Ik heb al aardig gezocht met de zoekfunctie en kom ook veel te weten over wat er oa. nodig om de koppeling van een R1100RT te vervangen, maar gezien de wel hele grote “Open hart” operatie die hiervoor nodig is en de beperkte sleutelruimte (ik heb alleen een klein schuurtje voor het gereedschap en een motorlift-tafel met een zeil erover in de tuin ernaast) ben ik aan het overwegen om het gewoon uit te besteden aan een professional.
Hier niet ver vandaar zit een BMW dealer (Mofra in Rijen), dus daar zou ik het kunnen laten doen, maar ik vraag me af waar ik, qua kosten, rekening mee moet houden, want ik verwacht niet dat ik voor €250 klaar ben natuurlijk.
Of zijn er mensen die een geschiktere garage weten dan een dealer (de echte dealer is natuurlijk gespecialiseerd, maar daarmee ook een stuk duurder…).
Goede middag beste collega rijders
zelf ga ik altijd neer RECO Motorservice in Breda.
Ik kom er al een paar jaar en zit aan de Gijzenveld in Breda.
Je kan ook op zijn website kijken
Voor mij is dit een heel goed adres
Ger
Aan materiaal valt dat nog wel mee, maar als de dealer het moet doen wordt het wel wat duurder.
Voor een complete set, met rek boutjes heb ik 8 jaar geleden 300€ betaald. In onderstaande link is te zien dat de prijzen voor een set niet duurder zijn geworden, hier zijn alleen geen rek boutjes bij en staburax vet.
Ik begreep inderdaad al dat de kosten niet zozeer in de onderdelen zit, maar meer in de arbeidsuren (een “Echte” monteur schijnt toch echt minimaal een werkdag nodig te hebben).
Inmiddels heb ik al een “Ontwijkend” antwoord ontvangen van de BMW dealer (“Eerst kijken, voordat we ook maar enig uitspraak kunnen doen”), maar ik zal ook de tip van Ger en Cees eens nagaan en even bij Reco in Breda langsgaan met de brommert aan de hand.
Bedankt voor de indicatie (@Rene) en verdere tips alvast (en ik begin alvast met sparen)!
Hier ook positief over Reco, je kiest wel een slechte periode van het jaar uit, was een mooie winterklus geweest, nu begint de drukte weer, opschieten dus met afspreken.
Voor de R1150RT doen we het zelf met zijn tweeën van 's ochtends 10 uur tot 16 uur 's middags, inclusief lunch en vooral niet haasten.
Ik ben vergeten om René de groeten te doen maar ik heb mijn brommeRT vanmorgen wel weggebracht: aardige lui daar, da’s een ding dat als eerste opviel!
Een paar uur later werd ik gebeld met de uitkomst van de analyse: inderdaad koppeling versleten, maar er zijn ook andere zaken die hoognodig aan vervanging toe zijn (wist ik ook wel…).
Nadat ik bekomen was van de schrik (van de kosten), toch maar de opdracht gegeven om alles tegelijk uit te voeren, dan ben ik daar tenminste ook weer van af.
Ze gaan alles bestellen en naar verwachting kan alles voor over een week of twee ingepland worden.
Betekent echter wel dat ik de rest van deze (en de volgende) maand droog brood moet eten.
Oude rubberen remslangen, remschijven dan wel de busjes van de schrijven, lekkende dempers, cardanlagers, scharnierpunten cardan, lekke krukaskeerring, lekkende versnellingsbakkeerringen, voorvork keerringen, voorwiellagers, nog even door gaan? Tuurlijk is dit niet allemaal defect maar je kunt wat tegenkomen uit dit lijstje
Het bekende slijtagespul, dus naast de koppeling ook remschijf en remblok achter.
Doe daar nog een paar nieuwe bandjes en een kleine beurt (inclusief alle vloeistoffen) bij en je bent een kleine €2000 armer.
René had als verrassing mijn brommeRT afgelopen vrijdag al klaar.
Zaterdag meteen langsgegaan om te betalen (het kwam financieel niet echt handig uit dat hij zo snel al klaar was, maar uiteindelijk moest ik er toch aan geloven natuurlijk) en 's avond opgehaald (ik moest vervoer er naartoe regelen).
Wat een wereld van verschil: de koppeling gaat weer lekker soepel en die nieuwe banden rijdt ook een stuk zekerder; de kleine beurt die hij meteen gekregen heeft, heeft hem ook veel goeds gedaan.
Helaas nog niet echt proef kunnen rijden vanwege het slechte weer (en ik vierde zondag mijn verjaardag), maar zodra ik een mogelijkheid vind, ga ik meteen een langer stuk rijden.
@Baird: ik heb René alsnog de groeten van je gedaan, waarop hij verklapte dat je vorige week bij hem langs was geweest en naar mijn fiets vroeg.
Fijn dat je motor weer helemaal TOP is!
Maar om ditt topic zijn waarde te geven: wat heeft het ‘laten doen’ van de koppeling-alleen nou zo ongeveer gekost?
De indicatie van @ReneRT eerder in dit draadje is correct: de kosten voor de koppeling (onderdelen + arbeidsloon) waren rond de €1000,=
Alles bij elkaar was ik nog net geen €2000 kwijt (dus koppeling, banden, remschijf en -blokken achter, beurt, wat los grut en arbeidsloon).
Ik heb de bon thuis liggen, dus doe dit uit m’n hoofd, maar volgens mij was het in totaal iets van 12 uur werk (daar zat ook relatief de grootste kostenpost in).