Gisteren probeerde ik de motor te starten nadat hij een nacht buiten (in de kou met zeil erover) had gestaan . Hij startte probleemloos . Vervolgens weer uitgezet want wilde weten of hij wel startte.
Koffers gevuld en motorkleding aangetrokken, klaar voor vertrek maar opeens nietsmeer daar. Bij het proberen te starten alleen een âschurendâ geluid en verder niets . Iemand een idee wat dit kan zijn. Hij hangt nu aan de acculader om straks of morgen nog een poging te doen maar wat als hij dan ook niet start, is het dan aannemelijk dat het de startmotor is?
Ik ben niet heel technisch, maar als ik de filmpjes op Youtube bekijk is het geen hogere wiskunde om een startmotor te vervangen. Echter hoe kan ik er zeker van zijn dat het de startmotor betreft?
Vermoedelijk de accu. Kost veel stroom zoân koude start. Dan trek je de accu er behoorlijk mee leeg, zeker als de accu al wat minder fris en fruitig is. Een tweede keer starten kan dan zomaar een onmogelijk blijken.
Ook een indicatie voor een slechte accu is, dat bij het starten je klok gereset wordt.
Indien dat het geval is, dan kun je er wel van uit gaan dat de accu vervangen moet worden.
Uit eigen ervaring (bij het indrukken van de startknop):
Constant geluid alsof je een jaren '30 claxon hoort terwijl âEr niks meedraaitâ: startmotor {bendix}
Constant (en hard) âTikke-tikke-tikke-tikke-tikâ (eventueel langzaam wordend) en klokje gaat naar â0:00â: Accu (bijna) op
Indien accu (met een multimeter) ongeveer 12V aangeeft, dan kan de accu alsnog kapot zijn: bij belasting (starten van de motor) stort dan de spanning in, gemeten spanning (zonder last) geeft dus geen goede indicatie.
Noot: hierboven slechts voorbeelden van winkels waar ik in het verleden gekocht heb, ik heb verder geen band met ze.
Vervangen van beiden is inderdaad geen âRocket scienceâ, maar de eerste keer dat je het doet moet je even zoeken; als je het eenmaal eens gedaan hebt, dan is het binnen ongeveer een uur/anderhalf uur te doen (zonder tafel).
Gewoon even een paar filmpjes op YouTube kijken voor het hoe en wat.
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een constant âschurendâ geluid, helaas geen claxon geluid uit de jaren '30 en volgens mij draait er inderdaad niets mee.
Dat zijn inderdaad betaalbare voorbeelden . Als ik Google op startmotor bmw r1150rt dan kom ik rond de 150 Euro uit , heeft dit puur met het merk te maken dan? Zit hier dan ook merkbaar kwaliteitsverschil in?
Ik vrees dat het morgen word voordat ik uitsluitsel kan geven. Ik houd jullie op de hoogte.
Ja al diverse filmpjes gekeken van een startmotor vervangen, accu heb ik bijna 4 jaar geleden (12-4-2018) vervangen (Odyssey).
Ik durf te betwijfelen dat een âEchteâ BMW startmotor âMaarâ âŹ150 kost (ik zie soms zelfs originele tweedehandse voor dat soort prijzen en hoe lang gaan die dan nog mee?): een nieuw originele kun je vinden voor zoân âŹ200, maar het zou me niks verbazen als een merkloze van âŹ80 gewoon uit dezelfde fabriek komt.
Ik heb, persoonlijk althans, nooit een verschil gemerkt en rij al jaren met een merkloze, maar misschien dat anderen niet die ervaring delen, dus vraag anders even rond.
Een startmotor is niet echt mission-critical, zoals bijvoorbeeld je banden, en het is een relatief eenvoudig onderdeel om te maken, dus er is weinig reden (in mijn opinie) om dit soort onderdelen duurder te maken dan noodzakelijk, zeker omdat het technisch een verbruiksartikel is.
Zojuist geprobeerd nadat hij 2 dagen aan de druppellader heeft gehangen, lijkt genoeg power te krijgen van de accu.
âSchurendâ geluid dus alleen. Ik maak straks even een filmpje met het geluid.
Hoe aannemelijk is het dat het de startmotor is? Enige mogelijkheid is dus om de startmotor te testen met een losse accu. Ben het geluid op YouTube ook nog niet tegengekomen
Als je een auto hebt (of een losse volle accu/booster), dan kun je het zadel afnemen en als je tegen de tank aankijkt dan zie je de accu zitten.
Voor deze accu zit (bij de R1150RTâs die ik tot nu toe heb gehad althans) een jump-start-connector (met een zwart plastic dopje met een â+â erop).
Als je de plus-pool van een losse accu (of auto, booster, âŠ) met een startkabel hierop aansluit en de min aan een metalen onderdeel van de fiets, dan kun je je fiets (met een lege eigen accu) laten starten.
@QuickFix: bedankt voor je reactie! Jumpstart-connector ga ik morgen eens even checken
Update: vanmiddag een opname willen maken voor het geluid dat hij maakte, bij het doorstarten (startknop langer ingehouden) startte hij ineens . Even laten lopen en daarna weer uitgezet en weer gestart, zonder problemen startte hij weer .
Wat is nou wijsheid? De startmotor preventief vervangen of de huidige demonteren en schoonmaken (met wat voor spul eventueel?)
Blij dat hij weer start natuurlijk maar vrees ervoor dat als ik een tourtje ga maken, kan erg goed hier in het zuiden , en ik ga even ergens pauze houden of tanken dat ik sta te kijken .
Daar heb ik dan weer een pechhulpabonnement voor, wat ook in het buitenland weleens handig kan zijn. Vraag maar niet hoe ik dat weet⊠Het lijkt duur, maar is goud waard vind ik
@ Siebke: heb ik ook . Alleen als ik door een simpele reiniging of vervanging hun komst kan voorkomen dan doe ik het graag. Al is het geen straf om op een mooi plekje in de Ardennen of de Eifel langer te moeten âpauzerenâ
@Lupo R: daar was ik ook al aan het denken dat de Bendix bleef (want hij doet het alweer gelukkig, vanmorgen ook weer gewoon kunnen starten ) hangen.
Vandaar mijn vraag schoonmaken of gewoon vervangen? Er staat nu 105.000km op de teller.
Mij is altijd voorgehouden om met de vingers af te blijven van iets wat functioneert. Kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn âhandighedenâ
Maar als optie zou ik me voor kunnen stellen om de startmotor eerst te reinigen op een dag/weekend dat rijden toch geen pretje is. Dan zie je ook meteen of dat zich loont. Een vervangende startmotor heb je dan evt. snel in huis, mocht dat nodig zijn.
Hier op het Forum moet een topic te vinden zijn waarmee je het beste kunt reinigen.
@ siebke, klopt ergens natuurlijk, maar er zal natuurlijk een reden waarom hij het niet deed (wellicht de kou).
Ondanks het aankomende mooie weer zal ik hem een dezer dagen eens schoonmaken en wat tripjes dichtbij huis maken.
Ja ik had al e.e.a. opgezocht over het schoonmaken van een startmotor
De laatste dagen heeft hij aan de druppellader gehangen en startte hij probleemloos elke dag. Vandaag de druppellader verwijderd en eens kijken wat hij morgen doet.
@Quickfix, heb helaas niet zoân jumpstart connector . @Siebke, accu heb ik destijds online besteld.
Heb helaas ook niets kunnen checken ivm tijdgebrek.
Update, motor blijft gewoon starten. Thuis aan druppellader en op het werk start hij ook gewoon, staat in motorstalling daar. Maar weersomstandigheden zijn dan ook ideaal de laatste en komende dagen, dat is eigenlijk een nadeel als ik een idee wil krijgen van de toestand van de accu.
Is er een mogelijkheid om de accu door te meten zonder dat de linker kap eraf moet?
Heb ook het idee dat hij zuinig staat afgesteld bij het starten, moet bij een koude start choke gebruiken. Als hij warm is staat hij stationair net iets boven de 1000 touren, lijkt me dan weer wat veel of niet?