Beste forumleden,
Na een ruime zoektocht op 12 december 2020 een mooie R1200RT uit 2010 op naam laten schrijven. In de tussentijd nog geen tijd gehad om mij hier even netjes te introduceren. Mijn naam is Richard en 43 jaar en dit is mijn eerste motor…en dan maar meteen goed doen dacht ik zo .
Mijn zoektocht begon bij een 1100RT en toen ik daar veel over gelezen had en veel exemplaren gezien te hebben, in mijn gedachte de overstap gemaakt naar een 1150RT. Uiteindelijk dus bij de 1200RT uitgekomen. Met name de 2010-2013 serie vind ik erg geslaagd wat betreft uiterlijk en de DOHC spreekt mij ook erg aan.
Het is de laatste luchtgekoelde boxer en dat heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, het is toch een beetje hoe BMW groot is geworden. Daarnaast heb ik ook een oldtimer luchtgekoelde boxer; een Karmann Ghia Cabriolet ui 1972. Inmiddels al zo’n 15 jaar in mijn bezit. Motor en auto zijn zo een beetje op elkaar afgestemd; boxer, luchtgekoeld, Duits (als VW motorfietsen bouwde…).
Anyway, helaas nog geen eigen foto’s kunnen nemen vanwege tijdgebrek en het toch wel een beetje tegenvallend weer. Inmiddels wel zo’n ruim 300km kunnen rijden.
Inmiddels heb ik wel de achterdemper geheel laten reviseren (dat lag al in mijn planning), keerringen en olie vervangen. En ik ben nu bezig met de uitlaatbochten. Die liggen eraf voor in eerste instantie een goede poetsbeurt (Detaling is een hobby van mij). Maar de staat na 10 jaar vind ik gezien de roest te slecht geworden. Ben me nu aan het oriënteren op Keramische Coating in Chrome kleur. Daar ga ik van de week eens achteraan. Ik zal daar een draadje over gaan opstarten.
De kuipdelen liggen er inmiddels allemaal af. En wat ik tegenkwam viel mij absoluut niet tegen. Wat zit zo’n BMW goed in elkaar zeg. Ik heb met mijn oldtimer al veel sleutelervaring, maar alle torxboutjes kwamen zonder moeite los. En alle kuipdelen zitten vast zonder lastige klemmetjes, klipjes, lipjes of wat dan ook…die dingen breken bij mij altijd af. Wat mij ook heel erg mee viel was dat alle stickers uit 2009/2010 nog in de kuipdelen zitten en dat de data van de kuipdelen kloppend zijn; dus absoluut geen schade motor.
Ik merk het al, ik schrijf te veel op. Mijn ambitie is om af en toe een draadje te starten met alles wat ik met de RT meemaak en wat ik er aan het sleutelen en poetsen ben (met name dat laatste heeft mijn grote passie).