Sinds kort rijd ik een R1200RT, bouwjaar 2011 met 24.500 km op de teller. Motor is in 2018 geïmporteerd uit Duitsland zonder onderhouds info.
Is er een manier om deze info te achterhalen en of dit de juiste km stand is ?
Voor motoren geldt, zoals bij auto’s wel het geval is, geen verplicht garage bezoek. (APK)
Door deze verplichting bij auto’s is het mogelijk om het werkelijk verloop te bekijken en op te vragen.
Voor motoren is dit niet dus ben je helemaal afhankelijk van een onderhoudsboekje.
Deze wordt, uit praktijk ervaringen, zelden bijgehouden.
Registraties die er mogelijk wel zijn geeft in dit geval ook problemen omdat Duitsland geen gegevens verstrekt zonder een goed doel.
Ik ben er dus redelijk zeker van dat dit niet te achterhalen valt. Alle beperkingen die ze ingebouwd hebben om een teller te verzetten of terug te draaien zijn ook slechts een rem voor de gemiddelde gebruiker. Een beetje (electronica/software) technisch persoon kan dit alsnog voor elkaar krijgen dus daar kan je je ook niet aan vast houden. De staat van de motor zelf kan als enige een klein beetje een indicatie geven van de werkelijk gedraaide kilometers.
Ook hier zit nog een factor van rijstijl in.
Samen gevat verwacht ik niet dat daar nog iets van terug te vinden is.
Bedankt voor je reactie, Isaac.
De dealer waar ik deze RT gekocht heb heeft de remvloeistof en de dynamoriem vervangen. Van deze twee onderhoudspunten vond ik wel belangrijk om een “nulpunt” te hebben.
Alle terugroep acties, voor zover van toepassing, zijn wel uitgevoerd.
Voor de rest kan ik, zoals jij al aangeeft, wel aan de motor zien dat er weinig gebruiks sporen zijn.
En voor de rest, de tijd zal het leren
Dit zijn eigenlijk zaken die je je had moeten afvragen voor de koop. Vragen naar het onderhoudsboekje en geverifieerde kilometerstand. De dealer had mogelijk uitsluitsel kunnen geven, of je had op grond van het ontbreken ervan, kunnen afzien van de koop.
Je hebt de motor gekocht, gebruikssporen komen overeen met de kilometerstand. Die twee factoren, plus een aanvaardbare aankoopprijs/inruil hebben geleid tot de koop.
MIjn advies: Geniet van je motor en kijk niet teveel terug!
Voor sommige onderdelen staat een bepaalde tijd om deze te vervangen en andere onderdelen gaan een beperkt aantal kilometers mee.
Globaal zouden de kilometer onderdelen een bevestiging kunnen geven of de teller klopt met de dan af te lezen waarde.
Ook daar zit de nodige speling in. Als voorbeeld de koppeling. Die slijt maar als de vorige eigenaar en jij zelf ook tot de rustige optrekkers behoren gaat daar tot 50% langer mee. De tijd onderdelen, olie, filters e.d. zou ik gewoon preventief in etappes vervangen.
Voorlopig heb je een mooie motor waar je mee kan genieten.
Die zaken heb ik mij zeker afgevraagd voor de koop en hebben mij niet weer houden van de koop. Zoals gezegd zijn er qua onderhoud twee zaken uitgevoerd die ik op dat moment belangrijk vond. Bovendien geven de 6 maanden garantie op de motor mij ook een bepaalde zekerheid. Ik vraag mij alleen af of dit soort info nog ergens op te halen is. En genieten van deze motor lukt al aardig
Toch blijf ik het in het algemeen wel enigzins bijzonder vinden als er geen onderhouds- en/of andere documentatie bij een motor is. Ik weet het, het kan natuurlijk (om welke reden dan ook) altijd voorkomen. Maar mijn ervaring is dat iedereen dan wel nagenoeg iedereen (bezitters/eigenaars) toch wel op een of andere wijze een “onderhoudshistorie” (een orgineel onderhoudsboekje/rekeningen) van hun motor bijhouden.
Maar je zal vast en zeker het nodige gedaan hebben om voor jezelf te besluiten om deze motor met vertrouwen te kopen.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst.
Helemaal mee eens. Ik hecht erg aan onderhoudshistorie. Ik bewaar ook alles. Zowel voor mijn Volvo als voor mijn BMW. Ik ben daar erg secuur in. Ik zou sowieso een onafhankelijke aankoopkeuring adviseren. Maar dat zeg ik al zolang ik lid ben van dit forum. Je hebt de RT gekocht en dus is dit nu niet aan de orde. Een BMW specialist (met een vakkundig hart en ziel voor de motor) zal echter de huidige status (en dus ook de km.stand) van je RT goed kunnen verklaren/bevestigen.
Bij mijn motor zat een onderhoudshistorie door middel van bonnen en toch zat er hier en daar een gat in de data en heb ik geen info van de eerste 2 jaren. De machine is voor aankoop door MSA beoordeeld als uitstekend dat wel vertrouwen gaf.
Nu ik niet met bonnen en het fysieke boekje rond wilt lopen gebruik ik een functie van de Scenic app (iOS) om mijn historie bij te houden. (Android in ontwikkeling). Misschien is het interessant om je verdere historie zo bij te houden.
Je kan de motor uitlezen met een Gs-911 of motoscanapp. Kijken welke kmstand de computer aangeeft. Zoals eerder aangegeven geen garantie dat het klopt. Een beetje techneut kan ook in de computer veranderingen aanbrengen.
Je woont in Zwaag, dan woon ik vlak bij jou. Ik kan uitlezen met de motoscan app, als je wilt kunnen we even kijken.
Stuur mij een pb als je wilt uitlezen.
Het vragen naar een onderhoudsgeschiedenis bij een dealer heeft wel eens tot gevolg dat je met een ongeloofwaardige blik wordt aangekeken alsof je een biertje in een apotheek bestelt. Hoewel het logisch lijkt dat zo’n blik geacteerd is, is het ook verbazingwekkend hoe gemakkelijk motoren soms verkocht worden. Er wordt wat omheen gelopen, over de prijs onderhandeld, een ritje gemaakt en de deal wordt gesloten. Hoe vaak zie je klanten onder een motor kruipen om even te kijken of het blok wel droog is?
Als motoren in een periode zo gemakkelijk zichzelf verkopen, dan kan de ongeloofwaardige blik van de verkoper wel eens authentiek zijn en wordt er inderdaad weinig navraag naar de oh geschiedenis gedaan. Na enig aandringen wordt er dan alsnog onder de buddy gekeken en dan komt er zomaar alsnog een beduimeld boekje uit met keurige stempels over het aantal kilometers te voorschijn. Soms komen er zelfs complete rekeningen over een aantal jaren op papier of ingescand uit de computer naar voren. Wat me dan opvalt is dat in het geval er gaten van jaren in de geschiedenis voorkomen, de hele oh geschiedenis al bij voorkeur naar de achtergrond wordt gemoffeld. ‘De motor is zoals die hier staat’ is een veelgehoorde kreet.
En inderdaad: In een aantal gevallen spreekt die staat ook voor zich.
Met name echt dure reparaties - hierboven worden al de beruchte BMW keerringen genoemd in combinatie met de droge platenkoppeling - door het oplopende arbeidsloon zijn belangrijk om te voorzien. De vervanging van een ouderwetse droge koppeling komt al gauw op zo’n 1 k aan euro’s, indien die niet zelf kan worden uitgevoerd. Ik mag graag sleutelen, maar mijn grens ligt nog een stukje voor de koppeling.
.
Schermafbeelding 2021-01-24 om 11.58.48.png
.
Met name 2020 was een absoluut topjaar vanwege de pandemie en wellicht dat 2021 daar gewoon op aansluit. Campertjes, boten en motoren vlogen over de toonbank en dan hoeft er voor een aanzienlijke omzet weinig inspanning te worden verricht. Misschien dat met name BMW rijders nog wel eens de oh geschiedenis opvragen. Deze rijders schrikken niet terug van een kilometerstanden van 80.000 km of meer, die bij meer recreatief gerichte motoren - die zomers ‘een rondje om de kerk’ rijden - nauwelijks worden aangetroffen.
Naarmate de km stand oploopt, lijkt daarmee de betekenis van de oh geschiedenis ook toe te nemen. Tegenover het opbouwen van authentieke en aantoonbare informatie door al het onderhoud bij een vaak dure dealer onder te brengen, staat het leegraken van de portemonnee bij allerlei onderhoudsklussen die prima zelf uitgevoerd kunnen worden. Zo is kleppen stellen bij een RT een arbeidsintensieve - en daarmee dure - maar geen heel moeilijke klus.
Zo’n IOS app als hierboven door #Fschuurman genoemd of de door #Bens genoemde uitlezing met Gs-911 of motoscanapp kunnen goede aanvullingen zijn, ook als het onderhoud grotendeels zelf wordt uitgevoerd.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu voor deze motor een Exell bestand aangemaakt om al het onderhoud wat ik zelf doe bij te houden.
Verder bewaar ik altijd alle rekeningen, dat van die app is nieuw voor mij, maar ook zeker interessant.
En voor wat het waard is, ik heb de motor rondom en onder goed bekeken. Zag er als nieuw uit (24500km) en rijd ook zo.
Nu maar hopen op een mooi voorjaar, zodat ik in de garantieperiode flink kilometers kan maken.
Ja precies, lekker wat toeren en wat asfalt onder je laten doorgaan. Hierdoor had ik in de garantie nog even een nieuwe dynamo nodig ( goed opgelost door verkoper). Ik hoop dat je geen centje pijn hebt, enkel veel rij plezier.
Ik heb recent een 1100GS aangekocht, die voor het eerst ingeschreven was in België ergens in 1999. Omdat de motorfiets met een katalysator was uitgerust veronderstelde ik dat het ging om Duitse import. Via een of andere BMW-VIN decoder website (weet helaas niet precies meer welke- er zijn er verschillende) kon ik vaststellen dat mijn motorfiets, hoewel eerste inschrijving in Be dateerde van 05/02/1999 geproduceerd was op 13/06/1997. Via die site ben ik dan beland op deze site: https://www.auto-records.com/.
Daar kon ik, weliswaar mits betaling van ik meen me te herinneren iets omtrent 7.00€ een soort historiek kopen die in mijn concrete geval weliswaar niet héél relevant bleek te zijn doch wél aantoonde dat mijn motorfiets in 2001 bij een “unbekannnter handler” een onderhoud (niet gespecifieerd) had gekregen aan km-stand 55.000 en, ipv thans geel af fabriek zwart moet zijn geweest, en in Duitsland géén gekende ongevalhistoriek en géén gekende diefstalhistoriek had.
Wat mij betreft, voor deze motorfiets die ik feite kocht als pekelfiets voor weinig geld: nice to know.