Dat de 95 db maatregel in Oostenrijk voor een bepaalde periode op een beperkt wegennet nog meevalt, blijkt uit het volgende:
Met het plaatsen van de zogenaamde akoestische camera s wil ook Duitsland het lawaai van motoren terugdringen.
.
.
Dat onze Oosterburen kunnen doorslaan in maatregelen bleek al eerder uit de doorgeschoten privacy wetgeving, die het onmogelijk maakt om wegen in streetview te kunnen bekijken. Bij het samenstellen van interessante gpx routes is dat een belangrijk hulpmiddel. In de pen is nu een regelgeving die een aantal wegen uitsluitend nog openstelt voor motoren met een andere aandrijving dan de verbrandingsmotor. Wellicht met een stel zeilen, gestroomlijnde trapaandrijving met versnellingen of…een grote batterij met een elektromotor.
.
’
Vanuit dat kader gaan er ook stemmen in Duitsland op, die de grens van slechts 80 db voor nieuwe motoren met een verbrandingsmotor als landelijke norm willen stellen. Voor een typisch Duits motormerk als BMW zou dat betekenen dat ook de motoren voor de export aan die fluisterstille norm voldoen om het productieproces niet onnodig gedifferentieerd te maken. De norm van 80 db komt overeen met het geluidsniveau van een gesprek op korte afstand of van een werkende vaatwasser. Onze pruttel-boxers zouden daarbij vergeleken nog een oorverdovend lawaai maken in de hierboven beschreven meetmethodes.
Er staat ons nog wat te wachten in de toekomst, het wordt in ieder geval een stuk stiller op straat.
Het gaat er op lijken dat - naar analogie van de auto’s - de motorrijder in de richting van de elektrische motorfiets wordt geduwd, zij het met een fluisterstille gearbox en ketting. Geen overbodig geknars en gerommel dan uit de berijders zelf…
.
Tuurlijk, helemaal eens maar er moet wel wat te pruttelen overblijven, het zou inmiddels alleen in Duitsland al gaan om 129 trajecten. Het is vervelend om onderweg trajecten tegen te komen die geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn. Omdat de situatie voor motoren in Duitsland nogal onderhevig is aan de actualiteit en de situatie daarmee al regelmatig verandert, heb ik even een site opgezocht die de ‘verboden voor motoren wegen’ of de beperkte toegang daartoe regelmatig monitort en op kaartniveau weergeeft.
Beter het van te voren even te weten, waardoor er op voorhand een alternatieve route gezocht kan worden. Dat scheelt immers veel gedoe unterwegs. Sommigen vinden dat heerlijk, nemen een kop koffie hun nav, smartphone of desnoods kaart erbij op een terras maar ik vind het hinderlijk oponthoud en kies liever zelf de momenten van rust en koffie uit.
Ik begrijp bovenstaande uitleg en weet dat er landen zijn (o.a. Duitsland en Oostenrijk) waar men uitermate strenge geluidsnormen heeft en handhaaft op (blijkbaar) bepaalde wegen. Het nemen van voorzorgsmaatregelen (door het kiezen van alternatieve routes) lijkt mij dan ook zeker gewenst. Je kunt er (mogelijk) ook voor kiezen om dergelijke landen met de motor te mijden. Bedankt i.i.g. voor je info hierover.
Waar het in mijn reactie vooral om gaat is het doorslaan in bepaalde (bijgestelde) geluidsnormen. Uiteraard realiseer ik mij als weldenkend mens dat ik deze normen niet stel, maar dat dat in die betreffende landen voor mij wordt gedaan. In het verlengde daarvan ben je dan mogelijk veroordeeld tot het gebruik van een elektrische motor(fiets). Dat is voor mij geen optie. Daar heb ik helemaal niets mee.
Maak eens een proefritje, onbekend maakt onbemind.
Het zal allemaal wel meevallen, zeker voor de linkerpet. Maar voor die rechterpet kon wel een een elektrische carrière in het verschiet liggen.
Zo zijn er nog steeds stoom-fanaten, die niets liever doen dan in een kokend hete mistige ruimte met een oliepuit langzaam draaiende messing delen smeren. Het mooie daarvan is, dat het nog steeds kan.
Overigens ben ik ook onaangenaam verrast door het grote aantal motor-verboden in Duitsland, mits de getoonde kaart betrouwbaar is. Bij het vooraf uitzetten van routes is dat wel een reden om routes te checken op voorkomende blokkades.