Hey there

Hallo mede motorrijders,

Ik heb begrepen dat het gewaardeerd wordt als ik me even voorstel. Een regel die ik best wel snap en waar ik me meteen aan ga houden.

Mijn naam is Marc en ben ongeveer zo’n 20 jaar aan het motoren. Voornamelijk woon- werkverkeer maar mocht het op het pad komen laat ik een tourtje met mede motorrijders niet aan m’n neus voorbij gaan. Ik rij het meeste in de omgeving van Purmerend (woonplaats) en amsterdam (werk). Voor vergaderingen in het land pak ik ook altijd graag de motor.

Zoals je misschien in mijn profiel ziet ben ik voornemens een BMW te gaan kopen. Een R1200RT. Dat moment is best wel dichtbij (zaterdag hoop ik) dus het werd tijd wat kennis op te gaan doen over wat ik kan en mag verwachten. Jullie als ervaringsdeskundigen kunnen me hopelijk helpen mijn newbie BMW vragen te beantwoorden.

Ik heb diverse motoren bereden. Naast een paar beginners exemplaren, een Honda Pan European ST1100. Later gevolgd door een ST1300. Deze laatste heb nu al 10 jaar en heeft mij over flink wat kilometers vervoerd. Nu begint de arme meid toch wat gebreken te vertonen dus is het tijd voor haar pensioen. Zit trouwens net te denken… Kunnen jullie me vertellen waar nu de strijd zit tussen Honda en BMW? Big RT Smile

Ik ben benieuwd en hoop net zo te mogen genieten van de BMW als ik heb gedaan van de Honda’s. Dank alvast voor de acceptatie op het forum en ik hoop nog veel van me te laten horen :smiley:

Hallo Marc H.

De strijd tussen de BMW en de Honda…

Ik heb een ST1300 gehad, 4 cilinder, dat loopt natuurlijk erg soepel, stil…

Dat zal je bij de BMW in het begin wel missen…

BMW, 2 cilinder, beetje bokken en schudden, een motor met karakter…ff wennen om ermee om te gaan maar als je het virus eenmaal te pakken hebt wil je nooit meer wat anders…

Welkom op dit forum.

Henk7777

Hallo Marc,

Van harte welkom op het RT-forum en bedankt voor je introductie, dat wordt hier zéker gewaardeerd. _004

Ik ben het helemaal met Henk eens, eenmaal gewend aan de BMW en je wilt niet meer anders. Heerlijke tourmotor. En ja, de Honda en de BMW hebben beiden hun eigen karakteristiek. Dat klinkt wat flauw maar het is wel zo. Verder is de BMW ook qua constructie uniek. De gehele motor is gebouwd om het motorblok met de paralever en telelever. Daarnaast zeer wendbaar door een laag zwaartepunt.

Laat dat BMW virus er maar gewoon zijn en hopelijk loop je ook al snel een RT-forum virus op. Geniet dus van beide en laat je gerust horen op ons forum! _004

[groet]

Eilert

Dank jullie wel. Dat virus… Dat lukt best wel. Zit nu al naar zaterdag uit te kijken :smiley:

Ik ben zelf een fervent BMW-boxerliefhebber. Heb ooit eens een Pan geprobeerd en ben op rasse schreden weer teruggekeerd naar de boxer. Vanuit mijn verleden ken ik fervente Pan-rijders die een “uitstapje” hebben geprobeerd naar de RT. Die konden er echt niet aan wennen en waren ook op redelijke korte termijn weer terug bij “hun” Pan.

Vele testen hebben uitgewezen dat beide motoren in “principe” zeker niet voor elkaar onderdoen, maar zoals hier al benoemd, ze hebben ieder hun eigen specifieke karakter. Ooit heb ik eens in een slot/eindconclusie van een test tussen beide motoren gelezen:

“Rijdt je nu een BMW boxer dan zal je zeer waarschijnlijk weer voor de BMW kiezen, rijdt je nu een Honda Pan dan zal je zeer waarschijnlijk toch weer voor een Pan gaan.”

Tja, voor wat waar is!!!

Hai Dingeman,

Dat wil ik zeker geloven. Een pan fluit over de weg. Met z’n vier cilinders is het een enorme rustige machine. Het rijdt zeker geweldig. Wat ik alleen als een enorm nadeel ondervind is de enorme overdaad aan plastic. Voordat je zelf kan sleutelen ben je eerst een half uur kappen aan het verwijderen. Onderhoud is daarmee gewoon niet leuk om te doen. Daarnaast is het een vrij kale motor qua extras en wordt het niet meer gemaakt. Onderdelen worden schaarser en dus ook duurder.

Nu werk ik bij een werkgever die ook boxermotoren gebruikt. Ik heb een paar korte ritjes gedaan en vond het prima rijden. Bij stilstand beweegt het alleen wat meer. Een motor met karakter werd het hierboven genoemd. Dat treft want dat heb ik ook :wink:

Ik ga het gewoon proberen en hou jullie op de hoogte. Mocht ik ooit weer terug verlangen naar de Pan zijn jullie de eerste die het weten. :smiley: