Ja moi eem,
Ik ben Michiel, kom uit het mooie Drenthe en ben 33 jaar. Sinds een aantal dagen heb ik een (zeer goedkoop aangeschafte) R1150RT. Het is m’n 3,5e motor. Ik ben begonnen op een R1100RS welke ik met een vriend moest delen. Vervolgens heb ik voor mezelf een Suzuki GSX600f gekocht. Deze is opgevolgd door een Yamaha XJ600 (pre-diversion). Maar deze motoren konden de heerlijke rijervaring met de boxer BMW niet doen vergeten. Helemaal omdat mijn andere hobby ook 2cilinder boxers betreft… Ik ben namelijk groot liefhebben van 2cv’s.
Dus vond ik bij Jager in Hoogeveen deze R1150RT voor heeeeeel weinig. De lage vraagprijs was vooral te danken aan de welbekende ABS-problemen, want de motor met een dikke ton op de teller ziet er verder uit om door een ringetje te halen. Tijdens de proefrit heb ik vooral heel veel afstand gehouden en enorm goed geanticipeerd zodat ik er goed op kon reageren als de rembekrachtiger uit zou vallen. Dit gebeurde inderdaad na een minuut of tien. Een herstart zorgt er voor dat de bekrachtiger weer een periode werkt… Na nog een klein beetje korting, een gratis nieuwe systeemhelm (dat moet toch met dat heerlijke scherm) en inruil van m’n Yap, reed ik tevreden, maar voorzichtig, naar huis. Meteen heb ik een afspraak gemaakt bij een monteur in Lelystad (jullie misschien bekend), welke in zijn vrije tijd aan BMW’s sleutelt. Hij gaat de ABS verwijderen en omleiden zodat ik daar geen problemen meer mee hoef te verwachten.
Zelf heb ik de motor voorzien van nieuwe olie (Putoline boxer 4 15w50) en een nieuw filter. Ook een nieuwe accu is al gemonteerd na startproblemen met de oude. De nieuwe is echter ook alweer leeg, waardoor ik nog een elektrisch probleem heb op te lossen. Ik vermoed een lekstroom ergens, omdat de ANWB (ja hoor, rit nummer twee) kon meten dat de dynamo z’n werk naar behoren doet. Zowel de oude als de nieuwe accu zijn weer volgeladen met de druppellader (beiden gelaccu’s, dus ik denkndat ze het nog wel gaan doen).
Tot zover eerst mijn voorstelronde. Groet’n Michiel