Mijn knipperlicht schakelaar werken sinds halverwege een ritje niet meer.
Ook de alarmlichtschakelaar niet.
Bij thuiskomst even de motor uitgezet en weer aangezet en toen leek de boel het weer te doen.
Vandaag weer op de motor en vanaf het begin geen knipperlichten.
Daar maak je geen vrienden mee op rotondes…
De motor staat droog in de stalling en ik ben een heuse droog-weer rijder.
Ik heb op het forum het een en ander gevonden over “mijn probleem” maar daarmee krijg ik de boel nog niet werkend.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd ?
Ik heb de schakelaars gedemonteerd, met WD40 ingespoten en toen weer gemonteerd.
De schakelaars zagen er overigens schoon en droog uit.
Mijn verdenking gaat nu naar het relais.
Heeft iemand ervaringen in die richting of is er iemand die me op weg kan helpen met een beter (lees goedkoper) idee ?
Ik heb er geen ervaring mee. Maar wat links, rechts en alarm gezamenlijk hebben, is het knipperlicht relais. En de 12 volt (en massa) er naar toe. In een van deze zal het probleem schuilen.
Probeer eens met een föhn het knipperlichtrelais te verwarmen, om te zien of je het kunt opwekken. Het kan temperatuur afhankelijk zijn.
Groet, Dick
Ik heb het relais ook even open gehad…dat is een brok electronica.
Niet een mechanish relais dus.
Een föhn lijkt me dan niet echt verstandig.
Omdat hij het wel weer even heeft gedaan denk ik ook richting een slecht kontakt en omdat li/re/alarm het allemaal niet doen lijkt de aarde me een goede tip. Ik kan ook nog even niet terugvinden op welke zekering de boel staat, maar alle zekeringen zijn goed als ik het zo bekijk.
Het zou ook kunnen zijn dat “cancel” blijft hangen…ga ik ook eens doormeten.
Bedankt voor je tips en schema !
Ik kan weer een stapje maken.
Dat relais kost nieuw ongeveer 250 euro, dat zijn geen grappen.
Het is ook niet de bedoeling om het relais loeiheet te maken . Elektronische componenten kunnen wel eens een defect hebben, dat zich alleen voordoet bij een wat hogere temperatuur.