Onder mijn stuur hangt een afgedopte stekker met drie draden en drie kleine gaatjes om een contrastekker op te zetten.
Wat ik begreep is dit een accessoire aansluiting
Ik wil hier mijn navigatie op aansluiten.
Vragen:
Hoe heet deze contrastekker?
Waar is deze verkrijgbaar ? self fulfilling prophecy → BMW DealeRT schat ik.
Wat is de bezetting van deze drie draden, zodat ik eventueel de stekker kan afknippen en de draden hergebruiken?
Eigen denkwijze:
Bruin → permanente plus
Rood → geschakelde plus
Blauw–> min aansluiting
Inderdaad, bij de dealer. Ik heb voor mijn RT uit 2008 in IJsselstein zo’n connector gekocht (ik meen €8 à €10 betaald te hebben) en die gebruikt om de Zumo660 van voeding te voorzien. Toen ook gedacht aan wegknippen en direct aansluiten, maar ik zelf laat liever de boel zo origineel mogelijk.
Het zou me niet verbazen als je bij Ali of DX voor een paar (dollar-)cent een dergelijk ding kan kopen, maar dan moet je weten hoe die exact genoemd wordt óf door duizenden plaatjes zoeken tot je de juiste tegenkomt
Veelal is rood een plus maar dat wil niet zeggen dat dit een constante plus (die afschakelt als de contactsleutel eruit is).
Het komt ook vaak voor de een draad een kleur heeft met een dun ander kleurtje.
Maar meter is weten zoals in een andere reactie is verteld.
Dus als je met een multimeter één meetdraad goed aan de massa koppelt kan je daarna met de andere meetdraad één voor één alle drie de draden meten met allerlei verschillende Standen van de schakelaars.
Als je bij de bruine niets meet zet je de meter in de doorpiepstand en meet je tussen bruin en de massa.
Als laatste kan je, bij rood 12V heb gemeten, de meetdraad die aan de massa zit loshalen en aansluiten op de bruine En meet je tussen rood en bruin.
Ik kan het niet goed zien, alleen aan de achterzijde van de steker, maar misschien dat je bij Carmo de steker kunt krijgen?
Dit is bijvoorbeeld een driepolige, in driehoekopstelling:
Ik gebruik deze aansluiting voor mijn TTRider én ik stuur er een relais mee aan. Via dit relais voed ik dan o.a. een USB outlet, een tracker en een dashcam. Op deze manier overbelast je deze aansluiting in elk geval nooit. Let wel op, de spanning valt pas na een (onduidelijk groot) aantal seconden af, vermits er geen te grote stroom loopt. Als mijn TT-batterij niet vol is, door hem te gebruiken tijdens een pauze b.v., dan blijft er spanning op de aansluiting staan tot de batterij weer vol is (of je moet de TT handmatig uitschakelen)