R1100RT slaat niet meer aan na onderhoud

Hallo allen,

Ik heb in de afgelopen ‘winter’maanden een aantal dingen aan mijn R1100RT gedaan;

• remleidingen vervangen
  • remvloeistof vervangen (duh)
  • dynamoriem vervangen
  • olie en oliefilter vervangen
  • bougies vervangen
  • kleppen gesteld

En nu start ie niet meer _001
De startmotor draait, de benzinepomp hoor je, de injectoren spuiten benzine (op een stuk karton getest, breder wordende straal). Er komen vonken van de bougies. Ik zou zeggen dat alle voorwaarden aanwezig zijn.
Ik heb de klepspeling nogmaals gecontroleerd. Ik raak een beetje door de ideeen heen…

Heeft iemand nog suggesties?

Groet, Dick

O ja, nog vergeten:
Ook het luchtfilter is vervangen.
De Hall sensoren zijn getest.

Hoi,

Waarschijnlijk heb je hier wel aan gedacht, maar vroeg me af of je het ontstekingsmoment voor het bovenste dode punt goed hebt ingesteld bij de nieuwe hallgever.

Suc6 met de speurtocht.

Jiffy beveiliging (stuk/los)?

Weet niet of er een alarm op zit maar die kunnen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Mede forummers,

Dank voor het meedenken, maar helaas is dit alles het niet.
Wanneer de jiffy uit staat, kan de startmotor niet draaien. Er zit geen alarm op de motor.
De Hall sensoren heb ik nog niet vervangen, maar ik heb ze getest. En ze doen het ook nog :wink:

Groet, Dick

Als dit het allemaal niet is, dan lijkt me een compressietest een goed vervolg?

Ik heb vanmorgen een compressiemeter besteld. Inderdaad, blijft er anders weinig over :cry:

Wat zal er gebeurd moeten zijn dat je ineens geen compressie meer hebt. Geen poetslap even bij het luchtfilter vervangen in de bak laten liggen? Brandstofleidingen bij montage van de tank omgewisseld?

Bij de R1100 hoeft de tank er niet af voor het vervangen van de remvloeistof dus mogelijk is dat niet gebeurd…

Is de accu los geweest dan moet de TPS sensor opnieuw ingelezen worden door de Motronic, zekering van de motorelektronica (bij de R1150 is dat zekering 5, R1100 ??) er uit voor een minuutje, terug zetten, contact aan, 2 keer rustig gashandel helemaal open - helemaal dicht en starten maar.

Goede tips, maar helaas was dat het niet.
Brandstofleidingen had ik gemarkeerd met een stukje tape. De tank moest er af, omdat de ABS ontlucht moest worden (nieuwe remleidingen geplaatst). Luchttoevoer heeft geen obstructie.
De TPS had ik ook al een keer ingeleerd. En de foutcode uitgelezen; geen fouten.

Goed dat je de slangen gemerkt hebt. Verder…

• Bij de eerste keer kleppen stellen, niet meer dan een halve slag de stelbout verdraaid om tot de goede speling te komen?
  • Heb je wellicht oude bougies liggen om er even in te zetten?

Voor het aanslaan is brandstof, lucht, compressie en een vonk nodig. Zover ik lees zijn alle ingrediënten aanwezig en slaat toch niet aan.
Ik ga haast denken dat het brandstof filter dicht zit. Dan kan het zijn dat deze voor de test die je gedaan hebt met de injector wel brandstof laat zien maar op langer termijn onvoldoende doorlaat om te draaien.
Als je start ruik je dan wel een benzine lucht?
Als je de brandstofleiding op 1 injector los neemt en deze even in een flesje stopt heb je dan voldoende brandstof bij het starten?
Als je wat rem reiniger tijdens het starten inspuit slaat deze dan wel aan?
Hij slaat niet aan, heb je wel dat deze af en toe wel lijkt te willen aanslaan of is het een monotone start poging?

Hoe meer informatie hoe beter.
Soms staat er start niet en bedoelen ze slaat niet aan. Bij jou staat dit in ieder geval wel goed in de titel.

Heren,

Dank voor het meedenken! Inmiddels heb ik andere bougies geprobeerd, ik heb geen idee hoeveel ik aan de klepstoters gewijzigd heb. Maar de afstelling met de juiste voelermaatjes gedaan, vier tegelijk.
Ik heb remreiniger in de luchtinlaat gespoten, zonder resultaat. Heel soms denk ik bij het starten dat er iets van leven in komt, maar helaas.
Ik hoop dit weekend even de test te kunnen doen met het losnemen van de benzineslang van de injector.

Geeft dat voldoende benzine, dan denk ik dat ik ‘m maar eens naar een echte garage breng.
To be continued…

Goed weekend, Dick

Compressie gemeten; 2,5 bar links, 5 bar rechts. Is veel te weinig, dus nu twijfel ik ernstig aan mijn kleppenstel-kwaliteiten. Misschien was het blok te koud? Ongeveer 6 graden Celcius.
Nog maar eens doen, en iets meer speling in de voelermaatjes houden.

Benzinestroom naar de injectoren was in orde overigens.

Wordt (hopelijk) vervolgd.

Groet, Dick

Of je ze iets te strak of iets te los hebt staan mag niet zoveel uitmaken, als bij de ene cilinder de kleppen tuimelen ( uitlaat is bijna dicht en inlaat is bezig op te gaan , dan de andere cilinder stellen, 0.15 inlaat en 0.30 uitlaat. De voorsten zijn de inlaat, de achtersten zijn de uitlaat. Klaar, dan de andere kant op de zelfde manier.

OF ze blijven nu open staan OF ze kunnen nu niet genoeg aanzuigen waardoor ze geen compressie kunnen opbouwen …

Zoals ik het lees zit ik vermoedelijk toch anders op de motor. Onder voorste versta ik de zijde van het voorwiel.

Je zit goed op de motor, voorste is uitlaat-klep. Daar begint immers ook de uitlaat, oja… ook je voorwiel. :nerd:

Ik heb de kleppen vanavond nog eens gesteld, overigens doe ik dat op het BDP/OT merkteken door het kijkgaatje.
Met de voelermaatjes 0,15 en 0,30.
Compressie is nog niet om over naar huis te schrijven, maar wel hoger dan eerder (nu 5 om 8 bar) en zowaar sloeg de motor aan en bleef draaien.
Ik vond ‘m meer roken dan voordat ik de winter in ging. Misschien morgen eens kijken of ie een rondje wil rijden, en zien hoe dat gaat.

Groet, Dick

Reminder: Tijdens compressie meten je gas volledig open houden.