Koplampunit uitbouwen om LED's te installeren

R1200rt LC 2014

Om alle drie de H7 lampjes te vervangen zou ik graag de koplampunit uitbouwen.
Het lukt me niet om de LED’s te plaatsen zonder demontage.

Wie weet hoe ik de koplampunit kan uitbouwen?
Vooral het demonteren van de ruitverstelling vind ik moeilijk.
De borgringetjes gaan wel van de asjes, maar ik krijg de asjes er niet uit…

BvD!

Grt, Theo

Ik weet niet hoe zo’n LC opgebouwd is , maar :
Ik lees dat je de koplampunit uit de gehele kuip omkapping probeert te halen terwijl je alle kuipdelen laat zitten.
Is het bij een LC niet zo dat je de omkapping/kuipdelen eerst moet verwijderen en dan de koplamp van het kuipframe kunt schroeven ?

Zoek en vind zult :smiley:

Hier staat een plaatje in het derde bericht, tik erop en het vergroot:
https://www.bmwlt.com/threads/rt-lc-headlight-assembly-removal.180787/
Dus van heel het ruit-mechanisme blijf je lekker af -naughty- -naughty-

ik heb mijn lampen afgelopen maanden gewisseld met LED exemplaren. Om er echt makkelijk bij te kunnen moet al de tupperware worden verwijderd. De ruitverstelling moet ook een beetje los, vier borgveertjes moeten los.
Het probleem met het plaatsen van LED lampen zit het hem in het feit dat je de weerstanden achter het spiegelhuis een plaatsje moet geven. En in mijn ogen is dat een niet te doen klusje met het kuipgedeelte er nog op.
Ben overigens zeer blij met de lichtopbrengst. :blush:

Dank voor jullie reacties. De foto op de derde post laat idd zien dat het ruitmechanisme er op blijft. Maar daar is de bovenste kap (over de nav) wel verwijderd. Ik krijg daar wel de twee zwarte plastic parkers gevonden en de twee torx. Maar dan wil ie nog niet los. Iemand suggesties daarvoor?

Wanneer je gewoon goed leest , dan zie je in bericht 11 een pdf …
https://www.bmwlt.com/attachments/rt-headlight-removal-pdf.148063/

Met plaatjes en tekst … veel plezier ermee

Dat was een heel fijn pdf-je!

Gracias!!

Koplampunit uitbouwen was best te doen. Afdekkap boven navi mocht ik gewoon wat harder omhoog trekken en de asjes van de ruitverstelling ook wat harder duwen met een tang. Daarna is het gewoon geduldig alles losschroeven. Er zijn een paar andere schroefjes dan de veel gebruikte, goed op zn plek houden.

Even alles op volgorde weg leggen, dan is ook het opbouwen wel te doen.
Ik schat een uurtje of drie voor demontage en montage.

Helaas was het plaatsen van de Led’s (nog) niet succesvol.
Ik heb op Ali 3 leds besteld, H7. Echter heb ik nodig voor groot licht: H1 (2x) en voor dimlicht: H7.

Natuurlijk heb ik de H7 Led voor het dimlicht geplaatst. Dat zou onmogelijk zijn zonder de koplamp te verwijderen.
Er is voldoende ruimte om het extra kastje weg te frotten, maar zelfs met de koplamp op schoot is het nog een gepriegel en een uitdaging.

Helaas brandde de Ali led niet mooi, na een tijdje begon ie te knipperen. Hij geeft een bak licht, maar brandde niet mooi constant.
Inmiddels heb ik van een Europese aanbieder (Ledperf) een dimlicht besteld.

1 x Ledlampenset BMW Motorrad R 1200 RT (2014 - 2018) - formaat Mini (KITLDR1200R1765WH) = 45.75€

  • Dimlicht

Sub-totaal: 45.75€

Zodra die binnen is, ga ik het nog eens proberen.

Wordt vervolgd…

Mooi, samen komen we er wel .
Jij het meeste werk en ik wat lui onderuitgezakt zoekwerk op het web

Het is gelukt! de LEDperf H7 werkt prima. hoe het lichtbeeld is, dat moet ik nog even in t donker testen, maar t geeft wel duidelijk meer licht.
het is behoorlijk ‘proppen’ omdat de LED een extra kastje en stekker heeft, die maar moeilijk weg te proppen zijn in de koplamp.
Mij is het gelukt door te werken via het gat van de H1 grootlicht ruimte. daar was net genoeg ruimte.

Dank allen die mij hielpen. Met name de PDF was belangrijk.
IMG_6240.jpeg
IMG_6234.jpeg
IMG_6238.jpeg
IMG_6239.jpeg
IMG_6232.jpeg
IMG_6233.jpeg

Heeft de hoogteverstelling van de koplamp nog voldoende vrijheid om te kunnen werken met het volproppen van de lampunit ?

Waar ik mij een beetje zorgen om maak is de warmteafvoer van de LED.

Ook LED verlichting kan, tijdens het gebruik, behoorlijk heet worden en daarom worden ze voorzien van koeling: in dit geval een “Geforceerde” koeling in de vorm van een ventilator.

IMG_6239a.jpg

Er van uitgaande dat je na het plaatsen ook de kunststof afdekkap terug hebt geplaatst, vraag ik mij af waar de warme/hete lucht naartoe moet nu dit is afgesloten; de sleuven binnen de rode cirkel zijn namelijk aangebracht voor deze afvoer, maar worden nu geblokkeerd. :neutral:

Zat ik me ook al af te vragen. Daarnaast zie ik ook geen hitte beschermingskous rond de aansluitdraad naast dat ventilatortje zitten. Hopelijk smelt de hele boel niet als die een paar uur aan staat.

Ik heb op mijn vorige RT een tijdje rond gereden met led lampen.

Niet alleen de lamp wordt vrij warm (vandaar ook de fans erbij) maar vooral het aansluitblok werd ontzettend warm. Deze zorgt er namelijk voor dat de canbus de juiste stroom ziet lopen. De lamp heeft al dat vermogen niet nodig, daarom wordt het door het blokje omgezet in warmte…

Had hem ingewikkeld met folie om rammelen te voorkomen… Na 1 ritje stonk het als een malle en bleek de folie ‘krimpfolie’ te zijn geworden…

Leuk om jullie reacties te lezen.

De hoogteverstelling werkt prima. Zowel de hendel als de stelschroef.
Inmiddels al wat rondgereden en ik ruik nog niks.Ik zal op basis van jullie bezorgdheid eea zeker nauwlettend in de gaten houden.
De afdekkap blokkeert niet de luchtstroom. De kap zit er niet tegenaan. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk maar beperkte luchtstroom mogelijk is. De warmte wordt afgevoerd binnen de koplamp. En krijgt daar de tijd om wat af te koelen.

…wordt vervolgd.
(wat een fijn forum:-)

Dag RTheo

Ik zie op de foto dat je een rode motor mover gebruikt.
Kan je de motorfiets hiermee gemakkelijk 360° draaien?
Ik ben namelijk op zoek naar een mover voor de middenbok waarbij ik de RT gemakkelijk in de garage kan draaien. Het zou voor mij enorm schelen om hem zo op de oprit (kiezel) te krijgen.
Momenteel dien ik dat achterwaarts te doen en hem nadien te draaien op de oprit. Echter door de aanwezige kiezel vraagt dit telkens heel wat krachten in armen, voeten en benen.

Groeten

De hele koplamp unit uitbouwen, ik weet niet of jouw model veel afwijkt t.o.v. 2005 model?

Ik kan met veel gepeuter de lampen verwisselen. De led lampen hebben een ingebouwde weerstand. Dus hoef niets meer tussen te bouwen.

Het resultaat is echt heel mooi!

De richtingaanwijzers ook gedaan aan de voorkant, echt veel mooier dan de gloeilampjes.

De achterkant is aankomende week aan de beurt.

De verlichting en het remlicht is in één waarbij aan de achterkant van de lamp slechts één contactpunt ziet. Weet iemand hoe deze lamp feller gaat branden als je de rem gebruikt, wordt het voltage dan verhoogd? En kan dat ook met een led lamp?

Hallo Jean-Rene

Het achterlicht en dus ook remlicht werkt d.m.v. pulscodemodulatie (PCM).

Dit is een variatie van de spanning.

Of dit ook met LED werkt _001 Geen ervaring mee.

Groet Johan

Achterlicht werk in principe ook op led. Bij mijn 2009 rt werkte het in ieder geval wel.
Helaas kreeg ik wel een defect licht melding. Zowel van de knippers als van t achter/remlicht Dit ondanks dat het toch canbus proof leds zouden moeten zijn.
Frequentie van t knipper licht was wel normaal overigens.

Uhm, ik wil niet bijdehand overkomen, maar bedoel je niet PWM (Pulse-Width Modulation); dat is namelijk wat ik gebruik om LEDs te dimmen? :wink:

Hallo allen,

Ik zag dat er was gekozen voor LED lampen van LED-perf. Met een beetje zoekwerk vind je dezelfde lamp voor veel minder op ali-express.

Zelf koop ik ook op de Aziatische markt maar kies ik voor Osram LED lampen. Ik heb deze geplaatst in mijn R1200RT-P uit 2015.

Een bak licht en geen probleem met hitte afvoer. Voor een ieder doe er je voordeel mee :blush:

See ya!

Greetzzz,

Sam