vanochtend reed ik weg op mijn RT (2005). Na enkele honderd meter rijden, ging de motor onregelmatige geluiden en schokken geven en hield er mee op. De startmotor deed het gewoon, maar het motorblok ging niet aan. Soms voor heel even, om daarna weer uit te gaan.
Ik heb de motor naar huis geschoven en het nog een keer geprobeerd. Zowaar, het motorblok deed het weer. Helaas voor niet meer dan 5 à 10 seconden. Daarna was hij niet meer aan te krijgen. Vanavond weer geprobeerd, zonder succes.
De symptomen zijn dezelfde als wanneer de benzine op is. Echter, ik had juist na afloop van mijn vorige rit bijgevuld.
Wellicht zal iemand nu denken, dat ik per ongeluk diesel heb getankt. Dit is niet het geval. Ik heb ook gewone (hoge) benzineprijs per liter afgerekend. De geur van de benzine in mijn RT is ook dezelfde als in mijn andere motor (die ik gelukkig nog heb).
Wat zou het kunnen zijn?
Iets met de benzinepomp?
Er verschijnt in ieder geval geen foutmelding vanuit de boordcomputer.
Hoe hoor ik de brandstofpomp (zonder links de bekleding weg te halen)?
Zou het de zekering van de brandstofpomp kunnen zijn (als die bestaat. En zou de boordcomputer zoiets niet moeten waarnemen?)
Je hoeft geen tuperware te verwijderen. Als je na het inschakelen van het contact een geluid hoort, is het de brandstofpomp. Als het stil blijft… dan doet ie het niet.
Als je twijfelt, mag je een geluidsopname maken en die via de mail naar mij sturen. Je krijgt dan zo spoedig mogelijk antwoord.
Het geluid dat je hoort na het omdraaien van het contactslot is inderdaad het geluid van de benzinepomp van jouw motor.
Het kan een ook probleem zijn met je startmotor. Wat gebeurt er/hoor je als je de startknop indrukt? Draait de startmotor goed?
Je zou een probleem kunnen hebben met jouw startmotor. Je bent niet de eerste op dit forum die met dit probleem te kampen heeft.
Het kan ook een probleem zijn met de accu, als de spanning van je accu fors naar beneden gaat tijdens het starten
Het kan een ook probleem zijn met je startmotor. Wat gebeurt er/hoor je als je de startknop indrukt? Draait de startmotor goed?
Je zou een probleem kunnen hebben met jouw startmotor. Je bent niet de eerste op dit forum die met dit probleem te kampen heeft.
Het kan ook een probleem zijn met de accu, als de spanning van je accu fors naar beneden gaat tijdens het starten
Denk ik niet. Het motorblok liep, maakte sputterende geluiden en stopte er vervolgens mee.
De startmotor doet het gewoon.
Ik denk dat het iets met de benzinetoevoer te maken heeft.
Ik heb met mijn oude motor iets dergelijks vaker meegemaakt. Eén keer had ik de benzinekraan op ‘uit’ staan, andere keren was de benzine op en moest ik op ‘reserve’ draaien. Hier lijkt het dus op.
Dat het een te kort aan benzine is kan bij deze klacht kloppen. Er zijn nog andere mogelijkheden. Ik zou eerst een controleren of de hoeveelheid benzine voldoende is door het slangetje van een injector los te nemen en daar even een potje onder te houden. Als je dan het kontakt aan zet moet er gewoon even een goede straal uit komen. Het kan zijn dat je brandstof filter dicht is geslagen door vocht. Water zorgt er voor dat de poriën dicht gaan zitten.
Ook bij een pompstation kan de norm van vocht in de brandstof wel eens te hoog zijn. Gaat redelijk lang goed maar vaak na een langere tijd van stilstand is het in eens over.
Je hoeft niet te starten. Het opnieuw aanzetten van het kontakt zorgt steeds voor een aantal seconden brandstof.
“De injector loshalen”. Is dat iets wat ik kan doen met de bekleding aan de motor, of moet ik hiervoor de linker zijbekleding loshalen?
Wat dat vocht in de brandstof betreft: ik rijd 1x per week, en soms vaker, redelijk grote afstanden. Ik heb sterk het gevoel dat iets ‘acuuts’ aan de hand is, bijvoorbeeld losgeraakt slangetje naar of van de benzinepomp. Langzaam dicht raken van iets, zou ik eerder al waargenomen hebben.
De zekering is goed, getuige het feit dat de pomp geluid maakt wanneer de sleutel op ‘aan’ wordt gedraaid.
Om een slangetje los te nemen van een injector (dus niet de injector zelf) zal inderdaad 1 zijde los genomen moeten worden.
Vanaf de pomp gaat er 1 slang naar een drukregelaar die 2 uitgangen heeft die naar beide kanten loopt als voeding voor de injector.
Als er te weinig brandstof aangevoerd wordt kan dit probleem ontstaan. Het kan zeker een slang zijn die onder de tank klem zit en nu geknikt zit. Maar alles is afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die met deze test uit de slang komt.
Niet meer los nemen dan nodig is. Stukje voor stukje testen dan kan je pas een goede conclusie trekken.
Dit is volgens mij het geluid van de servo’s van je remsysteem, niet de benzinepomp. Mij RT (2005) is uit logeren bij de dealeRT, dus kan het hier even niet testen.
Binnenkort heb ik tijd.
Ik ben benieuwd wat ik aan oorzaak aan ga treffen. Ik houd jullie op de hoogte.
Momenteel rijd ik op mijn oude Deauville. Gelukkig rijdt een Honda altijd.
TOP dat het probleem is opgelost en bedankt voor de terugkoppeling Viridis.
Ik heb geen ervaring en dus een betrouwbare site voor dit onderdeel. Wellicht heeft een ander forumlid een geschikt adres. Ik zou overigens altijd voor een origineel onderdeel gaan via de dealer of specialist. Just my two cents of een beetje meer dan dat . . .