Via de zoekfunctie trof ik een draadje aan over hetzelfde onderwerp (alweer bijna 13 jaar geleden . . .)
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=771&p=7949#p7949
Via de zoekfunctie trof ik een draadje aan over hetzelfde onderwerp (alweer bijna 13 jaar geleden . . .)
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=771&p=7949#p7949
[quote=Dacher post_id=168493 time=1645293546 user_id=9610]
Op een Pasific Coast zitten ze ook standaard op, heeft mij al veel spiegel ellende bespaard 8)_
[/quote]
Die heb ik ook nog eentje staan … voor de liefhebber .
[quote=Paniekje post_id=168491 time=1645290718 user_id=9481]
Big RT Smile heb ik geluk , ik heb ook zo’n blauwe … ik weet niet of het bij een andere kleur ook zo makkelijk werkt
[/quote]
De mijne is zwart. En ja, dat werkt iets lastiger. Bij mij sukkelde er een schroefje helemaal in het onderste van het stuk kuip waar de spiegel op bevestigd is. En het bleek best lastig om dat schroefje weer boven water te krijgen. Met een magneettelescoopstokje (?) ging het in elk geval niet, want die schroefjes zijn niet magnetisch.
Uiteindelijk met een flexibel grijpertje eruit gekregen.
[quote=PanEuRoel post_id=168479 time=1645281372 user_id=9902]
Ik heb deze er opgezet.
https://www.youtube.com/watch?v=Jo3Bse1kIgU&t=5s
Ik zou ze niet van ijzerdraad maken, maar van een stukje remkabel van een fiets. Dat werkt net even wat soepeler.
[/quote]
Je moet even bij de bouwmarkt voelen welke je nodig hebt. Niet te dik, want dan valt er niet mee te werken. Niet te dun want dan breekt het als je iets raakt met je spiegel.
Kan ook met elektriciteitsdraad en aangeknepen (evt. Gesoldeerde) kabelschoentjes.
Wanneer dat losschiet betekent het dat je echt iets raakt … echt raakt
Even een onbenullige vraag van mij:
Is dit bedacht omdat de spiegels er nogal eens makkelijk afwaaien, of heeft het een andere reden? Dat ze makkelijk worden gejat of zo.
Het lijkt mij dat zo’n aan een draad wapperende spiegel tijdens het rijden nogal wat schade kan veroorzaken aan het overige kuipwerk. Een nieuw of gebruik spiegelhuis lijkt me dan goedkoper…
Het lijkt me ook zo dat gewoon lostrillen, waardoor de spiegel tegen het zijkuippaneel aanslingert, niet voorkomen wordt. Wat is dan de meerwaarde? Ik weet nl. uit ervaring dat een losgetrilde spiegel er ook niet helemaal afvalt, maar aan de bekabeling blijft hangen?
Meestal vallen ze eraf wanneer je op een reis druk druk druk aan het pakken en ouwehoeren bent , of tijdens tanken met een groep , je loopt ze er meestal zelf (of een van je maatjes) vanaf … dan kletteren ze niet meteen op het asfalt of beton .
Stilstaand geeft het ‘geen’ schade aan overige kuipdelen.
Al Rijdende ben ik de kap op de st1100 en de 1200rt nog nooit verloren .
Wanneer je opzij in de flixbus klapt zal het weinig helpen bij het reduceren van de schade
Alleen je spiegel vervangen komt je al op een kleine €150,–
Als je je spiegel verliest, tijdens het rijden op de snelweg, zonder vangdraadje dan ben je hem dus gewoon kwijt en kun je je weg vervolgen zonder spiegel. Terugrijden om je spiegel te zoeken, is dan best wel lastig zo niet gevaarlijk.
Mét vangdraadje ga je aan de kant, klikt je spiegel erop en je kunt verder met behoud van je zicht naar het achterop komende verkeer.
Je rijdt echt geen kilometers verder met een spiegel bungelend aan je fiets. Je stopt heel snel.
Het is maar waar je voor kiest.
Ik heb het 1 keer gehad dat ik tijdens het filefilteren, nog met de Pan ST100, met mijn rechterspiegel in conflict kwam met een autospiegel. De spiegel werd eraf getikt, maar bleef wel aan de motor hangen vanwege een dergelijk ‘vangsysteem’. Op de Pan is dit standaard.
Verlies je je spiegel in een dergelijke situatie, dan heeft zoeken geen zin meer. Die is al lang kapot gereden. Ook de onderdelen van Honda zijn aan de prijs. Ik was blij met mijn vangdraadje!
Ja dat lijkt me een valide argument inderdaad.
Zorg dan wel dat het vangdraadje korter is dan het kabeltje van het knipperpeertje
Op mijn zoektocht kwam ik o.a. deze video tegen. Misschien handig voor de mensen die zelf iets willen knutselen met een remkabel van een fiets en kabelschoentjes?
Aangezien ze soms toch vrij “makkelijk” los gaan lijkt mij dit een vrij goedkope oplossing…
https://www.youtube.com/watch?v=3zREA60fyQY
Op de 1100 pan european zaten die standaard gemonteerd, zeer zinvolle modificatie.
Zelf maken is inderdaad niet moeilijk. Je haalt zelf even wat ijzerdraad bij de bouwmarkt, draait er twee ogen aan en dan maak je ze daar mee vast.
Ik heb deze er opgezet.
https://www.youtube.com/watch?v=Jo3Bse1kIgU&t=5s
Ik zou ze niet van ijzerdraad maken, maar van een stukje remkabel van een fiets. Dat werkt net even wat soepeler.
heb ik geluk , ik heb ook zo’n blauwe … ik weet niet of het bij een andere kleur ook zo makkelijk werkt
Op een Pasific Coast zitten ze ook standaard op, heeft mij al veel spiegel ellende bespaard