kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Geen last van, katoen word slechts nat door overmatige transpiratie (daar waar een goed thermoregulerend ondershirt transpiratie laat verdampen in/aan de volgende kledinglaag). En van buitenaf word ik niet nat, omdat ik een ademende (Gore-tex, dubbelgelamineerd) laag heb.
Koud krijg je het omdat transpiratie niet verdampt maar je poriën afsluit!
Vroeger gebruikte men wol, maar omdat wol vocht opneemt was het niet supergeschikt als thermo-ondergoed.
Voordelen van wol is dat het een hoge isolatiewaarde heeft, en het enige materiaal dat 40% van zijn eigen gewicht aan vocht kan absorberen (katoen slechts 7% alvorens nat aan te voelen). En Merinowol een gekrulde vezel heeft waardoor het heel prettig draagt (hoog comfort).
Merino (afkomstig uit Nieuw-Zeeland) is prijzig, biedt een hoog comfort maar moet je ook zorgzaam wassen.
Nadelen hiervan zijn:
-Het spoelwater moet dezelfde temperatuur hebben anders “schrikt” de wol (lees krimpt).
-Handwas wassen, je mag het niet op de kachel leggen omdat het gaat lubberen.
Lijkt mij niet geschikt om dit bij je te hebben als je onderweg bent, waar je in je hotelkamer waarschijnlijk niet voldoende middelen hebt om het snel te drogen.

Maar kan iemand uitleggen waarom de bekende merken als Craft/Brynje/Nike etc niet groter gemaakt worden als een XL/XXL (zit als je wat corpulenter bent
niet zo lekker meer) _001

Dit is speciale wol en wordt niet nat (of krimpt) zoals katoen. Dus blijft je lichaam warm.
Deze onderkleding wordt ook gebruikt door sporters, bergbeklimmers, wandelaars etc.
Katoen neemt zweet op en houdt het vast en omdat dan warmte aan de huid wordt onttrokken ga je het koud krijgen.
Maar je mag voor mij gerust met katoenen onderkleding rijden, is jouw keuze :mrgreen:

Veel te laat voor de topic starter natuurlijk, maar ik wil toch ook even mijn €0,02 kwijt over kleding.

Zelf rij ik nu met een Klim Badlands pak. Dat is een allroad pak, maar zoals allroad motoren ook zeer geschikt om mee te touren omdat het voor alle omstandigheden gemaakt is. Daaronder heb ik altijd minimaal zo’n Icebreaker Merinowol shirtje aan. Merinowol heb je in verschillende diktes; ik heb de dunste om bij hogere temperaturen te dragen en een dikkere (met lange mouwen en een colletje) voor de winter. Het mooie van Merinowol is dat het geen luchtjes opneemt (of in ieder geval heel moeilijk). Ik heb dit zelf getest door er elke dag mee te sporten (indoor roeien) en geloof me…dan wordt ie echt wel doornat van het zweet. Gewoon laten drogen (gaat heel snel) en hij is weer klaar voor gebruik. En ruiken gaat ie pas na een week of 3. Klink misschien een beetje onfris, maar ik wilde het gewoon uitproberen. En wassen op reis? Geen punt; gewoon even onder de kraan een paar keer uitspoelen (NIET WRINGEN!) en ophangen. Met een uurtje is ie wel droog (we praten over de zomer, toch?) Als je door Schotland trekt in de regen zal dat drogen wat lastiger worden, maar je zweet dan ook niet zo enorm, dus die luchtjes vallen dan ook wel mee.

Dan de Badlands. Klim noemt dit een Technical Shell. Dat betekent dat er geen warme voeringen worden meegeleverd. De jas (en broek) is gemaakt van GoreTex ProShell (3 laags gelamineerd) zodat ie wind- en waterdicht is. Dat winddichte scheelt al een hoop, want wind maakt het snel koud. Voor de zomer zitten er een aantal ventialtieopeningen in, voorzien van ritsen. Op de armen, rug, oksels en benen kun je de boel open zetten om te luchten. Boven de 35 graden is eigenlijk alles warm, dus dan is een koelvest aan te bevelen. Scheelt weer een doorwaai-jack meezeulen of een regenpak als je alleen een doorwaaijack mee hebt. Voor in de winter kun je zelf door laagjes jezelf warm houden. Ik heb dus dat lange mouwen ondertruitje van Icebreaker en een Klim Yukon pullover. Dat is een dunne polarfleece pullover die je aardig warm kan houden. Anderen zullen de voorkeur geven aan een elektrieke oplossing. Dat vind ik persoonlijk het fijne aan de Badlands. Klim laat je zelf uitzoeken welke lagen je onder je jack aan doet. Woon je in Californië, zul je alleen hooguit een koelvest dragen. Zit je in Spitsbergen, zal er nog wel een lekkere dikke fleecetrui onder gaan, eventueel met zo’n electrisch vest. Bovendien zijn de mouwen voorzien van een soort colletje voor je handen. Je steekt je duim door het gat en dan verbind je de mouw met je hand. Als je je handschoen nu aantrekt, kan de kou of regen niet meer langs de handschoen en de opening van de mouw naar binnen.

Daarbij zitten er genoeg zakken in, ook zo’n typische endurozak achterop over de breedte van je rug. Lekker voor de bammetjes zeg maar… :slight_smile: Er zit ook nog een ‘geheim’ binnenzakje in. Mocht je bang zijn voor overvallers, kun je je papieren en wat noodgeld daar stoppen. Om het draagcomfort verder te verhogen heeft ie ook nog een ingebouwde niergordel (kan er ook uit als je dat niet fijn vindt). Het grote voordeel van die gordel is dat ie er a) voor zorgt dat het jack en dus ook de rugprotector op zijn plek blijft zitten en niet gaat klapperen in de wind en b)dat het gewicht van het jack een beetje wordt opgevangen. Een slimme en functionele oplossing.

De protectie is van high-tech D3O, het zachte materiaal dat bij impact keihard wordt. Zoek maar eens op youtube hoe dat werkt. Er zijn vechtsportvesten met D3O waarbij je met een Kempo stok hard op iemands rug kan slaan zonder dat ie er pijn van heeft. Wonderspul!

Ik ben er heel enthousiast over. Het is geen spul voor de modemensjes, maar als je functioneel spul wilt van hoge kwaliteit waar goed over nagedacht is, dan is Klim het overwegen waard!

Misschien een beetje laat, maar;
Do what the locals do Big RT Smile Big RT Smile
Motorcycle-kilt-2.jpg

Dat is de Schotse spirit _004

[groet]

Bert M