RT 1150 en optimate 4

Besten,

Net in het bezit van een RT 1150 en ik wil een druppellader kopen.

Ook hier op het Forum veel positieve geluiden over de optimate 4 en de canbus.

Ik ben meteen gaan zoeken en tot mijn verbazing zie ik de optimate 4 te koop voor 67,95 maar ook voor 121,75.

Ik kan met mijn leken oog geen verschillen ontdekken.

Zie ik iets over het hoofd?
Waar moet ik überhaupt op letten als ik zo’n ding online koop…of is dat juist niet zo slim?

Hoor graag hoe of wat,

Simon

Prijsverschillen zullen er altijd zijn :wink:

Zelf heb ik de Optimate 6. Aansluiting via een contra stekker (via een zijkap) rechtstreeks aan de accu (Odyssey PC680). Werkt al ruim 10 jaar perfect (en ja, ook al 10 jaar dezelfde accu).

Maar er zullen meer mogelijkheden zijn . . .

Directe aansluiting aan de accu (via een permanente en gezekerde aansluiting) is altijd beter dan via de CAN-bus (eigenlijk ZFE, maar goed, CAN-bus is nu eenmaal de ingeburgerde term).

De Optimate 4 is er volgens mij maar in één uitvoering en mag niet meer dan een Euro of 70 kosten, dus die aanbieder van 121,75 gauw voorbij gaan.

Rechtstreekse aansluiting op de accu gaat ook altijd nog sneller dan via de CAN-bus acessoires stekkerdoos is mijn constatering.
Heb de indruk dat laden via de CAN-bus ergens wordt geknepen in de hoeveelheid Amperes die er doorheen mogen!

Heeft de R1150RT al CAN-bus? Daar zit wellicht ook het prijsverschil in Optimate oplader. De duurste geschikt voor motoren met CAN-bus. Maar…mijn -1200- hangt gewoon aan een goedkope (druppel-) lader, zoals die van de Lidl, rechtstreeks op de accu via de achterste accessoireaansluiting (uiteraard met zwevende zekering er tussen). En die voldeed ook al bij de R1100RT (zonder CAN-bus).

De -1150- heeft geen CAN bus.

Groet, Dick

Mmmm
Ik moet eerlijk bekennen ik heb ze nog niet heel erg goed bekeken.
Maar ik ging er vanuit dat de twee openingen die ik zie een soort van kleine sigaretten-aanstekerpluggen waren.

Morgen of zo ff checken (motor staat elders gestald)

Thx voor jullie reacties tot-nu-toe

de Optimate 4 dual program initialiseert, diagnostiseert, herstelt, laadt, test en onderhoudt uw accu en kosten momenteel rond de 60 a70 euro

Yep, zo worden ze in de volksmond genoemd, alleen past er geen standaard (sigarettenaansteker-)plug in. Daar heb je dan een verloopje/adapter voor nodig. En daarmee kun je dan meteen alle standaardplugapparatuur gebruiken zoals bijv. een 12V USB-connector.

Ik gebruik de Optimate 4, de Can-bus editie! Plug and Play.
Gekocht bij RAD, €79,95
D1F25593-F206-47DC-ACE9-9143CF4E3603.jpeg

De 1200 heeft wèl CanBus …

Op de site van Optimate zie je twee smaken afgebeeld: canbus en niet-canbus.

Schermafbeelding 2023-01-02 090713.jpg
De 1150 heeft geen canbus, dus je zou kunnen volstaan met de goedkopere variant.

Even rondneuzen op internet kan heel wat eurootjes sparen. :blush:

Zijn twee dezelfde je kan deze alletwee in canbusmodus zetten dmv de klemmen te verbinden een paar sec
Klemmen verbinden
Stekker insteken
Lampjes knipperen 12 keer
5 x langzaam
5x snel
2x langzaam

Zoals je aan de plaatjes kan zien, zijn ze niet precies hetzelfde. De linker sluit je direct aan op je accu en de ander op de accessoirestekker. Die laatste loopt dan over het canbussysteem.

Ja zijn verschillende kabels maar de apparaten zijn dezelfde
Die kabels kan je extra los nog bij bestellen
Als je goed naar de plaatjes kijkt hebben ze alletwee dezelfde zwarte stekker, maar de ene optimate word verkocht met kabeloogjes voor aan de batterij en de andere word verkocht met de DIN stekker en is iets duurder dan

Beide types hebben een CAN-bus modus, zijn in die zin dus precies hetzelfde. Het enige verschil is de aansluiting naar de motor. De goedkopere variant heeft een (standaard) SAE aansluiting en moet je zelf in de CAN-bus modus zetten. De andere heeft een aansluiting met de Hella-plug (BMW-plug) en werkt alleen maar in de CAN-bus modus.
Ik zou altijd voor de universele versie gaan en een aansluiting direct op de accu gebruiken (zoals eerder geschreven).

Zie tot mijn verbazing mijn reactie van vanmiddag nergens staan…

Heb foto’s genomen maar het lukt me niet om ze te plaatsen.

Wat ik zie zijn twee aansluitingen en van de bovenkant gezien is het een rondje met twee inkepingen naar buiten gericht…
Is dát een canbus aansluiting?

Hoor graag van jullie!

Er is niet zoiets als een “CAN-bus aansluiting”.

CAN-bus (of beter ZFE) is het systeem waarbij de 12V stroomvoorziening van de motor centraal geregeld wordt. De ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik) bewaakt alle stromen, behalve aansluitingen die direct op de accu zijn gemaakt. Zo’n motor heeft ook geen zekeringen, het systeem schakelt zelf uitgangen uit, waar teveel stroom doorheen loopt. Ook wordt het hele systeem binnen ca. 1 minuut na afzetten van het contact stroomloos gemaakt (behalve het klokje).

En een “rondje met twee inkepingen naar buiten gericht”? Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt. Misschien de accessoire aansluiting? Een foto zou helpen.

Ik val in herhalingen: mijn advies is om een aansluiting voor een acculader direct op de accu te maken. Bij de standaard Optimate 4 wordt daar een prima kabeltje voor bijgeleverd. Dit is een oplossing die ik al ruim meer dan 10 jaar op diverse motoren heb gebruikt (K1100LT, R1100RT, F800GT).

Een foto lukt zoals aangegeven niet…

Frank waarom zo stellig: rechtstreeks naar de accu?

En is dit iets wat ik zelf geacht word te kunnen…?

Mes excuses als ik domme vragen stel…