Motor gaat plotseling horten en stoten

(RT uit 2005, ex politie) Ik wilde nog even snel inhalen en gaf een dot gas. Direct ging de motor heftig horten en stoten. De motor ging uit en weer aan en dat snel achterelkaar én onregelmatig. (Ik lijkt mij een elektronisch probleem omdat de het uit-en-aan-gaan zo snel achter elkaar ging. Dus geen brandstof probleem.)
Ik heb dit vorig jaar ook een keer gehad. Ik heb toen een ‘reset’ uitgevoerd (contact aan, alle controles afwachten, 3x gas hendel rustig open- en dichtdraaien, etc.) en het probleem was opgelost.
Ik het voorjaar bemerkte ik heel af en toe een zelfde schokje onderweg (toch weer een fractie van een seconde uitvallen en weer aan gaan).
Wie heeft dit probleem ook gehad en weet de oplossing?

Joop,

Grote kans dat jouw motor zelf weet wat er mis is. Dit is simpel na te gaan door de motor uit te lezen.

[quote=EileRT post_id=161609 time=1601207009 user_id=4742]
Hallo Joop,



Ik begrijp dat je een probleem hebt met je motor en dat je dat graag verklaard of opgelost wilt zien.



Het wordt op ons RT-forum echter bijzonder gewaardeerd wanneer je als nieuw forumlid even voorstelt in het topic: “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen.” _004



Bedankt alvast voor de genomen moeite.
[/quote]

Beste Eilert,



Ik wil mij zeker graag even voorstellen.

Als ik onder Nieuw Hier op Nieuw Bericht klik, komt het voorstel berichtje dan bij op de juiste plek?

Het blijkt de BMS-KP te zijn die stuk is. Duur ding, ruim 800 euro. Zijn er meer mensen die dit probleem gehad hebben is is het zeldzaam dat hij stuk gaat.

Uitlezen gaf het niet aan, gek genoeg.

Zéker Joop. Dan kom je voorstel berichtje op de juiste plek. _004

Ik zal dit topic straks even opschonen. :wink:


Als uitlezen het niet aangeeft dan zou ik eerst eens de pinbobines uitwisselen (met een andere R1200 rijder) en dan pas zo’n duur ding uitwisselen voor een gebruikte via bijv Boonstra …

Help mij even op weg, er komen geen foutmeldingen uit bij het uitlezen. Toch blijkt er een ECU defect te zijn. Eén en één is dus geen twee.
Wellicht verstandig om toch eerst even wat andere dingen te controleren, bijvoorbeeld het voorstel van Baird.


Ik heb de BMS-KP al laten vervangen. Die was dus stuk. Hij rijd weer als een zonnetje.
De brandstofregelaar gaf veel teveel peut dus die is ook vervangen.
Het was echt een enorme puzzel, echt een zoekplaatje. Niet iets wat ik zelf aankon.
Maar dank voor jullie tips.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met kapotte BMS-KP’s. Komt het vaker voor? Of zelden en heb ik pech?

Hoewel ik ruime ervaring heb met ECU’s van BMW motorfietsen, heb ik er tot nu maar eentje vervangen. Wel gebeurt het dat het advies wordt gegeven aan de klant om een ECU te vervangen, omdat de motorzaak de storing niet kan plaatsen. Er wordt dan snel naar een ECU gewezen. Het schijnt verder dat de eerste serie gevoeliger was voor defecten.

In ieder geval fijn dat de motor weer goed loopt.

Dank Edward.