Mijn knipperlicht schakelaar werken sinds halverwege een ritje niet meer.
Ook de alarmlichtschakelaar niet.
Bij thuiskomst even de motor uitgezet en weer aangezet en toen leek de boel het weer te doen.
Vandaag weer op de motor en vanaf het begin geen knipperlichten.
Daar maak je geen vrienden mee op rotondes…
De motor staat droog in de stalling en ik ben een heuse droog-weer rijder.
Ik heb op het forum het een en ander gevonden over “mijn probleem” maar daarmee krijg ik de boel nog niet werkend.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd ?
Ik heb de schakelaars gedemonteerd, met WD40 ingespoten en toen weer gemonteerd.
De schakelaars zagen er overigens schoon en droog uit.
Mijn verdenking gaat nu naar het relais.
Heeft iemand ervaringen in die richting of is er iemand die me op weg kan helpen met een beter (lees goedkoper) idee ?
Ik heb er geen ervaring mee. Maar wat links, rechts en alarm gezamenlijk hebben, is het knipperlicht relais. En de 12 volt (en massa) er naar toe. In een van deze zal het probleem schuilen.
Probeer eens met een föhn het knipperlichtrelais te verwarmen, om te zien of je het kunt opwekken. Het kan temperatuur afhankelijk zijn.
Groet, Dick
Ik heb het relais ook even open gehad…dat is een brok electronica.
Niet een mechanish relais dus.
Een föhn lijkt me dan niet echt verstandig.
Omdat hij het wel weer even heeft gedaan denk ik ook richting een slecht kontakt en omdat li/re/alarm het allemaal niet doen lijkt de aarde me een goede tip. Ik kan ook nog even niet terugvinden op welke zekering de boel staat, maar alle zekeringen zijn goed als ik het zo bekijk.
Het zou ook kunnen zijn dat “cancel” blijft hangen…ga ik ook eens doormeten.
Bedankt voor je tips en schema !
Ik kan weer een stapje maken.
Dat relais kost nieuw ongeveer 250 euro, dat zijn geen grappen.
Het is ook niet de bedoeling om het relais loeiheet te maken . Elektronische componenten kunnen wel eens een defect hebben, dat zich alleen voordoet bij een wat hogere temperatuur.
En een graadje of 40 kun je het wel even maken zonder dat dit schade toe brengt aan het knipperrelais, dat inderdaad ‘solid-state’ is, geen bewegende componenten. Voor een mechanisch relais zou ik deze tip ook niet gegeven hebben.
Met verwarmen of koelen (koelspray) kun je soms achterhalen waar het defecte component zich bevindt.
Ok…je helpt me heel erg op weg.
Bedankt daarvoor.
Toeter en klokje doen het dus die zekeringen en kontakten zijn in orde.
Als de cancel niet werkt op de alarmlichten dan is het die knop dus ook niet.
Al met al verdenk ik toch het relais.
Mijn zwager heeft een r1100rt, ik ga even vragen of ik zijn relais even mag inpluggen.
Als dat geen oplossing biedt, ga ik op de stekker de schakelaars even doormeten maar alle 4 schakelaars tegelijk kapot…als wiskundeleraar is me dat net even teveel toeval om daar een kansberekening op los te laten.
Dan zou het nog 12V+ of aarde kunnen zijn…dat laat zich wel eenvoudig meten als ik de juiste pins kan vinden.
Maar dat zou te herkennen moeten zijn aan de draadkleur.
Het knipperlicht relais van een RT is inderdaad elektronisch en bestaat (in hoofdlijnen) uit een microcontroller en twee FET’s (dit zijn een soort elektronische hoogvermogen schakelaars).
Je knoppenwinkel hangt direct aan het relais, net als de lichten (zie schema van DickJe boven).
Wanneer geen van de lichten werken kan het zijn dat de verbinding van je knoppen naar je relais verbroken is: als je een multimeter hebt, dan kun je dit eenvoudig nameten:
Neem twee dunne draadjes en wikkel deze om de meetpennen van je multimeter
Zet je meter op de “Continuity” stand, zodat hij gaat piepen zodra je de twee meetpennen tegen elkaar houdt.
Mocht je meter deze stand niet hebben, dan kun je ook de Ω (Ohm) stand gebruiken, je moet dan alleen het scherm in de gaten houden tijdens het testen.
Verwijder het knipper relais (eerst grijze beveiligingspal naar achter klappen) en zorg dat je goed bij de kabel kunt
Sluit een van de snoertjes aan op pen 7 van de kabel
Sluit achtereenvolgens het andere snoertje aan op de pennen 3 (links), 4 (annuleer), 5 (alarm) en 8 (rechts) aan en druk tegelijkertijd op de desbetreffende schakelaar.
Als het goed is moet telkens je meter gaan piepen (of “0” aangeven in de Ohm stand) zodra je de schakelaar in kwestie indrukt.
Wanneer dit werkt, kun je controleren of het relais wel spanning krijgt:
Zet het contact van je fiets helemaal uit
Zet je meter in de stand “20VDC” of “20V=” (gelijkspanning)
Sluit de min (zwarte) kabel van je meter aan op pen 7 van de kabel
Sluit de plus (rode) kabel van je meter aan op pen 2 van de kabel
Als het goed is moet je nu ongeveer 12V-14V meten
Sluit vervolgens de plus (rode) kabel van je meter aan op pen 1 van de kabel
Je zou nu niets moeten meten, maar wanneer je je contact aanzet, dan zou hier 12V-14V op moeten komen
Heb je geen meter en/of wil je ook je lampdraden testen (let op: doe dit heel voorzichtig!):
Zet het contact van fiets uit
Pak een dunne (massieve) draad
Plaats het draadje tussen pennen 1 en 12
Zet nu je contact aan en je linker knipperlichten zouden nu constant moeten branden
Zet je contact weer uit
Plaats het draadje tussen pennen 1 en 6
Zet nu je contact aan en je rechter knipperlichten zouden nu constant moeten branden
Zet je contact weer uit
Voordat je geld uit gaat geven is het misschien handig om eerst eens langs een bevriende RT rijder te gaan om je relais eens om te wisselen.
Als je ze nog kunt vinden: er zijn ook “Upgrade” relais, zoals de SignalMinder (SM-5) van Kisan; ze zijn moeilijk te vinden de laatste tijd, maar meestal kosten ze tweedehands niet meer dan €25 à €75.
Ik heb er een tijdje geleden eentje overgenomen, maar helaas was deze defect, anders had ik je mijn relais kunnen geven.
Wat een geweldig duidelijke beschrijving
Bedankt !
Nou, ik heb alles doorgemeten en alle waarden zijn precies zoals je zegt.
Dus stuurschakelaars zijn goed.
Aarde is goed, 12V+ is goed.
Behalve met het contact aan op 1 en 7, dan meet ik wel spanning maar geen 12V.
Ik denk omdat er dan ook andere verbruikers zijn.
Het lijkt me dus inderdaad het relais.
Ik vraag mijn zwager nog even om zijn relais erin te zetten…
Maar alles wijst richting relais lijkt me.
Ik heb nog wel een tweedehands originele relaisset gevonden maar weet eigenlijk niet of dit een veel voorkomend probleem is en ik daarmee iets koop wat na een half jaar ook kapot is.
Dit is even totaal “off topic”.
Ik heb je een PB proberen sturen maar die blijft hangen in mijn postvak uit en ik weet niet precies hoe of wanneer dat verzonden wordt.
Dus heb ik je ook nog even via mail geantwoord.
Als het PB nog in “Postvak uit” staat heeft de ontvanger je bericht nog niet geopend. Als dat gebeurd dan staat je verzonden bericht in het postvak “Verzonden berichten” en is je bericht gelezen.
Met alle hulp en een goed relais van Aad toch weer een stap verder maar het werkt nog niet.
Ik ben er ook achter dat mijn relais niet kapot was.
Ik heb speciale stekkers gemaakt en de relais’ getest op de werkbank en met een accu.
Dan doen ze gewoon wat ze moeten doen.
Wat ik wel merk is het volgende…
In de fiets …
contact uit…
Op 1 en 7 meet ik 0V
Op 2 en 7 meet ik 12V
contact aan
Op 1 en 7 meet ik 0,6V
Op 2 en 7 meet ik 0,6V
Ik dacht dat dat kwam omdat er al verbruikers aangingen.
Alleen…als ik 1 en 2 met elkaar verbind, dan werkt het relais gewoon.
Dus ik heb ergens een lek na het kontaktslot.
Nu is even tevoren mijn rechter voor knipperlicht achter de deuropening blijven hangen en er af gevallen (uit de clips).
Het lampje bungelde nog.
Behalve dat ik daar een betere oplossing voor moet zoeken…zou dit iets getriggerd kunnen hebben ?
Ik denk het niet want dan zou zich dat niet links ook moeten voordoen.
Of…heb ik gewoon een slechte accu…de motor start prima dus dat denk ik niet…
Iemand een suggestie waar ik het beste zoeken kan of hoe ik het beste zoeken kan ?
Ik ging er eerst van uit dat je spanning bij contact AAN iets lager zou zijn dan 12V-14V (zeg: 11V ofzo), maar 0,6V is gewoon helemaal geen spanning.
Aan de ene kant vermoed ik een slechte massa omdat je potentiaalverschil tussen pen 7, pen 1 en pen 2 nul (0V) is en je blijkbaar ook geen kortsluiting hebt wanneer je 1 en 2 verbindt, maar dat laatste spreekt dat dan toch weer tegen, omdat het relais dan wel gewoon werkt (en dus massa heeft).
Wat meet je wanneer je vanaf de min-pool van je accu meet, dus tussen minpool van de accu (je kunt ook een andere min/massa gebruiken als je daar beter bijkunt) en pennen 1 en 2 (met contact aan en uit)?
Bij contact uit.
tussen 7 en accu - meet ik nagenoeg geen weerstand.
tussen 1 en accu - meet ik 0V
tussen 2 en accu - meet ik 12,4 V
Bij contact aan.
tussen 7 en accu - meet ik 900 Ohm …??? of omgekeerd -900 Ohm
tussen 1 en accu - meet ik 11,8V
tussen 2 en accu - meet ik 11,8V
Bij motor loopt.
tussen 7 en accu - meet ik 900 Ohm
tussen 1 en accu - meet ik 13,8V
tussen 2 en accu - meet ik 13,8V
De claxon doet het.
De weerstand op de aarde lijkt me raar…het is niet veel, maar vooral raar dat het wijzigt als ik het contact aan zet.
11.8V lijkt me ook weinig trouwens.
accuspanning is 12,2V. ik leg hem eerst maar eens een nachtje aan de druppellader…
Misschien is gewoon de accu slecht
In de weerstand-stand laat je meter een kleine spanning lopen om de meting te kunnen doen: hij meet eigenlijk de stroom die dan loopt en gebruikt de wet van Ohm: R = U / I om de weerstand te berekenen.
Die 900 Ohm is dus waarschijnlijk een fantoommeting omdat er een spanningsverschil zit tussen de min van je accu en pin 7.
Het zou me niks verbazen als er ergens een slecht contact (of een draadbreuk) zit in de draad van pin 7 want hij zou (bijna*) exact hetzelfde niveau moeten hebben als de massa (0V) van je fiets. (* je hebt altijd verliezen in de kabel, dus een paar Ohm is normaal).
De spanning van je accu is inderdaad aan de lage kant, dus wellicht moet je die in de nabije toekomst vervangen, maar ik verwacht niet dat die nu dit euvel veroorzaakt.
Dat ziet er uit als dat pen 7, die aan massa hoort te liggen, geen goede massaverbinding maakt. Pin 1 en 2 zijn de continu en de geschakelde 12 volt. De kans dat bij beide iets mis is, is niet onmogelijk, maar zeer klein. Maak eens een directe verbinding tussen pin 7 en de min van je accu, dan weet je het. Ik zie op de tekening ook een overgang in die kabel (31 III). Lijkt me heel moeilijk vindbaar, maar daar kan zomaar het euvel zitten.