Zelf heb ik de Optimate 6. Aansluiting via een contra stekker (via een zijkap) rechtstreeks aan de accu (Odyssey PC680). Werkt al ruim 10 jaar perfect (en ja, ook al 10 jaar dezelfde accu).
Directe aansluiting aan de accu (via een permanente en gezekerde aansluiting) is altijd beter dan via de CAN-bus (eigenlijk ZFE, maar goed, CAN-bus is nu eenmaal de ingeburgerde term).
De Optimate 4 is er volgens mij maar in één uitvoering en mag niet meer dan een Euro of 70 kosten, dus die aanbieder van 121,75 gauw voorbij gaan.
Rechtstreekse aansluiting op de accu gaat ook altijd nog sneller dan via de CAN-bus acessoires stekkerdoos is mijn constatering.
Heb de indruk dat laden via de CAN-bus ergens wordt geknepen in de hoeveelheid Amperes die er doorheen mogen!
Heeft de R1150RT al CAN-bus? Daar zit wellicht ook het prijsverschil in Optimate oplader. De duurste geschikt voor motoren met CAN-bus. Maar…mijn hangt gewoon aan een goedkope (druppel-) lader, zoals die van de Lidl, rechtstreeks op de accu via de achterste accessoireaansluiting (uiteraard met zwevende zekering er tussen). En die voldeed ook al bij de R1100RT (zonder CAN-bus).
Mmmm
Ik moet eerlijk bekennen ik heb ze nog niet heel erg goed bekeken.
Maar ik ging er vanuit dat de twee openingen die ik zie een soort van kleine sigaretten-aanstekerpluggen waren.
Morgen of zo ff checken (motor staat elders gestald)
Yep, zo worden ze in de volksmond genoemd, alleen past er geen standaard (sigarettenaansteker-)plug in. Daar heb je dan een verloopje/adapter voor nodig. En daarmee kun je dan meteen alle standaardplugapparatuur gebruiken zoals bijv. een 12V USB-connector.
Zijn twee dezelfde je kan deze alletwee in canbusmodus zetten dmv de klemmen te verbinden een paar sec
Klemmen verbinden
Stekker insteken
Lampjes knipperen 12 keer
5 x langzaam
5x snel
2x langzaam
Zoals je aan de plaatjes kan zien, zijn ze niet precies hetzelfde. De linker sluit je direct aan op je accu en de ander op de accessoirestekker. Die laatste loopt dan over het canbussysteem.
Ja zijn verschillende kabels maar de apparaten zijn dezelfde
Die kabels kan je extra los nog bij bestellen
Als je goed naar de plaatjes kijkt hebben ze alletwee dezelfde zwarte stekker, maar de ene optimate word verkocht met kabeloogjes voor aan de batterij en de andere word verkocht met de DIN stekker en is iets duurder dan
Beide types hebben een CAN-bus modus, zijn in die zin dus precies hetzelfde. Het enige verschil is de aansluiting naar de motor. De goedkopere variant heeft een (standaard) SAE aansluiting en moet je zelf in de CAN-bus modus zetten. De andere heeft een aansluiting met de Hella-plug (BMW-plug) en werkt alleen maar in de CAN-bus modus.
Ik zou altijd voor de universele versie gaan en een aansluiting direct op de accu gebruiken (zoals eerder geschreven).
Zie tot mijn verbazing mijn reactie van vanmiddag nergens staan…
Heb foto’s genomen maar het lukt me niet om ze te plaatsen.
Wat ik zie zijn twee aansluitingen en van de bovenkant gezien is het een rondje met twee inkepingen naar buiten gericht…
Is dát een canbus aansluiting?
CAN-bus (of beter ZFE) is het systeem waarbij de 12V stroomvoorziening van de motor centraal geregeld wordt. De ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik) bewaakt alle stromen, behalve aansluitingen die direct op de accu zijn gemaakt. Zo’n motor heeft ook geen zekeringen, het systeem schakelt zelf uitgangen uit, waar teveel stroom doorheen loopt. Ook wordt het hele systeem binnen ca. 1 minuut na afzetten van het contact stroomloos gemaakt (behalve het klokje).
En een “rondje met twee inkepingen naar buiten gericht”? Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt. Misschien de accessoire aansluiting? Een foto zou helpen.
Ik val in herhalingen: mijn advies is om een aansluiting voor een acculader direct op de accu te maken. Bij de standaard Optimate 4 wordt daar een prima kabeltje voor bijgeleverd. Dit is een oplossing die ik al ruim meer dan 10 jaar op diverse motoren heb gebruikt (K1100LT, R1100RT, F800GT).