Huh?!? Extra bougie?!? Hellup…

Ik heb sinds heel kort een rt…
Nu was ik hem aan het wassen en toen viel mij dit op🤔.
Er lijken wel extra bougies erin te zitten. Bovenop zitten bij beide cilinders een plug met ngk erop.
Is dit standaard? Of is het een hele domme vraag?:see_no_evil:

Iemand een idee​:flushed::thinking:.
4DA91227-F37F-45DD-9045-1AD2DF24001E.jpeg

Er is geen één vraag dom. De voorloper van de 1150 (de 1100) had in de loop van tijd, bij sommige motorrijders, last van een niet lekker lopende motor door de schrale afstelling (KFR). BMW dacht door een 2e bougie een betere verbranding te hebben en heeft een serie gehad met 2 bougies per cilinder (twin spark). Zoek maar eens op dit forum naar KFR en twin spark dan denk ik dat je vraag wel beantwoord is.

Oké. Maar de bougie zit aan de bovenkant?!? Bij een twinspark zit hij toch onderin.
En. Mijn rt komt uit 2001. Dat is toch een single spark?

Je hebt een mooie en kennelijk ook bijzondere R1150 RT .

De R1150 RT is maar kort rond 2001 als monospark geleverd en het exemplaar wat je onlangs kocht lijkt een monospark te zijn. Dat is een R1150 RT met in ieder van de twee cilinders één bougie. Het bougiegat vind je onder de plastic kap die horizontaal over je kleppendeksel loopt. Die plastic kap die doorloopt over het hele kleppendeksel is dan ook een kenmerk van een monospark.

Twinsparks hebben een primaire en een secundaire bougie, de plastic afdekkap van het bougiegat loopt maar door vanaf de achterzijde tot de helft van het kleppendeksel. Echter, de secundaire bougie van de R1150 RT is - in ieder geval vanaf 2003 - te vinden aan de onderkant van de cilinder en niet aan de bovenkant. Op de foto is niet te zien of het een losse draad, een voorbereiding op de op stapel staande twinspark id of dat er zelfs maar een doorgang is naar de cilinder. Eeen losse draad zal het niet zijn, ook op de andere cilinder zie je zo’n draad terug.
.
Schermafbeelding 2021-05-29 om 18.17.40.png
.
Meestal biedt de OEM catalogus op type en bouwjaar uitkomst, maar uit bovenstaande tekening van een R1150 RT monospark blijkt geen extra aansluiting op de bovenkant van de cilinder. Vervolgens even gekeken naar het kleppendeksel van de R1150 RT monospark en daaruit blijkt dat de gebruikelijke doorvoer voor de bougie op de tekening ontbreekt. Bij de R1150 RT is de doorvoer voor de bougie wel duidelijk zichtbaar.
.
Schermafbeelding 2021-05-29 om 18.39.13.png
Links: kleppendeksel monospark zonder bougie doorvoer, rechts twinspark met bougie doorvoer…
Zou het kunnen dat er bij deze serie R1150 RT één bougie geplaatst is en wel op de bovenzijde van de cilinder? Daar is eenvoudig achter te komen door even de plastic kap van het kleppendeksel eruit te lichten en dan blijkt wel of daar een bougie in gemonteerd is.

Heel bijzonder, temeer daar de OEM tekening van een reguliere R1100 RT die doorvoer door het kleppendeksel ook niet toont. Die bougie zit daar wel degelijk. Bij de R1150 in de R(oadster) uitvoering zou de extra aansluiting eenvoudig terug te zien zijn bij gebrek aan verhullend tupperware. Waar en hoe ik ook op duidelijke afbeeldingen rondkijk, nergens is die specifieke aansluiting te vinden.

Voer voor echte R1150 RT historici, die niet gissen of concluderen nav tekeningen maar weten.

Als ik binnenkort tijd heb, gaat het Tupperware ervan af!
De “ngk” plug zit aan de bovenkant in de cilinder geplugt…
Raar…

Onder zit geen gat oid.

De pluggen zitten op beide cilinders…
Ik weet ook dat de primaire bougies in de zijkant zitten🤪 achter de zwarte strippen.
DA4D30B5-13AE-4E57-A9A1-D5584E115DBF.jpeg

551D13A3-7942-47C7-A6FA-6F0B16293D09.jpeg

??? RaRa , ik heb echt geen idee???
3B9C8EF2-DDC1-457D-A26D-C70887E864B8.jpeg

Na heeeel veel zoeken ben ik erachter😃

Het is een dual spark conversion.
2e bougie achteraf erin gemaakt.
Schijnt te helpen tegen kfr ,surge.
SJBMW-Dual-Plug-Conversion

Dus toch: heel bijzonder en dan doen OEM tekeningen er niet toe. Knap dat je daar toch nog achter komt, ik kon het nergens vinden.

Deze variant is uitgebracht vóór dat de reguliere TwinSpark uitgebracht werd. BMW heeft, zoals gebruikelijk, eerst volledig ontkent dat er überhaupt een probleem was, toen een van de Duitse bedrijven ( weet niet meer welke : Hornig, Wunderlich , nog een?) een aangepaste ruil-cilinderkop uitbracht zijn ze alsnog overstag gegaan en is de “TwinSpark” geboren.

Ik ben wel eens kritisch op BMW, juist omdat ik het merk al decennia rijd en dan krijg je wel wat mee, maar er zijn ook zaken waar ze heel goed in zijn.

[/quote]
Ik ben wel eens kritisch op BMW, juist omdat ik het merk al decennia rijd en dan krijg je wel wat mee, maar er zijn ook zaken waar ze heel goed in zijn.
[/quote]

Jazeker zoals bijvoorbeeld uhhhhh……….uhhhhhhh…………uhhhhhhhhhhhhh O ja marketing. Kon verder zo gauw niets bedenken !! _001 :$

Hm, een enkele referentie aan afbrekende voorvorken van de LC serie of scheurende achterdempers bij RT LC zou hier voldoende mogen zijn om te stellen dat BMW niet onmiddellijk enthousiast reageert als er eens iets niet klopt …

Zeker gaan er ook dingen goed: De R25 van inmiddels 70 jaar oud heeft weer zijn eerste kilometers gereden _005

Hierbij nog 2 foto’s zonder de Tupperware.
AD5F185E-27A7-47CF-B32B-E794794576AC.jpeg

D52C236D-91E5-4F69-8320-188187C08820.jpeg

Je hebt een heel bijzondere BMW, zoveel is wel duidelijk.

Naar aanleiding van het bericht van @Baird ben ik op de toegevoegde bougie aan de bovenzijde gaan letten bij ogenschijnlijk monospark uitgevoerde Erren , maar nog geen enkel exemplaar ermee gespot. Omdat het twin-spark principe aanvankelijk buiten BMW om wordt toegepast, is het in de OEM catalogus - de heilige graal bij uitzoeken hoe iets in elkaar steekt - niet terug te vinden.

De techniek is overigens al wat ouder. In de jaren 90 van de vorige eeuw brengt Suzuki de DR 800 op de markt, de grootste ééncilinder productiemachine van de jaren 90 tot aan de dag van vandaag aan toe. Prachtmachine, helaas weggevaagd door de GS. Die joekel van een ééncilinder wordt om die reden ook wel DR BIG genoemd en is fabriek-af al uitgevoerd met een primaire en secundaire bougie. Bokt evengoed nog wel enigszins, ik had er 2 van.

Ook voor die tijd zal het twinspark principe zijn toegepast, al was het maar voor een betere verbranding in de cross en/of racerij.
Je boft maar, je hebt een tamelijk unieke uitvoering in handen.

Big RT Smile

NICE!!!
Big RT Smile

Ik meen zelfs dat sommige vliegtuigen in de WOI al TwinSpark hadden …

Dat zou me nix verbazen. In die tijd kwam het vermogen vooral voort uit de hoeveelheid ‘cubic inches’.
Grote potten dus, dan is een twinspark ontsteking veel effectiever en bovendien eenvoudig aan te brengen.

Een bekend twinspark gevechtsvliegtuig is de Messerschmidt BF 109 met de Diamler-Benz DB-601 motor.

Voor WW 1 heeft Rolls Royce de eagle gebouwd die in 1917 de VI versie kreeg die twin-spark was. Deze motor is verder ontwikkeld van een in 1915 aangeschafte Daimler-Benz motor. Heeft aan het einde van de oorlog in meer Britse toestellen gezeten.

Meer op Wikipedia omdat het een Mororrad forum is en ik niet de post wil kapen :slight_smile: