rare ratel bij starten koude motor

hallo er is vast wel meer over geschreven maar ik kan niet exact het juiste antwoord vinden op het forum.
bij een koude start van mijn r 1200rt is er even een ratel te horen dit duurt maar 1 a 2 seconden.
Het geluid is dan weg en komt alleen voor als de motor helemaal is afgekoeld.
Komt iemand dit bekend voor en is het ernstig?
Ik heb ooit eens een Honda gehad welke dit ook had was toen volgens mij de kettingspanner welke op spanning moest komen door olie toevoer.
Het blijft toch een raar geluidje ik hoor graag jullie bevindingen en reacties.
groeten sjirk

De 1200 zou dáár juiste géén last meer van mogen hebben. Trek de koppeling eens in tijdens zo’n koude start…

inderdaad als ik de koppeling intrek bij het starten is het geluid weg .
wat zou dit dan kunnen zijn heeft het met de koppeling te maken??
ik hoor het graag

Je kunt dan denken aan alles wat mee moet draaien als je start en de koppeling laat aangrijpen: de frictieschijf zelf, de splines verbinding met de ingaande as van de bak, de ingaande as zelf en de nodige tandwielen in de bak zelf. Ik zelf zet mijn geld op wat rammelende splines van de frictieplaat op de splines van de ingaande as, misschien zou een lube-job met Staburag het probleem kunnen verhelpen of verminderen, kun je meteen kijken hoe het spul er aan toe is :smiley: .
Andere redenering is om lekker door te rijden, als ik 's ochtends op sta ben ik ook niet meteen ‘up and running’ :wink:

ja als het geen kwaad kan dan is het inderdaad niet een probleem.
na nader inspectie is het geluid nog aanwezig ook bij het inknijpen van de koppeling .
als het erger word maar eens bij motorzaak langs . _004

Bij de R1200R (2007) van mijn vrouw, hoor je ook een halve seconde een ratel van de distributieketting op de linker cilinder. De motor moet dan wel enige weken niet gedraaid hebben. Ik zie er geen probleem in, omdat de spanner naast veerspanning ook ondersteuning van de oliedruk heeft. Na enige weken heeft de olie net iets meer tijd nodig om op druk te komen.

Kleine tip: controleer eens de axiale speling van de tuimelaars, indien je geen DOHC 1200 hebt. Deze zijn ongeveer in 2011 gekomen.