R1150RT valt uit

hoi allemaal,

Rijd al een paar jaar op een R1150RT. Tweedehands gekocht en staat nu op (maar) 40.000 km.
In die jaren een gereviseerde ABS pomp, startmotor en brandstofpomp. Niet heel goedkoop rijden maar a la…

Recent ontwikkelde de motor echter een nieuw probleem: zonder voorafgaand signaal valt ze uit. De eerste keer na een km of 20 over N wegen. De tweede keer na 30 km op de snelweg. De motor wil vervolgens niet meer aanslaan.
Bradstof gechecked en de pomp werkt. De injectoren openen en sluiten.
Vok gechecked en ook die is er.
Na een uurtje start ze weer en rijdt ze weer probleemloos.

Dit is natuurlijk verre van ideaal.

Of het gerelateerd is of niet weet ik niet, maar het klokje wil nog wel eens van slag raken.

Iemand ideeën ?

Groet,

Paul

Dynamo (of eigenlijk “Generator”) en/of accu al nagemeten?

Ook wel handig om te vermelden wellicht (maar ik verwacht niet dat het in dit geval relevant is): is het een mono- of een twin spark?

Mijn R1150 is onderweg ooit eén keer uitgevallen. Na enige tijd afkoelen startte hij weer en kon ik precies nog thuis komen. Ik heb na wat speurwerk op internet de hallgevers vervangen en nadien is het nooit meer voorgekomen.

Lijkt me idd een hallgever storing.
Voor hallgever info, stuur me maar een persoonlijk bericht, ze zijn op voorraad.

-Freek-

Het is een Twinspark.

De grijze dame staat inmiddels bij de BMW reperateur. Hun voorlopige analyse op basis van mijn verhaal:de Hall gevers of een probleem in een connector of draad.

In het tweede geval gaven ze me weinig kans. Het vinden van de storing ging waarschijnlijk meer geld kosten dan de motor nog waard is. SLIK…

Ze gaan de haal gevers vervangen en dan maar proefrijden op wegen waar het geen kwaad kan als ik weer stil val.

Vraagje: als de hallgever kapot is / storing geeft, geeft ze dan wel een vonk ? Wat doet dat ding eigenlijk ?

Groet,

Paul

De aangegeven Hallgever lijkt mij inderdaad ook een goede kandidaat.

De Hallgever zorgt voor de juiste timing van de ontsteking; het is de modernere variant van de oude contactpuntjes.

Omdat de kabels naar de Hallgever langs warme delen van je motor lopen en het gebruikte kunststof van deze kabels na lange tijd blootstelling aan deze temperaturen, worden deze poreus en kunnen ze onderling kortsluiting met elkaar maken, waardoor de sensor niet meer zijn werk kan doen.

Gelukkig zijn er mensen als FreekC die deze sensoren en kabels kunnen upgraden naar een versie met een kabel die beter bestand is tegen deze hoge temperaturen.
Of latere versies van de sensor (en kabels) door BMW ook verbetert zijn weet ik echter niet.

De bedrading is inderdaad van matige kwaliteit soms. Ik heb, en zie tijdens onderhoud aan mijn RT dat bepaalde bedrading gewoon verpulverd is. Oke ze is 20 jaar oud maar …
Ik moet binnenkort ook eens kijken naar de bedrading van mijn hall-gever.

Succes met het opsporen van de storing.

Ik heb een k1100 gehad hiervoor. Viel ook af en toe uit. Bleek kabelbreuk onder de tank.
Groetjes en succes Johan

van verpulverde draden wordt ik niet meteen vrolijk.

Maar even afwachten hoe ze van de dealer terugkomt. In de tussentijd fingers crossed.

Ik laat weten hoe het afloopt…

Groet,

Paul

Niet gelijk schrikken Paul, maar het is wel een bekend probleem. Ik ga mijn machine binnenkort ook even ontmantelen van de kappen en tank. Brandstoffilter en injectoren vervangen EN gelijk de bedrading van de Hall-gever bekijken (vervangen). _004

Maar ben altijd nieuwsgierig naar de ervaringen van andere rijders…

De grijze dame is weer terug in mijn garage. Hall gevers zijn vervangen en tot nu toe gelukkig weer storingsvrij …

Dank voor de info !

Paul

Denk ook een aan de bekabeling die uit het contactslot komen, bij iedere stuurbeweging buigen die en na vele jaren krijg je daar kabelbreuken, zelf 2 x gehad op een R11X0RT.