Mijn BMW R1200RT start niet meer!

Hoi forum,

Ik ben net nieuw op dit forum om een probleem voor te leggen.

Ik mag graag sleutelen aan mijn motor, maar ik zit nu echt met een probleem:

Afgelopen zondag heb ik een mooie tocht gemaakt, de hele rit geen startproblemen gehad.

Thuis gekomen rij ik mijn oprit op en het waarschuwingslampje springt aan. ik schonk daar geen aandacht aan. Zette hem uit en begon met het schoonmaken met de hogedrukspuit.

Na de schoonmaakbeurt probeerde ik hem te starten, maar het display ging niet meer aan. Nagemeten bleek de accu helemaal leeg te zijn.

Na een nacht opladen nog steeds helemaal leeg! Stuk dus.

Een oude accu erop aangesloten, wel display met EWS waarschuwing. Reserve sleutel erin en krijg een waarschuwingsteken met motorblokje maar niet starten (volgen boekje elektronica problemen), .

Accu werd binnen enkele seconden van 12,5 naar 7,4 volt leeg getrokken, dus snel ontkoppeld.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Hallo BigBen,

Ik begrijp dat je een probleem hebt met je RT en het staat je uiteraard geheel vrij om als nieuw forumlid met dit probleem hier te melden en te zoeken met forumleden naar mogelijke oplossingen.

Het wordt op ons RT-forum echter bijzonder gewaardeerd wanneer je als nieuw lid even voorstelt in het volgende topic: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforum.php?f=43

Alvast bedankt voor de genomen moeite. _004

Wat ik mij kan herinneren, toen ik de oprit opreed, was alleen het uitroepteken zichtbaar.
Dat heb ik vaker als het oliepijl iets te laag is, dus heb ik dat genegeerd.
Voor wat betreft de startmotor is dat hij helemaal niet meer aanslaat, zelfs geen k(l)ik.
Dus?

Ben

In het verhaal noemde ik dat ik nog een volgeladen accu eraan koppelde die zonder te starten binnen enkele seconden leeg ging.
De originele accu is helemaal stuk, laad niet eens meer op!
Ik kan nu niet controleren of hij oplaad omdat ik hem niet meer kan starten, maar tijdens de laatste rit had ik geen accusymbool, dus kan ik de dynamo toch uitsluiten?
Mijn ABS is vorig jaar al vervangen, die kan ik ook uitsluiten.
Ik heb nu een geel brandend waarschuwingssymbool samen met het motorblokje, geen accusymbool!
Ik zit persoonlijk toch te denken aan de spanningsregelaar en/of de startmotor.

Ben

oh ja, de lichten ed functioneren wel.

Vermoedelijk zal, als je de acuu klem tegen de accu pool aan tikt vonkvorming hebben.
Dat zou inhouden dat er stroom loopt terwijl er niets aan staat. Dan kan je zoeken richting dynamo.
Welk type dynamo zit er op deze motor? Is dat een echte dynamo of is dat zo’n type met spoelen in het motorblok?

Als de vonkvorming nihil is dan het kontakt aan zetten (verlichting uit) en wederom de klem even aan tikken.
Als er dan wel stroom loopt weet je in ieder geval dat het achter / na het kontaktslot zit.

Stukje voor stukje testen / losnemen om verder te testen. Bij erg hoge stromen kan je ook even een 12v 20W bol even in serie schakelen tussen de pool en de losgenomen klem. Zodra die echt fel brandt dan weet je een richting.

…en begon met het schoonmaken met de hogedrukspuit…

En dat lust een BMW dus niet.

Helaas leert de ervaring dat schoonmaken met hogedrukspuit het begin is van een heleboel ellende van elektronische aard. In het slechtste geval heb je de elektronische stuureenheid (het brein van de R1200RT) geraakt en verzopen. Dat kan idd een behoorlijke kortsluiting veroorzaken en zo te horen is dat aan de orde. Laat de accupolen er nu vooral niet opzitten terwijl je er niet bij bent, want er is nu een behoorlijk risico op brand.

Heb je de mogelijkheid om de motor uit te lezen? Wellicht kan je een foto plaatsen van het controle-lampje wat nu nog aan is.

Allen bedankt voor het meedenken.
Het probleem was heel simpel:
Een hele slechte accu die na vier keer starten al begaf.
Ik heb van de leverancier van deze accu een nieuwe gekregen en alle problemen waren verholpen.
Geen kortsluiting in de bedrading of wat dan ook.
Het was gelukkig een simpele oplossing.

Nogmaals bedankt allemaal.

Dat is bijzonder goed nieuws! Met een sisser afgelopen…

Maar doe jezelf een groot plezier en gebruik de Karcher voortaan alleen nog maar om het stoepje mee schoon te maken: BMW’s worden echt niet beter van zo’n behandeling met hoge drukspuit