Hallo,
Het KFR probleem zoals we dat noemen bij de R1150RT twinspark is een EMC probleem.
EMC is dat elektronische systemen gestoord worden en daardoor niet meer goed werken. Een fabrikant is verplicht om aan de EMC richtlijn te voldoen.
Enfin RT Roger 04 heeft een schema gemaakt waarbij een extra load relais word gemaakt. Hij doet dat door de draad boom vlak achter de koplamp open te maken en de effen licht groene draden die geschakeld worden door het kontakt slot te scheiden in 2 groepjes. 1 groepje dat alleen de 3 bombines voed en een groepje overig. Een extra relais van 40A en wat nieuwe draden vanaf de accu naar het nieuwe relais (dat ingeschakeld word door het oude groepje groene draden) en voila alles werkt weer.
Ok wat is het verschil ?
In de oude situatie liepen alle puls vorminge stromen door de draadboom heen met veel kans op overspraak tussen de draden in de kabelboom. Er is kan dat er storing word opgepikt door zowel de ABS die pulsen krijgt die er niet zijn en verder ook dat de kleine meet signalen van bijv de O2 sensor gestoord worden. Niet alleen dat maar ook de hele Motronic print word overladen door pulsen.
De stromen door de ontsteking zijn het hoogst bij de laagste toerentallen. Hoe hoger het toerental hoe lager de stroom dus hoe kleiner de kans dat het mis gaat.
Na het aanpassen van de kabelboom volgens Rogers schema heb ik de stekker van de motronic open gemaakt en een zag daar een soort lasdop met bruine draden. Ook die heb ik via een nieuwe draad met 2mm2 direct naar de min van de accu gelegd.
De TPS sensor: daar heb ik over de voeding een condensator van 22uF/40V gezet. (Eigen 2 tam taaltjes in serie om de spanning op ca 40V te krijgen).
Of je nu de motor uit of aan hebt de spanning varieert niet meer en is stabiel.
Enfin door dat er in de kabelboom minder pulsen zijn en doordat de bruine draden naar de motoronic nu aan beide kanten geaard zijn zijn de pulsen gedempt.
Nu het resultaat: na zekering 5 er 10min eruit gehaald te hebben en 2 keer het gas open en dicht en wachten totdat je 4 streepjes hebt op de temp indicator. Liep de motor prachtig stabiel. Maar na een tijdje rijden viel op dat de motor nu wel goed leert hoe die ingesteld moet zijn.
Hij rijd niet meer als een tractor maar als een fijne motor.
Voorheen was 2300-2500 toeren zo een beetje de onder grens. En nu is 1500 toeren in zijn 5 !!! Gewoon goed te doen. Let wel alles standaard geen andere injectors, geen andere chips.
Ik heb wel nu iridium bougies erin omdat dat gewoon beter is voor de verbranding.
Als je je motor te rijk laat rijden kom je in een Carbon loop. Omdat alles vies is heb je een rijker mengsel nodig enz.
Mijn advies: maak em standaard, rij een tank met 102 octaan (Duitsland en het beste is rijd die tank daar leeg).
Bouw de motor om volgens Rogers post al dan niet aangevuld door mijn ideeen en geniet van hoe de
Motor door Motronic op de test bank is ontwikkeld.
Die EMC problemen horen er niet in.
van Traktor naar soepele motor met een paar draadjes en een relais.
Hier is de link naar de omschrijving van het schema en hoe je dat doet met de draadboom.
Groeten Ronald