Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.
Als ik het zo even uit mijn hoofd doe. De linker cilinder heeft de spanner aan de bovenzijde zitten en de rechter aan de onderzijde.
Dan zou het inderdaad de ketting spanner kunnen zijn. Omdat deze links boven zit krijgt deze veel minder smering dan de rechter die in principe verzuipt in de olie.
Deze spanner zit heel ongelukkig en je zal daar, als je het zelf wil gaan doen, een speciale sleutel voor nodig hebben. Een stukje weg slijpen bij een bestaande sleutel zou ook gaan en ik heb daar ooit wel eens iets van gezien. Vermoedelijk onze Amerikaanse BMW sleutelaar Harris.
Het bestelnummer is in de loop van de tijd gewijzigd dus vermoedelijk ook het probleem aangepast (althans vermoedelijk aangepast).
Even zoeken en even controleren of ik me niet in kant vergist. Aan de rechterkant zou dan een kopje (17mm zeskant) meer moeten hebben aan de onderzijde van het blok net achter de cilinder tegen de achterzijde van het motorblok.
Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.
Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.
Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.
Ik denk dat je de dader gevonden hebt van het getik, op YouTube circuleert hier nog een filmpje van. Als ik de link gevonden heb, post ik hem wel.
Is een filmpje van Chris Harris dacht ik.
Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.
je hebt in ieder geval het nieuwere model stoterstang gekregen.
Luister eens met een stethoscoop (of lange schroevendraaier met het handvat tegen je oor) op diverse plaatsen van de cilinderkop, je kunt dan de verschillende geluiden goed horen en bepalen welk geluid jou het meeste stoort.
Zo wie zo na de eerste keer warm rijden de boel laten afkoelen en daarna de afstelling controleren/herstellen, ook de axiale speling.
De kettingspanner heeft alleen effect in de eerste paar seconden na het starten: de oude liep leeg en rammelde, bij de nieuwe blijft de olie er in zitten waardoor hij direct onder druk staat.
Aanname is dat toen je de boel open had je de kettinggeleiders goed bekeken en gevoeld hebt, als er daar een van gebroken is blijft het rammelen (en gaat de boel echt kapot als je daar niks aan doet)
Koop het sleutelboek van je motor van Haynes en eventueel het (Duitstalige) boek over het blok, versnellingsbak en cardan, is echt perfect en alles staat er in.
Het probleem is opgelost,
Ik heb de kleppen ‘na’ gesteld en heb de plastic kettinggeleiders gecontroleerd, dit was ik namelijk vergeten.
De kettinggeleiders mankeerden gelukkig niks en zien er als nieuw uit. Beide kanten zowel onder als boven met een schroevendraaier op spanning gebracht en er zijn geen gekke bewegingen wat kan duiden op een gebroken kettinggeleider.
De axiale speling was wel iets aanwezig. Na dit opgelost te hebben gelijk een nieuwe luchtfilter en oliefilter geplaatst.
De oliefilter heb ik vervangen, de motor heb ik een nacht laten uitdruppen. Daarna 20W50 motorolie erin gedaan.
Het geratel is bij een koude motor weg, zodra de motor warm is hoor je op de achtergrond nog iets, maar niet noemenswaardig. Het geen ik nog hoor lijkt van de rechter cilinder afkomstig.
Volgende maand ga ik preventief de stoter-stangen en kettingspanner van de rechter cilinder vervangen, maar ik kan zonder ergernissen de weg op met mijn BMW.