Ontbrekende bout kuip . . . ?

[quote=ciske post_id=154188 time=1556800537 user_id=4675]
[quote]M6x25 voor de onderste bout bij uitlaat pijp

Torx sleutel T30 = M6 bout[/quote]


Bedankt voor deze terugkoppeling!

gr v Ciske [/quote]

Correctie, op de foto zie je dat er 2 bouten ontbreken, boven en onder de uitlaatpijp bochtstuk. Beide zijn M6x25 Torx

Er is ruimte voor een M6x30 bout, maar beslist niet korter nemen dan M6x25. Bij bouten moet je het volle draad van een getapt gat gebruiken voor betere bevestiging.



Ik moet de Torx boute nog bestellen (Doe ik na mijn vakantie) maar als noodoplossing heb ik in het onderste gat originele M6x25 gedraaid aan beide zijden (boutjes ontbraken aan 1 zijde) en ik had nog M6x30 inbus liggen en deze heb ik in de bovenste gat gedraaid met rubberen ringetje eronder tegen beschadigen/los trillen. T’is niet zoals het hoort, maar alles zit wel muurvast nu.

Best vreemd: op mijn R1200RT (2010) zit de hele kuip, dus ook deze twee boutjes, met Torx 25 / M5.

En … je weet nooit waarom Herr BMW dit gedaan heeft (gewichtsbesparing ??)

_001 _001 _001

Da’s bizar en vreemd. Wellicht iets met de kuip zelf te maken of wat jij zegt gewichtsbesparing maar lijkt me onzinnig als je het verschil in grammen weet tussen een M6x25 boutje en M5x25 boutje (waar praat je over en deze gewichtsbesparing zet geen zoden aan de dijk).

Als ik het allemaal goed lees passen er zowel M5 als M6 boutjes in de openingen op deze plaats… _001 . Is mij nog nooit gelukt om zulks aan het passen en/of aan het houden te krijgen. :O

Nee, op mijn 2007 -1200- heb ik geprobeerd om er M5 in te draaien…najah…draaien… Douwde die bout zowat door het draadgat. M6 paste beter! Wellicht toch op latere modellen kleine aanpassing doorgevoerd wat betreft afmeting boutjes maar zal niet om gewichtsbesparing geweest zijn dan wel kostenbesparing. Denk eerder aan een bepaalde uniformiteit wat betreft bout diameter => M5 ipv. M6 daar waar op de enkele plekken M6 boutjes zitten. Verder kan ik niet bedenken waarom op de brommer van BasP M5 zit ipv. M6.

Het klopt dat BMW voor de types tot 2010 op deze plek M6 monteerde. Het laatste type luchtgekoelde boxer M5.


gr v Ciske

Helder _004

Hallo,

Ik zag afgelopen week dat onderaan bij de uitlaat een boutje ontbreekt op iets wat nog van de kuip is? Ik heb er een foto van gemaakt, weet iemand welke maat bout erin hoort?

Alvast bedankt!
IMG_20190222_164451.jpg

Zo te zien ontbreken er 2 schroeven. Om te zien wat voor schroeven je mist draai ze er aan de andere zijde van de motor uit en ziet type draad, lengte en de kop.


Groet
Cees

Hoe simpel kan t leven zijn _004

Het zijn M5 boutjes met een flens. lengte 12mm (??) Zie mijn bericht over dit onderwerp
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=14922&p=153065#p153065

Ja zag jouw topic al over die boutjes en vond de link superhandig! Zal es kijken op die site.

Er zit geen moertje aan de achterkant?

Het zijn M5 boutjes met een flens. lengte 12mm (??) Zie mijn bericht over dit onderwerp

Ik weet het bijna zeker dat op die plek M6 boutjes horen! De al gegeven tip om even aan de andere kant te kijken komt mij als zeer praktisch voor.


gr v Ciske

Alle kuipboutjes zijn M5. Alleen de spiegels en knipperlichten zitten met grotere boutjes vast (althans bij mijn R1200RT uit 2010)

Alle kuipboutjes zijn M5. Alleen de spiegels en knipperlichten zitten met grotere boutjes vast (althans bij mijn R1200RT uit 2010)

We gaan het juiste antwoord hopelijk vernemen van de starter van dit topic. Ik denk dat de tupperware van de laatste versie luchtgekoelde RT anders is dan de op één na laatste. De foto laat volgens mij de één na laatste zien.


gr v Ciske

M6x25 voor de onderste bout bij uitlaat pijp
Torx sleutel T30 = M6 bout

M6x25 voor de onderste bout bij uitlaat pijp
Torx sleutel T30 = M6 bout

Bedankt voor deze terugkoppeling!

gr v Ciske