Ik heb een tijdje geleden een topic gelezen over het vervangen van een micro schakelaar in de voorrem hendel, en nu kan ik het niet meer vinden …
Het probleem is als volgt:
Na gebruik van de voorrem hendel komt de hendel niet ver genoeg terug om het remlicht uit te schakelen. (ik moet dan met de vingers de hendel terug naar voren duwen om het remlicht uit te krijgen).
Ligt dit aan de remhendel of aan de schakelaar?
Weet iemand misschien welk topic ik bedoel?
Ik heb de microschakelaar wel eens vervangen van de rechter richtingaanwijzer en het is te doen, maar heel priegelig en je moet een goede soldeerbout hebben en goed kunnen solderen. De aansluitpennetjes zijn zeer dun en gevoelig voor overhitte.
Echter, als ik je vraag lees is het eerder mechanisch (de hendel die niet goed terug gaat), dan electronisch (een schakelaar die blijft hangen)
Schermafbeelding 2022-01-11 om 20.28.44.png
Misschien moet je even verder kijken…
Waarom gaat de handel niet ver genoeg terug ??? inplaats van “waarom blijft het remlicht branden”
That is the question !!!
Henk7777
Siebke, Nee die was het niet. Die had ik ook gevonden. Er was er een die de micro schakelaar had vervangen… bedankt voor het zoeken!!!
Henk en Venzent, jhjullieebben zeker een punt! Dat zal ik ook eens gaan onderzoeken. Als jullie de rem los laten, kun je daarna de hendel nog verder naar voren duwen? Of zit ie dan meteen helemaal naar voren als je hem los laat…?
Solderen kan ik wel, gereedschap heb ik ook in overvloed, dat is het probleem niet
Bij elk type BMW met een hydraulisch systeem - en dat is al een tijdje in gebruik - komen de remhendel en het voetpedaal geheel terug in de behuizing als de rem wordt losgelaten. Alle reden om de hele reeks vanaf de remzuigers tot en met het hendel - en alles wat daar tussen zit - na te zien als dat niet gebeurt. Het is een symptoom dat er in de keten vanaf de rempads iets niet goed functioneert.
Bij het remmen wordt de remolie door het hendel actief en met kracht tegen de remzuigers aangedrukt, die de rempads met kracht tegen de remschijf aandrukken. Om alles netjes terug te laten komen wordt er geen grote kracht aangewend. Dat terugkomen in de behuizing moet het hebben van recent ververste remolie, goed in de behuizing lopende remzuigers en vooral van remleidingen die geen enkele verstopping vertonen.
Zie o.a. dit voorbeeld van onze vriend CCH, oftewel "Cursing Chris Harris’
Ik zou je aanraden te beginnen met het verversen van de remolie in het geval dat langer dan een jaar terug is gebeurd. Over het gangbaar maken van de remzuigers in de remklauw is op het forum veel te vinden.
Bij mijn heb ik dit probleem indertijd ook gehad. Een beetje WD40 op het scharnierpunt van de remhendel was toen de oplossing.
Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk
Ik zal de komende maanden de remmerij eens helemaal uit elkaar halen, schoonmaken, gangbaar maken en van nieuwe olie voorzien.
Het onderhoud lijstje wordt steeds langer.
Kleppen stellen, synchroniseren, beurtje, voor rem, stuurverhogers …
Zin in!
ZO! Het heeft even geduurd maar het probleem is verholpen. Ik las in een andere post dat het niet terugkomen van de voorrem handel ook wel eens aan de imbus kan liggen waar de hendel mee vast zit.
Die heb ik er dus uitgedraaid en schoongemaakt zoals voorgesteld.
Bij het terugplaatsen is het van belang dat je de bout niet te vast zet. Waarschijnlijk druk je het rubber dan samen waardoor de hendel moeilijker terug wil.
Hendel komt weer prima terug, remlicht gaat ook gewoon weer uit …
(kleppen zijn gesteld, stuurverhogers zitten er op, synchroniseren is gedaan maar check ik nog even voor de zekerheid, nu het beurtje nog…)
Ah fijn, bedankt voor de terugkoppeling.