[quote=ciske post_id=154188 time=1556800537 user_id=4675] [quote]M6x25 voor de onderste bout bij uitlaat pijp
Torx sleutel T30 = M6 bout[/quote]
Bedankt voor deze terugkoppeling!
gr v Ciske
[/quote]
Correctie, op de foto zie je dat er 2 bouten ontbreken, boven en onder de uitlaatpijp bochtstuk. Beide zijn M6x25 Torx
Er is ruimte voor een M6x30 bout, maar beslist niet korter nemen dan M6x25. Bij bouten moet je het volle draad van een getapt gat gebruiken voor betere bevestiging.
Ik moet de Torx boute nog bestellen (Doe ik na mijn vakantie) maar als noodoplossing heb ik in het onderste gat originele M6x25 gedraaid aan beide zijden (boutjes ontbraken aan 1 zijde) en ik had nog M6x30 inbus liggen en deze heb ik in de bovenste gat gedraaid met rubberen ringetje eronder tegen beschadigen/los trillen. T’is niet zoals het hoort, maar alles zit wel muurvast nu.
Da’s bizar en vreemd. Wellicht iets met de kuip zelf te maken of wat jij zegt gewichtsbesparing maar lijkt me onzinnig als je het verschil in grammen weet tussen een M6x25 boutje en M5x25 boutje (waar praat je over en deze gewichtsbesparing zet geen zoden aan de dijk).
Als ik het allemaal goed lees passen er zowel M5 als M6 boutjes in de openingen op deze plaats… . Is mij nog nooit gelukt om zulks aan het passen en/of aan het houden te krijgen.
Nee, op mijn 2007 heb ik geprobeerd om er M5 in te draaien…najah…draaien… Douwde die bout zowat door het draadgat. M6 paste beter! Wellicht toch op latere modellen kleine aanpassing doorgevoerd wat betreft afmeting boutjes maar zal niet om gewichtsbesparing geweest zijn dan wel kostenbesparing. Denk eerder aan een bepaalde uniformiteit wat betreft bout diameter => M5 ipv. M6 daar waar op de enkele plekken M6 boutjes zitten. Verder kan ik niet bedenken waarom op de brommer van BasP M5 zit ipv. M6.
Ik zag afgelopen week dat onderaan bij de uitlaat een boutje ontbreekt op iets wat nog van de kuip is? Ik heb er een foto van gemaakt, weet iemand welke maat bout erin hoort?
Zo te zien ontbreken er 2 schroeven. Om te zien wat voor schroeven je mist draai ze er aan de andere zijde van de motor uit en ziet type draad, lengte en de kop.
Alle kuipboutjes zijn M5. Alleen de spiegels en knipperlichten zitten met grotere boutjes vast (althans bij mijn R1200RT uit 2010)
We gaan het juiste antwoord hopelijk vernemen van de starter van dit topic. Ik denk dat de tupperware van de laatste versie luchtgekoelde RT anders is dan de op één na laatste. De foto laat volgens mij de één na laatste zien.