Als we het dan toch over noodstops hebben:
Er is verschil tussen het remmen met en zonder ABS. Het gedoseerd remmen is de procedure voor motoren zonder ABS. Dat staat hierboven prima uitgelegd.
Voor het remmen met ABS is gedoseerd remmen niet gewenst. Je verliest daardoor, tenzij je volbloed racer bent, alleen maar tijd en remweg. Als je ABS hebt, ( en dat hebben alle RT’s!) dan is het zaak zo snel mogelijk de ABS te activeren. Dat lukt (mij) alleen door bij een noodstop meteen van af de aller eerste milliseconde vol te remmen. Knal! Bang! In een keer alles wat je hebt. Bij de was het even oefenen voordat ik brutaal genoeg durfde te remmen om dit ook te bereiken. Bij de lukt dit wat makkelijker.
En dan natuurlijk regelmatig, bijvoorbeeld elke week, de noodstop oefenen op een stil stukje weg.
I stand corrected;
Het deel-integraal blijkt inderdaad nog steeds gebruikt te worden op de (heb er nooit wat van gemerkt maar dat ligt aan mij natuurlijk), alleen het bekrachtigd remmen, met de (gierende) servopomp is in juli 2006 gestopt op de onder voorgenoemde redenen.
(officieel is het vanaf juli 2006 het “Deel-Integraal ABS, 2e generatie” gaan heten, maar dat terzijde)
Deel-integraal is, zoals de gebruikershandleiding het ook beschrijft. je remhendel bedient voor- en achterrem.
Ton en Hans hebben beiden gelijk, maar… Hans wint!
Want Ton schrijft heel terecht “dat punt kon vasthouden” wat direct de moeilijkheid aangeeft in combinatie met de adrealine die door je lijf giert om zo geconcentreerd en gecontroleerd te remmen en dat keer op keer.
Hans kiest voor de aangeboden electronische hulp, en die is constanter dan wat je als mens kan.
Vandaar dat Hans wint.
En ja Rob, het klopt de 2005 versie heeft nog de bekrachtigde servo op de remhendel, die servo wordt niet aangesproken met het rempedaal.
Als je de ABS blijft activeren is volgens mij de remkracht niet maximaal maar het is eenvoudiger als de remkracht net onder het blokkeerniveau houden. Daarbij weet ik niet zeker of Hans wint. Als je telkens je ABS gaat activeren om zo hard mogelijk te remmen heb je misschien wel een groter probleem met degene die te dicht achter je zit. Ik verras soms ook auto’s die achter me zitten en het is geen leuk gevoel als ze ineens heel snel dichtbij komen. In dat geval zoek ik alvast naar een uitweg. Helaas doet de motor dat niet met behulp van electronica.Maar ik snap wat je bedoelt Han .
Het beste is misschien zeker voldoende afstand houden en zorgen dat je de maximale remkracht niet te vaak hoeft te benutten. Ik zorg ook altijd dat ik weg ben als er auto’s te dicht op mijn achterlicht hangen. Uiteindelijk ben ik ook afhankelijk van zijn reactie.
Mag de conclusie zijn dat het EVO remsysyteem niet zo prettig (veilig) systeem is. Perfect voor de noodstop maar in de stad bij veel korte bochten erg vervelend dat je de voetrem niet kan gebruiken. Ik doe nu alles met de koppeling. Als ik weer een motor zou kopen wil ik nooit meer een voetrem die ook de voorrem beïnvloed. Sterker nog, als ik dit forum gekend zou hebben voordat ik mijn motor kocht, had ik hem misschien niet gekocht. Dan was ik beter geïnformeerd geweest. Maar ik moet ook wel toegeven dat de motor voortreffelijk rijdt.
Misschien iets overdreven? Je kan de voetrem wel gebruiken want het evo systeem treed “pas” in werking als je “doortrapt”. Met andere woorden als je de voetrem lichtjes gebruikt voor de slepende rem wordt alleen de achterrem gebruikt. Waar het mis gaat is dat de gemiddelde motorrijder niet gewend is om voorzichtig met zijn achterrem om te gaan waardoor het erg moeilijk is, maar niet onmogelijk.
Als ik op het terrein eens ga oefenen om de 8 te nemen (die twee korte bochten) dan heb ik de (slechte) gewoonte om lichtjes op de achterrem te duwen. Als ik op een bochtig parcour rijd met korte bochten dan durf ik die al eens nemen met lichtjes de voorrem in gebruik.
Nu rijd ik met een R850RT, voorheen met een R80RT.
Een groot verschil in 't remmen.
Voor het oefenen van het 8tje moet je de achterrem gebruiken, dat is geen slechte gewoonte. Zo heb ik het geleerd op de Honda CB 500.
Korte bochten nemen met gebruik voorrem lijkt mij niet de methode om te gebruiken. Dat was vragen om te vallen en een scheldpartij van de instructeur, die graag met een hele motor en leerling naar huis wilde.