Heb net nog even gekeken 50 in zijn 3 is 2500tpm. Lager wil je echt niet rijden en is dus ook gewoon slecht voor je bigend lagers.
Als je dan nog iets van je motor verwacht qua presteren (lees versnellen) is dat zeker waar, maar als je op een doorgaande weg constant 50 rijdt, zie ik daar geen bezwaar in, wil je harder, even een tandje terug, en gaan met die banaan.
Groet, Aad
In zijn 4 zit je dus onder de 2500TPM. Lijkt mij in geen geval goed voor je motor. KFR komt zelfs niet voor bij zo’n laag toerental maar ik ga nooit op zo’n laag toerental rijden omdat ik niet net boven stationair toerental wil rijden. Het is geen oude stoomlocomotief of een klassieke Engelse 1 cilinder met zwaar vliegwiel.
Back on topic please … :mrgreen:
Haha, ik volg het met belangstelling! Heb zelf altijd gedacht dat lagere toeren ook altijd rustiger voor de motor was, maar dat is dus niet waar?!
50 in zn 4 verwacht ik op een 5 bak sowieso niet. Maar 3 is af en toe wel fijn. En dan hangt ie net zo rond de 2500 toeren idd.
Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
We zitten nog bij het karakter van het beestje ![]()
Na het lezen van een aantal berichten heb ik de vorige week een Recyclizer gekocht en deze direct gemonteerd. Dit in een hand omdraai. Ik had meteen de indruk dat hij soepeler reed en dat ie minder trilde. Dit merkte ik a.d.v. de spiegels op de autoweg. Men weet, als de motor erg trilt dit in de spiegels veelal te herleiden is door een zeer wazig beeld. Ook meende ik minder last te hebben van KFR.
Nu heb ik van de week een carbtune gebouwd met twee pastasauspotjes, koelvloeistof en een meter of drie aan slang.
. Gisteren dan maar ff syncen. Eerst even warm rijden en dan aan de slag. Zowel stationair als bij 3000 rpm was hij “out of tune”. Na wat stelwerk alles perfect in balans. Dan “le moment supreme”: het profrondje. Hij rijdt nu echt geweldig. Ik heb m circa twee maanden mar zo goed als nu heeft hij nog nooit gelopen. Super.
Dus een carbsync (€10,-) en wellicht een Recyclizer (€35,-) zorgen voor een geweldig resultaat.
Volgens mij kan je ook niet minder last van KFR hebben nu. Dat had je al niet bij jou motor tenminste als ik je berichtje van de 7de goed gelezen heb
Je brandstofverbruik zal wel iets stijgen verwacht ik nu.
Hij rijdt nu een heel stuk prettiger. Daar ik nooit een BMW heb gehad wist ik niet wat standaard is. Hij rijdt steeds beter
Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
En dan nu eigenlijk even de ultieme test, de recyclizer er weer uit halen. Als je goed gesyncd hebt, mag je eigenlijk nauwelijks verschil merken…
Wat bij mij met recyclizer bleef, was het wat beter oppakken vanuit lage toeren.
Groet, Aad
Dag Aad,
Dat zou ik idd nog kunnen doen, maar hij zit er nu eenmaal in. Tis een motor die ik heb moeten leren kennen. Daar ik nooit eerder een BMW heb gehad was ik in de veronderstelling dat hoe die reed normaal was. Ietwat ruw en grof. Nadat ik bij jou ben geweest ben ik een Carbtune gaan maken en via het filmpje “BMW R4V throttle” op YouTube heb ik m gesynchroniseerd . Zie foto. Het was, voor mij, een wereld van verschil. Ben nu alleen nog voornemens om de kleppen te stellen, dan heb ik zowat alles gehad, denk ik.
Groet,
Gilbert

Maar dan heb je wel de verkeerde volgorde aangehouden. Eerst kleppen stellen en dan synchroniseren. En weer een nieuwe manier van synchroniseren zie ik.
Dan syncen we gewoon weer opnieuw
Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
Tip: eerst recyclizer er weer tussenuit, dan kleppen stellen, dan synchroniseren. Daarna proefrijden en dan de recyclizer er weer tussen en nog eens proefrijden. Dan weet je wat je gedaan hebt en wat het effect van de recyclizer werkelijk is.
Verstuurd vanaf mijn Ascend Y300 met Tapatalk
Tip: eerst recyclizer er weer tussenuit, dan kleppen stellen, dan synchroniseren. Daarna proefrijden en dan de recyclizer er weer tussen en nog eens proefrijden. Dan weet je wat je gedaan hebt en wat het effect van de recyclizer werkelijk is.
Verstuurd vanaf mijn Ascend Y300 met Tapatalk
+1
![]()
Bert M