Olie <!>

Beste forumleden,

het valt mij een tijdje op dat tijdens het rijden vaak het volgende symbool zichtbaar is : <!>
Wanneer ik met het BC-knopje door het menu loop, dan zie ik staan: “olie — <!>”
Na een tijdje stationair stilstaan (~10 seconden), komt er een vinkje achter “olie” te staan en is blijkbaar alles gecheckt en goed bevonden.
Het oliepijl is ook nog in orde (een tijdje geleden vervangen). Maar waarom is de boordcomputer dan zo onzeker over het oliepijl?

Herkennen jullie dat?

Groetjes uit Utrecht.

Bij mijn GS LC krijg ik constant een olie niveau waarschuwing zodra het peil halverwege het glaasje staat, kort geleden bij de jaarbeurt de olie vervangen en nu tot aan de bovenkant van de rode cirkel gevuld en geen melding meer gezien. Bij mij is er een sensor die niet af te stellen is die blijkbaar wat kritisch is …

Bij de 4 motorfietsen die ik de laatste 7 jaren gehad heb, gaf de boordcomputer inderdaad deze controle mogelijkheid voor de olie.
Het is mij echter nooit duidelijk geworden of dit over het oliepijl ging of om iets anders met de olie, zoals bv de temperatuur of de oliedruk.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat dit niet over het oliepijl gaat, omdat daarvoor een pijlglaasje aanwezig is.

Wel is mij opgevallen dat het bij mijn motorfietsen (volgens mij al vanaf de R1150) altijd lang duurde voordat ik hier een waarde kreeg. Meestal bleef de indicatie - - - in het scherm.
Ik heb de dealer hier jaren geleden wel eens over aangesproken maar voor zover ik mij kan herinneren kon deze mij enkel aangeven dat het normaal was dat er geen uitlezing kwam of dat dit lang duurde.
Ook bij mijn huidige motor (de R1250 RT) zie ik het weer gebeuren. Als ik naar mijn werk rij, zo’n 65 km, dan zie ik (als ik er eens naar kijk) in de meeste gevallen geen indicatie achter “olie”. Maar de enkele keer als ik wel een indicatie zie dan is deze tot nu toe altijd ok.

Ik weet niet wat de melding aan geeft. Wat ik wel weet is dat een peilglas los staat van een mogelijke niveau meting. Tijdens het vullen wordt dit peil glas aangehouden voor het afvullen. Tijdens het rijden kan de eventuele sensor de controle overnemen.

Opm:

1. De R1150XX heeft deze melding niet.
  2. Bij de R1200XX LC staat in het instructieboekje dat het over het olieniveau gaat en niet over de oliedruk. Als ik tijdens het rijden hier naar naar kijk staat er ‘OK’.

In het boekje van mijn LC staat dat het oliepeil pas gemeten wordt als de motor minstens 10 seconden stationair draait zonder dat de zijstandaard uitgeklapt is. Eerder vindt geen meting plaats en staan er dus de 3 streepjes.
Geduld is hier dus een schone zaak.
Ik weet zo uit het hoofd niet meer of de motor ook in de neutraalstand staat.

Groet, Aad

De foutmelding kwam bij mij steeds tijdens het rijden of stilstaand met draaiende motor …

Aanvullend, de lc meet alleen bij een motor die op temperatuur is, recht staat, stationair draait. Daarbij moet je inderdaad enige tijd wachten voordat er iets verschijnt.

In het begin dacht ik dat mijn sensor stuk was, zo lang duren 10 seconden…

Een uitroepteken heeft echter een andere betekenis dan de streepjes, ik zal morgen nog eens in het boekje kijken.

Die 10 seconden is wel heel erg optimistisch. De afgelopen dagen er eens op gelet maar geen enkele keer een andere aanwijzing gehad dan de 3 streepjes.
Motor was warm (na ca 50 km) stond recht op, draaide stationair en stond niet op de standaard. Bewust telkens 2 á 3 minuten gewacht (en dat is lang als je staat te wachten) en geen verandering mogen constateren. _001
Ik weet dat mijn sensor niet stuk was omdat ik al wel eens aanwijzing (Ok) gehad heb, maar ik heb geen idee maar onder welke omstandigheden?