Op mijn vorige motor (st1100) stapte mijn vrouw altijd achterop als de motor op de zijstandaard stond. Nu vind ik de 1150 schuiner en minder sterk staan erop en is het gevoelsmatig niet zo fijn als mijn vrouw op deze manier eerst opstaat.
Als ik eerst opstap, komt ze er praktisch niet op.
Nu heb ik al aan dingen gedacht zoals een opstapje in de garage etc. Maar dit is niet altijd en overal mogelijk, alsook met het afstappen onderweg.
Hoe doen jullie dit?
En nee…vrouw niet meenemen is geen optie…
Dat herken ik idd. Als mijn dochter meegaat. Normaal lukt haar dat wel maar tijdens vakantie met ook nog iets extra bepakking op zijkoffer lukt dat niet. Dan vertrouwde ik het ook niet 100%. Dan bleef ik, als zij opstapt, bij het stuur staan om nog eventueel wat tegengewicht te geven. Daarna schuift zij door naar achteren en stap ik meteen op. Bij afstappen omgekeerde volgorde.
Gr Gerard
Ik herken de problemen. Zelf stap ik op de motor en houd staande de motor vast tussen de benen en met de handen aan het stuur met de voorrem ingeknepen. Mijn vrouw kan dan steunend op mij haar voet op het stepje zetten en achterop plaats nemen. Wel is belangrijk dat ze niet in 1 keer haar hele gewicht op het stepje zet om de kracht goed op te kunnen vangen. Met een aanloop opstappen of afstappen werkt dus niet. De reden van dit ongemakkelijke op en afstappen heeft te maken met haar kunst knieën. De buiging is minder dan voorheen.
Bedankt voor jullie reacties. Momenteel doe ik het ook zoals Gérard. Zal eens kijken of ze met haar ben erover heen komt als ik al op de motor zit, maar tot nog toe niet gelukt.
Ik snap dit niet zo goed…
Als mijn duo eerst opstapt, en ik mijn been over de motor zwaai, stamp ik haar er vanzelf weer af, dat is voor mij dus geen optie (of eigenlijk voor haar…). Ik zou het ook griezelig vinden als mijn duo opstapt terwijl de motor slechts op de jiffy staat. Dat gaat geheid een keer fout! Als ik zelf eerst opstap, kan mijn duo gewoon linkervoet op de step en rechterbeen over de motor zwaaien, steun zoeken op mijn schouders. Lastiger wordt dat met een tobkoffer natuurlijk.
Ik heb een topkoffer erop, dus dat maakt het inderdaad lastiger. Tevens zwaai ik mijn been dan niet over de motor maar recht over mijn zadel. Op die manier kan zij zonder naar de tandarts te moeten mee
Ik heb een topkoffer en twee zijkoffers. Mijn passagier stapt gewoon bij mij achterop als ik er op zit. Gewoon linker voet op de steun en mij bij mijn schouders vasthouden. Dan been over de topkoffer en dan rustig gaan zitten. Afstappen gebeurt in omgekeerde volgorde.
Tot nu toe nog geen enkele maal een probleem. En wij zijn al beiden ruim boven de 50 jaar.
Dus gewoon zoals beschreven door Isaac en motocon.
+1 en het lukt nog steeds zo bij de én de 60+ers . Vermeldenswaardig is nog dat mijn eega de 1.63 m lengte van vroeger niet meer haalt
Op de had ik verlaagde passagiersstepjes
Afstappen kun je m.i. beter tegenovergesteld hoe je opstapt doen. Ik blijf overigens gewoon zitten (ik ga niet staan) als mijn duo opstapt.
Zoek vooraf stevigheid met je voeten op de grond, en ja je moet opletten wanneer je duo opstapt, anders val je met je motor om. Bij het opstappen van je partner moet je stevig eerst met je linkerbeen afsteunen.
Bedankt voor de reacties.
Ziet er heel soepel uit, maar helaas kan mijn vrouw dit niet op deze manier.
We hebben inmiddels een manier gevonden en daar waar mogelijk, zet ik de motor eerst naast een stoepje/verhoging