Voor alles is een eerste keer zeggen ze, zo ook het vergeten van een schijfremslot bijvoorbeeld. Ik heb echt al 100k km gereden zonder dat ding 1 keer te vergeten. Gisteravond zat ik met mijn hoofd ergens anders. Bij het wegrijden, gelijk een bochtje naar rechts, ging ik op m’n plaat. Enorme deuk in mijn ego, stevige schaaf over mijn kofferdeksel en mijn rechter spiegelinhoud versplinterd. De behuizing was gek genoeg op schaafplekken na intact. Gelukkig had ik nog een binnenwerkje liggen.
Vraagje, heeft iemand een indicatie voor me wat het laten spuiten van een kofferdeksel en een spiegel kost? Om even een inschatting te maken van mogelijke kosten.
Heel vervelend voor je. Schade springt zeer in het oog maar is qua kosten wel te overzien als je nauwelijks schade hebt aan remklauw en schijf .
Herstel van ego kost geen geld, maar enige tijd. Reflectie van de schade tov de gereden kilometers helpt daarbij aanzienlijk.
Een OEM BMW spiegel voor de R1150 RT is 55 euro in de BTW. Vorig jaar nog aangeschaft bij BMW dealer.
Deksel spuiten valt ook wel mee, afhankelijk van de schade en de voorbewerking tav diepe krassen e.d. Alleen spuiten lukt al vanaf zo’n 75 euro en met de spiegelbehuizing erbij zit je rond de 110 euro.
De voorbereiding en het maken van de juiste kleur zijn bepalender dan de hoeveelheid spuitwerk.
Sterkte!
Ik heb een spiraal koord, maar die had ik wat minder in het zicht aan de “moer” boven het voorspatbord gehaakt. Werkt prima als je van voren aan komt lopen… Maar hij gaat nu weer aan het handvat.
Op het motor-forum is er iemand die hobbymatig spuit. Effe zoeken naar (ik meen) FZRene en hem benaderen. Hij heeft ooit voor mij de schalen van 2x zijkoffer en 1x topkoffer gedaan voor mijn destijds bj. 2007 RT. Ik dacht dat ie iets van €200 a €300 euro vroeg. Toen ik ze weer ophaalde waren ze niet van nieuw te onderscheiden, strak in de lak! En alle diepe krassen en oneffenheden netjes weggewerkt!
De gevestigde (schade) spuit bedrijven vragen voor een koffer al mega bedragen waar je niet goed van zou worden. Goedkoopste die ik benaderde vroeg iets van €600 a €700 euro alleen spuiten (dus geen beschadigingen wegwerken enzo). de duurste bijna 2x zoveel!
Dus ga naar het motor-forum en meld je aan (als je al niet aangemeld was daar) en ff zoeken/vragen naar FZRene
Dat klopt wel en daar zou ik met een dekseltje en een spiegelkapje ook niet naar toe gaan voor een spuit-offerte.
Deze bedrijven zijn gewend om autoschades te herstellen, zoals die door een onafhankelijke schade expert is vastgesteld en door grote verzekeringsmaatschappijen wordt vergoed. Die gevestigde schade bedrijven zitten niet te wachten op dit soort niche opdrachten.
Voor dit soort klussen zoek ik altijd de kleinere spuiterijen op, die bijvoorbeeld meubels en keukenkastjes spuiten. Deze kleinschalige bedrijven zijn meer ingericht op maatwerk van particuliere klanten.
Je zit in Apeldoorn, waardoor je helaas aan een concrete tip in de Randstad niet veel hebt.
Ik lees dat je uit Apeldoorn komt. Probeer De Groot Schadeherstel in Beekbergen eens. Die hebben vorig jaar mijn topkoffer van een nieuw kleurtje voorzien voor een schappelijke prijs. https://www.degrootautoschade.nl/
Ik ben recentelijk verhuisd naar Zoetermeer. De tip van Wannesie was heel bruikbaar, maar ben vanwege de afstand even benieuwd naar die in het westen van jou, Frans.
Juist! En nu weet je ook waarom schadeherstel vaak meer kost dan je denkt. Hoge tarieven, lekker plukken van de verzekeringsmaatschappij en iedereen opschepen met een dure verzekering op die manier.
Alleen wel op letten dat ze precies weten hoe ze kunststof moeten herstellen/bijwerken/verven/spuiten! Kunststof is en blijft een materiaalsoort apart die net iets andere techniek en kennis en vaardigheid nodig heeft dan hout verven. Maar inderdaad kan je voor de kleinere niche opdrachten beter bij kleine spuiterijen terecht.
Wie ik??? Ik zit in de randstad (Den Haag). Of bedoel je de vraagsteller?
Heb je FZRene al benaderd? Schoot me vanochtend te binnen dat ie ergens in Ridderkerk woont. Is te doen vanuit Sweetlake city beter dan vanuit Apeldoorn!
Wat heb je dan eigenlijk en wat hang je op welke plaats permanent aan je motor?
Waar een fabrikant stevig investeert om de onafgeveerde massa - alle gewicht tussen de weg en de onderkant van de demper - zo klein mogelijk te houden, hangt de gebruiker vervolgens aan één kant van het voorwiel een extra gewicht. Dat gewicht wordt niet afgeveerd, waarmee de massa en daarmee het gewicht bij het inveren toeneemt. Technisch gezien is dat een minder gewenste ontwikkeling.
Uitgerekend het lichtste onderdeel van zo’n 80 gram - het feitelijke pinnetje. - wordt elders apart opgeborgen en dat zet voor het onafgeveerde gewicht geen zoden aan de dijk.
Van zo’n extra stuk ijzer aan één kant fleurt de fiets niet echt op zelfs als de kleur al matching is en zo’n onderdeel wat uitsteekt pakt natuurlijk veel smerigheid en pekel van de weg op. Een remklauw is al sowieso al lastig schoon te houden en dat wordt er met zo’n road lock niet beter op.
edit:
Hoewel de BMW R1200 genoemd wordt als motor waarop de 100 mm uitvoering zou passen, gaat dat uitsluitend op vanaf bouwjaar 2014 met de introductie van de LC uitvoering.
Qua gebruikersgemak is het wellicht handiger dan een traditioneel schijfremslot, zeker als dat niet meteen tegen de remklauw aan vastgezet wordt zoals #paniekje al aangeeft.Het lijkt echter ook een aantal nadelen te hebben waarin het aanzienlijke prijsverschil nog niet eens in is meegenomen.
Het leven is een aaneenschakeling van keuzes maken en dat is bij de aankoop van een slot voor de motor niet anders.
Ik heb hier serieus naar gekeken, maar mijn beemer (R1150RT) (maar ook de R850R/RT en R1100R/RT) heeft axiale remklauwen. Dit past alleen bij de radiale versie.