Linker stuurschakelaar

Beste leden,
Sinds 1 jaar ben ik in het bezit van eenR1200RT bouwjaar 2011 waarmee ik met veel plezier menige km mee heb gereden.
Vorige week werkte het elektrische scherm opeens niet meer en sinds vandaag werkt de cruise control nog maar gedeeltelijk.
Ik volg het forum al enige jaren waar dit probleem vaker beschreven is, ik ga ervan uit dat mijn linker schakelaar kaduuk is🥴
Vervanging is denk ik de enige oplossing, mijn vraag is: ik heb een tijdje geleden een Stebel Nautilus gemonteerd (met een 30A relais!)
Tot de montage van de Nautilus had ik geen problemen met de schakelaar kan het zijn dat door de montage de schakelaar overbelast is en stuk gegaan is of is dit puur toeval? Ik wil voorkomen dat de nieuwe schakelaar ook eventueel stuk gaat ze zijn tenslotte niet goedkoop😏

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Ik kan uit jouw verhaal niet ophalen hoe je het relais hebt aangesloten.
Ik neem aan dat de schakelspanning voor het relais via de schakelaar loopt en dat het contact van het relais is aangesloten op een zekering en dus NIET over de schakelaar loopt. Als dat inderdaad zo is aangesloten kan je er van uit gaan dat het toeval is. Oxidatie is de grootste boosdoener en aangezien deze buiten zit is dat niet te voorkomen. Ik weet niet of deze schakelaar(s) inwendig zijn schoon te maken. Zo niet dan blijft vervanging over.

Beste Isaac,
Bedankt voor de reactie!
De nautilus is aangesloten volgens het schema van Stebel:
Stuurschakelaar: relaiscontact 85 & 86
Horn: relaiscontact 87 en aarde
Accu: relaiscontact 30 met zekering
Dit zou moeten kloppen?

De stuurschakelaar is een zwakke component van de R1200rt uit die generatie. Ik heb er 4 versleten, en ik ken iemand die er 7 heeft versleten.

Als het zo aangesloten zit kan dat nooit de oorzaak zijn geweest. Het is gewoon toeval. De contacten die nagenoeg geen stroom schakelen oxideren en beginnen dan met haperen om vervolgens steeds minder te doen. Contacten die wel stroom schakelen branden schoon en hebben hier minder last van. Wat nog wel voorkomt is dat de veertjes oxideren waardoor de contact druk minder wordt en op een gegeven moment de functie staken.
Als het te demonteren is en inwendig bereikbaar is dan kan je er nog wat mee. Maar zover ik weet van wat ik langs heb zien komen op dit forum is dat geprobeerd wordt met spray de zaak weer aan de gang te krijgen en vervolgens toch lees dat deze vervangen is.
Vanuit de elektronica, slechte verbindingen van draaischakelaars of potmeters, gebruikte ik altijd naaimachine olie. Via een injectie spuit kon ik de lastigste plaatsen bereiken en bij ruim 95% van de klachten was deze hiermee opgelost. Ook op langere termijn.
Bij de digitale schakelaars van magnetrons boorde ik een gaatje door de behuizing om vervolgens ook deze te kunnen injecteren. Het zijn werkende ideeën die mogelijk jou kunnen helpen om met weinig kosten het probleem mogelijk op te lossen. _001

Beste leden,
Bedankt voor de reacties!
Ik zal nog poging wagen met contactspray als dat niet
helpt zal ik de schakelaars vervangen.

Contactspray heb ik alleen maar slechte ervaringen mee. Het reinigt dan wel goed maar het beschermt niet voldoende. De klacht kan wel weg zijn maar gegarandeerd van korte duur. Ook dit is terug te lezen op dit forum. Laat ons wel weten wat je gedaan hebt.

Inderdaad helpt contactspray het best.
Oorzaak van dat niet werken is meestal te wijten aan water dat er in loopt of hoge temperaturen.
Als de cruise control niet meer werkt dan beweeg ik een aantal keren de schakelaar flink heen en weer en dat samen met contact spray lost het weer voor een tijdje op.
My 2cts.

Ik heb de schakelaar open gemaakt en alle knoppen met contactspray ingespoten helaas zonder resultaat☹️ Verder viel me op dat op de “printplaat” flinke verkleuringen zaten en was de folie tpv de claxon knop ingescheurd. De nieuwe schakelaar is inmiddels al besteld.
Bedankt voor jullie goedbedoelde tips!

In zo’n geval helpt kontaktspray natuurlijk niet meer…

Als je op marktplaats zoekt kom je een stuurschakelaar tegen die ik verkoop (stuurschakelaar R 1200 RT)
Een linker stuurschakelaar incl cc van een 2011 DOHC, gekocht vanwege de horror verhalen over de desbetreffende schakelaars
Maar heb er nooit geen last van gehad, dus deze staat in de verkoop. Nagelnieuw, 50 euro
IMG_9811.jpeg

De schakelaar is inmiddels vervangen voor een nieuw exemplaar alles werkt behalve het windscherm😒 De E-motor is ook voor een gebruikt exemplaar vervangen echter zonder resultaat.
Ik wil nog een tweetal zaken controleren:

  • de motor direct op de accu aansluiten
  • de spanning meten van de schakelaar
    Helaas ben ik weinig verstand van elektronica
    kan iemand mij uitleggen tussen welke kabels ik moet meten (wit,groen,bruin,heel,zwart) en aan welke kleur kabel kan ik de motor direct op de accu aansluiten?
    Ik weet effe niet meer wat ik meer kan controleren.

Alvast bedankt voor de reactie !

Als ik het goed heb dan zijn er 2 zekeringen in het circuit van het windscherm. 1 voor de sturing en 1 voor de motor. Ergens spanning op zetten zou ik niet doen omdat bij een foutje mogelijk de eindschakelaars worden overbrugt en de schade ineens veel groter is dan dat deze was.
Meten is weten maar in dit geval kan je ook luisteren wat je hoort. De schakelaar bedient namelijk een relais voor windscherm omhoog en een 2e relais voor het windscherm omlaag. Als je met contact aan zet en de schakelaar bedient en je hoort wat schakelen (beide richtingen even luisteren) dan weet je al voor 50% waar je het kan/moet zoeken. Als je eerst dit test dan kan ik je mogelijk naar een andere mogelijkheid sturen om te testen. Intussen zoek ik even op het net naar het schema.

Als ik de motor op contact zet hoor ik een tikkend geluid.
Wanneer de schakelaar van het scherm bedien hoor ik geen relais inschakelen. Als ik de motor van het scherm loskoppel blijft het tikkend geluid hoorbaar (dus eigenlijk continue). Dit geluid kan ik het beste omschrijven als een je het knipperlicht geluid in een auto?

Ik neem aan dat alles gewerkt heeft totdat je de schakelaar vervangen hebt. Dan is deze of verkeerd aangesloten of je hebt een zekering opgeblazen.
Wat ik heb kunnen vinden is een schema van een 1200 LT. Daar staat dat zekering 7 voor de bediening is en zekering 9 voor de motor.
Aangezien jij niets hoort bij het bedienen dan zou dat duiden op zekering 7 of een aansluit fout.
Heb je een mogelijkheid voor het meten van een spanning? Een klein lampje of zo’n 12v spanning zoekertje zou al voldoende zijn.
Als de kleuren van de 1200 LT overeen komen met wat jij hebt dan zou groen/bruin de voeding van de schakelaar moeten zijn (zou 12 volt moeten voeren vanaf zekering 7) en groen/geel de omhoog richting en blauw/geel de omlaag richting.

Ik heb de knoppenwinkel vervangen omdat het scherm en cruisecontrol niet werkte. Verkeerd aangesloten lijkt mij niet mogelijk omdat het stekkertje van de knoppenwinkel
maar op één manier gemonteerd kan worden verder werkt
alles behalve het scherm. Als ik me niet vergis heeft canbus geen fysieke zekeringen?
Maar nogmaals ik ben een leek wat elektronica betreft.
Ik zal even meten zoals jij beschreven hebt.
Wordt vervolgd☺️

Ik meet tussen bruin/wit en groen 5 Volt
Moet niet 12 volt zijn?

Ik zit met een schema van de 1200 LT. Het kan zijn dat deze dus anders is en dus ook anders schakelt. Kloppen de kleuren wel met wat ik had aan gegeven? Ik neem aan dat je meet tussen het chassis en de draden. Dat tussen de draden een andere spanning meet kan met een lekstroom te maken hebben. Of het schema is niet gelijk voor jouw motor en schakelt alles met 5 volt. 5 volt is namelijk een standaard spanning voor elektronica.
Ik zoek nog even naar een schema van de 1200Rt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met draden en chasis.
Ik heb tussen de draden bruin/wit en groen gemeten.
Bedoel je met chassis de aarding?
Moet ik meten tussen bruin-wit (of groen) en aarding.

Het meten is ten opzichte van de aarde, het chassis dus. de andere draad van de meter/lampje dan op de draden.
Als het met 5 volt werkt dan loopt de schakeling over een printje (elektronica) naar de relais.
Meestal staat er dan in rust 5 volt op de draden uitgaand en worden deze dan naar aarde (chassis) getrokken.
Dus eigenlijk afhankelijk van wat je nu gaat meten.
Ik kan van de 1200rt geen schema vinden. Ook niet tussen de downloads op dit forum.
Als de kleuren kloppen met wat ik eerder had opgegeven dan heb ik meer zekerheid op de schakeling met een goed _001 schema.