Blijkbaar zijn er verschillende zaken tegelijkertijd mis. Heb de fiche van de hes weggelaten en de kabelboom aaneengesoldeerd. Hes is nieuw, als hij er binnen 100000km nog is uit moet zien we wel. Geen foutmelding 1133 meer maar nog steeds de rechtse cilinder die niet mee wil.
Omdat je drie dingen nodig hebt om een draaiende motor te hebben namelijk benzine vonk en compressie bestelde ik een nieuwe compressie meter daar mijn oude niet te gebruiken was met het diepe bougie gat.
Links ongeveer 170psi en rechts 0. Probleem licht hem dus daar… We blijven bezig. Kan titel post misschien beter ook veranderen
Het kan ook zijn dat door het lostrekken en sleutelen de andere problemen juist zijn ontstaan. Maar je komt nu toch wel echt dichtbij de echte storing denk ik. Dat er geen druk is kan uiteraard ook weer diverse oorzaken hebben. Even de kap los om een visuele inspectie te kunnen geven in de richting van de tuimelaars en veren. Niet onmogelijk dat daar iets direkt zichtbaar is. Succes.
Zelfs Chris Harris maakte ooit de fout bij een compressiemeting het gashandel niet volledig open te houden …en kreeg een slechte waarde.
0 Psi is er vreemd: zit er wel een zuiger in ? Hij zal altijd iets aan moeten geven dus bij 0 is de meting niet goed…
Ik begin het nu echt wel beu te geraken ! Kleppen gaan mooi open en toe wanneer ik de motor laat ronddraaien… Dus;
Cilinderkop verwijderd, niet onmiddellijk iets te zien buiten redelijk wat aanslag wat na 100000km me niet abnormaal lijkt.
Dus;
kleppen opnieuw ingeslepen en alles met nieuwe koppakking gemonteerd. Nieuwe test; nog altijd 0.
Alles terug uiteen en cilinder ook maar er is uit halen zeker
Maar nu effe niet…
Het is 138 km vanaf Breda, anders kwam ik eens meekijken …
Na het even te laten rusten vandaag maar is terug naar de RT gekeken. Omdat ik twijfelde of ik de kleppenspeling wel gecontroleerd had na het monteren van de cilinderkop daar maar mee begonnen voor ik terug zou gaan afbouwen. De inlaatkleppen bleken geen speling te hebben. Nu ze juist afgesteld te hebben is er terug correcte compressie !!! DOMME FOUT van mij !!! Het gaat lukken…
Het heeft doordat het ik professioneel te druk had even geduurd, maar hij staat terug in elkaar en rijdt weer als vanouds. Dus wat was er uiteindelijk fout 1 iets met de hes bekabeling, 2 koppakking en 3 mijn eigen domme fout kleppenspeling niet nagekeken na monteren cilinderkop.
Bedankt aan alle medenkers en tot in de bocht !
Fantastisch dat het weer voor elkaar is. En het is tevens een leer proces geweest dat na een montage van een cilinderkop altijd de afstelling weer gecontroleerd moet worden. Dit moet trouwens over een 500/1000 km nogmaals gebeuren omdat alles even gaat zetten. Is geen overbodige luxe want als ze te strak staan loop je kans op lekken en daardoor verbranding op de kleppen.
Voorlopig kan je weer genieten van het rijden.
Hey
Eerst effe voorstellen. Ben Jan en heb ondertussen een jaartje een bij 2000 r1100rt die voornamelijk gebruikt wordt voor het woon werk verkeer bij slechter weer. Bijna 100.000km nu. Sleutelervaring aan oldtimer auto s en doe al jaren onderhoud aan auto en motor zelf.
Twee weken geleden tijdens bij het afrijden van de snelweg begint de motor plots hevig te trillen om uiteindelijk stil te vallen onderaan de afrit.
Met wat gas erop terug kunnen starten maar liep voelbaar maar op 1 cilinder. Tot aan werk gesukkeld en s avonds op de aanhangwagen huiswaarts.
Bij starten wordt de linker cilinder duidelijk warmer als de rechtse. Uitlezen van de motronic via fiche geeft code 1133. Hes2 dus. Hes vervangen door een nieuwe en nu hij toch open lag ineens benzinefilter en alternator riem vervangen. Geen verbetering. Nieuwe bougie s met occasie kabels en bobijn. Nog steeds geen verbetering. Rechtse injector erafgehaald = geen benzine nevel.
Rechtse injector is links aangesloten = wel benzineverneveling. Rechts heb ik benzine druk als (pomp uit de leiding zonder injector erop)
Foutcode 1133 blijft zelf na reset motronic door batterij af te koppelen.
NU WEET IK HET ECHT NIET MEER ???
Iemand enig idee ?
Ik ben nu aan het denken aan een ? kabel in de kabelboom. Maar voor ik deze helemaal open prul toch nog een paar basic vragen;
Boxer heeft naar ik begrepen heb alternerende arbeidsslagen maar toch één bobijn ? Hoe worden de injectoren aangestuurd? Op electrisch schema lijken deze parallel aangesloten te zijn (meten ook zo door) maar dan gaan ze toch op het zelfde tijdstip vernevelen?
Sorry voor de vele vragen op mijn eerst post maar ik begin te overwegen om de motor naar een dealer te doen en dan is het echt ver gekomen…
in een flimpje van chris harris was een rt die op 1 cilinder liep, het probleem hier was dat 1 draadje niet meer vast zat op het stekkertje welke op de injector gaat.
misschien heb je hier wat aan.
mvg hbtwin
Had filmpje ook al gezien, maar daar zag je duidelijk dat de metalen pinnetjes dieper zaten dan bij de andere. Misschien nog is van nabij bekijken
Beide injectoren staan op dezelfde uitgang geschakeld. Dus die puls zou er moeten zijn. Dan blijft draadbreuk of toevallig een defecte injector over.
Even wisselen of de weerstand meten van de injectoren om te bepalen waar de klacht zit.
Dus beide injectoren worden door dezelfde puls geschakeld… zouden ze dan ook op het zelfde ogenblik een inspuiting geven ? Want dat strookt niet echt met mijn idee van de alternerende werking van de boxer? Of zit ik hier volledig mis?
Niet het tijdstip van inspuiten wordt geregeld maar de hoeveelheid wordt geregeld.
Als er inspuiting is dan moet de weg naar de cilinder nog afgelegd worden dus loopt het mengsel dus achter de feiten aan.
Het gaat om de brandstof verhouding die in de lucht zit. En die kan je niet in stukjes knippen. Beide injectoren zorgen er voor dat er voldoende brandstof in de nieuw aan te zuigen lucht zit.
Wisselen is denk ik het snelst. Wel de slangen en plug aansluiten maar niet inbouwen. Dan kijken waar de klacht dan zit.
Zelfde kant → draadbreuk of plug stuk
Andere kant → injector stuk of plug van injector stuk
Nog even een aanvulling. Je hebt wel 2 hall sensoren die afzonderlijk een puls geven. Dat heeft er mee te maken dat de cilinders 1 maal per 2 slagen een vonk moet hebben. Ze krijgen een vonk per slag doordat er 1 bobine zit die iedere omwenteling een puls krijgt van de hall sensor. Het wiel over de sensoren is met een factor 2 vertraagt t.o.v. de krukas. Dus 2 omwentelingen krukas is 1 omwenteling van het sensoren wiel. Doordat er 2 sensoren zitten op 180 graden tegenover elkaar krijg je dus iedere slag van de krukas 1 vonk. De stand van je gashendel, het toerental, eventueel je sonde en buiten temperatuur bepalen de tijdseenheid van je injectoren. Beide hall gevers sturen dus ook beide dezelfde uitgang aan naar je injectoren. Die dus gewoon parallel geschakeld staan.
Ok, nu kan ik volgen in het vonken en benzine verhaal. Fout zal dus in de kabelboom of fiche zitten aangezien ik de rechtse injector al is links aangesloten heb en deze toen we benzine spoot. Eerst maar is fiche nakijken voor ik de draad openprul… Zal niet meer voor vandaag zijn maar hou jullie op de hoogte
Mijn Vlaams is niet zo sterk maar wat doet de linker injector aan de rechterkant: wel of geen benzinenevel?
nu dacht ik dat Breda al redelijk richting de Vlaamse grens gaat. Wat ik begreep is dat de niet werkende injector wel werkte aan de andere kant. Dus wordt de plug eerst goed bekeken alvorens de kabelboom open gemaakt gaat worden.
Omdat beide zijden in principe parallel staat is middels een ohm meting de bedrading te meten. In ieder geval is de kant van niet werken, dus ook de draad kleur dan te vinden. Een breuk geloof ik niet want daar zit niet veel beweging in de draad boom. Het zal best wel oxidatie in de plug zijn die langzaam de draad heeft opgelost. Een kop speld door de isolatie heen prikken en er kan bepaald worden of het inderdaad zo is.
Kan het best een beetje verstaan maar wat een Hes is ?
Ik zou nog steeds bevestigd willen zien dat de linker injector rechts ook geen benzine geeft, het is pas zo als het zo is …
Ik dacht dat je het over het laatste deel had. Hes is een afkorting die wel eens gebruikt wordt voor de Hall Effect Sensoren. Ofwel de plaat kompleet met sensoren.