt verbaast mij …

Als BMW dit al in 2018 in productie-fietsen leverde, zal het concept echt wel ouder zijn dat 2015.
Bovendien is ELKE innovatie een voortborduursel op bestaande technologie. BMW heeft ook de verbrandingsmotor niet zelf bedacht, wel?

In de BMW auto’s zit het al van voor 2010 en heet het “VANOS” systeem.
Variabele Nockenwellen Steuerung”.

Ik mis de quote waarin aangegeven wordt dat BMW zegt dat het door hen “bedacht” is Big RT Smile

Het principe van variabele kleptiming en -lift (of de combinatie ervan) is zeker niet nieuw, maar de kunst is om het in een ultracompacte omgeving (de kop van een motorfietsblok) te krijgen.

https://www.press.bmwgroup.com/netherlands/article/detail/T0285084NL/de-nieuwe-bmw-r-1250-gs-en-bmw-r-1250-rt?language=nl

Als je het BMW Shiftcam noemt dan is de suggestie dat ze het zelf bedacht hebben wel groot lijkt me …

Je zou het zo moeten lezen dat bmw het systeem op een eigen manier geïntepreteerd heeft en dan de naam shiftcam er heeft aangehangen.
Dat wil m.i. nog niet zeggen dat ze het uitgevonden hebben…!