R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Hallo.
Ik heb net een 2006 1200RT aangeschaft en moet nog even bekend raken met alle “nieuwigheden” :slight_smile:
Ik heb een topkoffer op MP gekocht en volgens de verkoper heeft hij de cilinder uit het slot gehaald. Daar moet ik dan een andere voor kopen en aanpassen aan mijn sleutel. Ik zag al wat filmpjes op YT.
Vraag 1: cilinder bij de dealer kopen en daar laten aanpassen aan sleutel, of kan een handigerd als ik dat zelf?
Vraag 2: ik ga die koffer met de motor halen, ik denk dat ik de koffer zonder cilinder niet op het rekje krijg?

Alvast dank!
Mark
R1150RT/R1200RT

Normaal gesproken wordt een koffer met cilinder geleverd. Als de reden is dat de sleutel niet meegegeven kan worden omdat hij de motor nog wel bezit kan de cilinder er met de originele sleutel er uit gehaald worden. Als je dan alle plaatjes en veertjes in een zakje mee neemt kan de cilinder weer terug geplaatst worden en is er geen sleutel meer nodig om deze thuis te verwijderen en aan te passen op jouw sleutel.
Als een koffer aangeboden wordt zonder cilinder dan krijg ik een onderbuik gevoel. De kans is groot dat deze dan van diefstal afkomstig is.
Als hij de cilinder om welke reden wilt behouden dan zou ik deze zeker willen zien (in goede staat) bij het ophalen van de koffer.
Een ander of nieuw slot aanpassen op je eigen sleutel is goed te doen.

Dank je wel.
Die meneer heeft een heeeele grote koffer 55 ltr gekocht en verkoopt de 28 ltr versie. Hij moet nog even wachten op de nieuwe maar will daar de cilinder wel weer voor gebruiken.
Voorstel is nu dat ik de koffer meeneem incl cilinder, maar zonder sleutel. (Hij heeft maar 1 sleutel bij de motor). Kan ik op mijn gemak andere cilinder regelen en aan mijn sleutel aanpassen. Daarna zijn cilinder retour sturen, iedereen blij.

De vraag is dan nu of ik zonder sleutel die cilinder er uit krijg? Ik zag op YT iemand met een tandartshaakje door het slot heen het vergendelplaatje terugduwen meen ik.

Heel verhaal… dank voor info
Mark

In dat geval kan de eigenaar met zijn sleutel de cilinder er al uit halen. Een nieuwe cilinder kost je net geen 30 euro. Op basis van je eigen sleutel maak je dan een mooi passende cilinder. Het is even klooien maar erg goed zelf te doen.
Als je dealer het voor je mag doen is dat natuurlijk ook een oplossing.

Dan zou ik inderdaad een cilinder op de kop tikken, aanpassen aan de eigen sleutel, deze meenemen als je de koffer ophaalt en ter plekke in de koffer klikken. In één keer klaar. [emoji57]

Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk

Een cilinder is uitsluitend met de originele sleutel er uit te halen. Zijn cilinder er in laten zitten heeft geen zin. Je krijg de koffer dan niet open en van je motor af of je kan hem niet vastzetten en dicht doen. Bij zijn nieuwe koffer zit met grote zekerheid ook een cilinder. Als hij de andere over wil zetten blijft de nieuwe dus over. Kan je niet beter afspreken als hij de nieuwe koffer binnen krijgt. Dan kan je ter plekke wisselen. Of zoals Nico4sen aangeeft voorbereid daar heen gaan met een eigen cilinder.

Mijn ervaring is dat de cilinder een optie is bij een nieuwe koffer; voor de -1100- alsook voor de -1200- . Dat geeft de verkopende partij al aan (wil de oude cilinder gebruiken). Mijn ervaring - met een doorboorde cilinder - is dat het grote koffer evengoed vastzit op de motor met de hendel omlaag, dus in het koffer verzonken. Er van uit gaande dat de vergrendeling bij het 28 ltr koffer hetzelfde is.

De beste optie is inderdaad om een cilinder te kopen, de plaatjes en veertjes te monteren (moet met de [reserve-]sleutel er in). De plaatjes mogen écht niet uit de cilinder steken, ook niet een beetje. DE SLEUTEL LATEN ZITTEN, en dan de cilinder met sleutel in het slotgat te steken. De sleutel even draaien en daarna mag de sleutel er uit. Let wel op dat er 2 soorten cilinders te koop zijn: voor sleutels met buitenbaard -1100- en voor sleutels met binnenbaard -1200-
Zelfs ik heb dat 3x zonder problemen klaargespeeld :smiley:

Hartelijk dank voor alle adviezen, ik ga de koffer zaterdag halen, dan rustig cilinder scoren en aanpassen, en dan cilinder uitwisselen.
Ik laat het weten!
Groet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik kan alleen eerlijk oordelen over de cilinders van de 1100 en 1150 koffers (dus waarschijnlijk werkt het minder eenvoudig bij die van een 1200), maar ook zonder originele sleutel (en handigheid/ervaring) is een koffer met een lock pick set (specifiek met een “Wave rake”) open te maken en de cilinder te verwijderen, al is het wel een extra hindernis. :bulb:

Topic even afsluiten. Inmiddels weet ik uit ervaring dat je de oude cilinder er uit kunt halen als je de schalen en vergrendel/slot mechanisme volledig demonteert. En dus ook de nieuwe cilinder kan monteren. Komen wel veel onderdelen los bij demontage [emoji3]
Enfin ik heb inmiddels dus een afsluitbare topcase met eigen sleutel.
Groet
Mark

Bedankt voor je terugkoppeling _004