Schokkende rem

Hallo allemaal,

Ik denk een vrij specifiek probleem te hebben waar ik niets over kan vinden. Hopelijk herkent iemand hier het symptoom en weet de oplossing.

Het gaat om de 850-uitvoering van de 1150RT.

Mijn rem ‘schokt’. Hij trilt niet, maar schokt. Dit lijkt te komen doordat de remdruk heel licht wisselt. De schijven, blokken, voorband, volledige ABS-systeem en remolie zijn al verwisseld. Verder weet de garage er ook geen raad mee.

Je merkt dit als je hard remt en dan is het vrij hinderlijk. Je merkt het ook als je op een hellingkje staat en de rem heel erg licht inknijpt, dan pakt hij en laat dan weer los, etc.

Al met al remt hij effectief en is het ook niet onoverkomelijk, maar heb het toch liever niet.

Herkent iemand dit probleem? Bij voorbaat dank.

OEM remschijven?
De ervaring heeft geleerd dat remschijven van andere “Afkomst” dit resultaat soms opleveren.

gr v Ciske

Ik zou eens kijken naar je rem-hendel en vloeistof reservoir.
Met je hendel bepaal je de rem-druk… en die valt weg zeg je…
Misschien is deze een keer uit elkaar geweest en niet op de juiste manier in elkaar gezet…
Of een rubbertje van 50 cent wat verkeert zit / versleten is…

Soms kan het leven erg simpel zijn…

( Was met een remsysteem bezig op een R65 en kon geen “druk” op de hendel krijgen…30 keer uit elkaar gehaald maar lukte niet,
wat bleek…je moest de zuiger in elkaar zetten en dan een halve slag linksom draaien…direct goed…probleem opgelost)

Wellicht heb je wat aan mijn hint…

Success…

henk7777

ABS sensor?

Welk type ABS zit hier in?
Als dat de ABS unit is met rem bekrachtiger dan zou het wel eens de koolborstels kunnen zijn die bijna versleten zijn.

Zit het iABS systeem op wat zo vaak stuk gaat. Zou dat een wisselende stroomtoevoer kunnen veroorzaken?

Zou je dit ook nog elders merken?

Als het een pomp is met bekrachtiger dan zou de motor moeten gaan draaien als er een rem bediend wordt.
De elektromotor moet dan gewoon netjes draaien. Als de borstels versleten raken (of vast zit) dan vonken de borstels en draait het motortje erg onrustig en staakt heel binnen kort helemaal. Ik zou me voor kunnen stellen dat een niet goed draaiende motor dit direkt voelbaar is achter de pomp. In dit geval dus op de remschijf. Op de handel zelf zal je (volgens mij) nagenoeg niets waarnemen van dit schokken.
Nu heb ik veel gelezen over versleten borstels en revisie hiervan met een ander type. Er zou dus een ervaring moeten zijn bij de forum gebruikers met een gelijke unit.
Maar nogmaals, ik weet niet welk type op jouw fiets zit. Dat zou dan een I-ABS kunnen zijn. ABS-2 kan deze klacht niet hebben.

Het is inderdaad iABS, het enige wat ik daarbij opvalt is dat hij sterk wisselt in geluid dat er uitkomt dus andere, toonhoogtes etc. afhankelijk van de druk die je uitoefent.

Het kan natuurlijk komen door de energie die geleverd moet worden. Als de druk hoger moet zijn zal de motor zwaarder belast worden.
Ik ben nu even gewoon logisch aan het beredeneren. Maar je bent niet de enige met een I-ABS. Er zal best wel iemand zijn die exact kan aangeven wat gebruikelijk is voor deze unit. Ik verwacht gewoon een slechte verbinding naar de motor. En dan zijn de borstels, omdat die slijten, de eerst aangewezen mogelijkheid.

Dank voor de tip, dit zijn inderdaad Lucas-schijven, maar dit speelde bij de Brembo’s ook al. Vrees dus dat het daar niet aan ligt.

Dat is een goeie. Ik begin inderdaad toch te vrezen dat het de hendel is.

Zou ook nog kunnen, hij rommelt iets met de remdruk immers. ABS grijpt op het voorwiel ook heel anders in dan op het achterwiel… Maar dat is misschien altijd wel zo.

Het geluid wat de abs pomp maakt, is afhankelijk van hoe hard je in de remhendel knijpt, dus dat geluid is normaal.
De garage die jouw rem vloeistof heeft ververst, heeft deze al eerder aan zo’n type abs gewerkt???

Ja, het is weliswaar geen BMW garage maar de monteur die daar werkt komt wel van een BMW garage en was helemaal op de hoogte van het systeem.

Het geluid klinkt verder ook mooi gelijkmatig als je hem inknijpt in 1 positie.

Ik had 2 jaar geleden ook een onregelmatige remkracht op het voorwiel. De conclusie was versleten remschijven. De schijven waren of iets krom of ongelijkmatig in dikte over de schijven. Dit was met het blote oog niet te zien.

Schijven en blokken zijn vervangen en het probleem was verholpen.

Ik zou er eens door een BMW dealer naar laten kijken.


Groet
Cees

Hoi Cees,

Dank voor het meedenken. Helaas heeft dit niet geholpen. Ze zijn net vervangen. Mijn BMW dealer moest ik er helaas zelf op wijzen dat m’n vorige schijven versleten waren maar dat verhelp het niet.

Uiteraard is het goed hier te rade te gaan. Mocht je er niet uitkomen, ook niet bij je dealer, dan geef ik het advies om eens bij MSA in Ede langs te gaan. Dit zijn BMW specialisten. Beiden hebben vele jaren gewerkt bij een BMW dealer en hebben, geboren vanuit hun passie voor BMW, gezamenlijk dit bedrijf. Ze zijn erg gedreven en laten je pas vertrekken wanneer het probleem is opgelost. Ik ben er al bijna 8 jaar klant en naar volle tevredenheid. Gorinchem - Ede is 75 km. Ik moet er 100 km verder voor rijden maar doe dat met plezier. En nee, ik heb er geen aandelen. :wink:

Succes en laat vooral weten wat het probleem is (geweest). _004

Wat isaac al zei en daar ben ik het mee eens is het de elektromotor van de bekrachtiging. ABS is echt wat anders …je zou het dus ook moeten voelen {als de elektromotor hapert } ook bij de achterrem moeten voelen . -1100-

Dank voor deze goede tip. Een stukje rijden voor een goede garage vind ik geen enkel probleem, met de auto ga ik zelfs naar Hengelo :slight_smile:

Ik zal het zeker nog even laten weten.