Buiten de brandstof en de ontsteking heb je ook nog druk nodig. Ik zou dus eerst even de druk meten.
Hoe heb je de vonk bekeken? Als dat met een andere bougie is gedaan zonder de bougies te verwijderen dan zou er zelfs doorslag in een bougie kunnen zitten. Een scheurtje in het porselein kan al genoeg zijn om alle energie op te eisen waardoor er bij de andere bougie (onder druk) geen energie meer overblijft. Er zijn dus wel degelijk meer factoren die mee spelen.
Was dat in of na de regen? Als wel dan controleer de primaire bobines. Steel een geleidende stuk metaal in plaats van de bougie in de eind van de bobine en laat dit vonken tegen de cilinderkop. Hou wel vast met geisoleerde tang…! Je moet wel een helder blauw-wit vonk van ongeveer 1,5 tot 2 cm lang moeten krijgen. Onder de 1,5cm en met gele kleur betekend zwak bobine. Er is ook een naad langs de lengte van de bobine. Bij enige roestvorming kan je ook vooruitgaan dat de bobine is defect. Water omheen in slecht weer zal tot kortsluiting leiden, en dit kan ook verschillen met snelheid/toren…
Gewoon een vonk zien in de eind van de bougie is niet voldoende test. Het moet wel over een grotere afstand kunnen springen. Er zijn ook special ontwerpen vonk afstand meters dat maken de klus ietswat veiliger/makkelijker.
Als je een 02/03 model heb, controleer dan de bedraading van de contactslot tot onder de kuip. Dit was te strak op sommige motoren en kan leiden tot een geleidelijk draadbreuk met te begin wat onzekerheid en terughoudendheid van de motor.