Mijn vraag behelst niet hoe ik routes moet rijden, dat weet ik ook wel.
Maar n.a.v. het door mij gestelde voorbeeld, welke navigatie zou MrGPS adviseren, moest ik er nog een aanschaffen.
Toch klopt het antwoord wel. Mijn advies in algemene zin is om te rijden met een track; aka ‘de mrgps methode’. Zie ook https://www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode/
Dat advies geldt al van ruim vóór dat de Rider400 ten tonele verscheen. Ook al rijdt iedereen met een Zumo, dan nog zijn er, bij gebruik van de traditionele route, zó veel mogelijke probleemveroorzakers dat zich altijd wel een moment voordoet dat de ene links en de ander rechts denkt te moeten gaan.
Het is mijn 100% overtuiging dat gebruik van de track de beste manier is om de kans op dat soort problemen te voorkomen.
Met dat (de track) als uitgangspunt terug naar de vraag: Garmin of TomTom?
Beiden zijn ok, maar er zijn wel relevante verschillen:
Voordeel Garmin:
- track wordt ook gevolgd als er geen kaartdekking is (ook offroad mogelijk)
- je kunt de track op de kaart ‘projecteren’; die blijft atijd 1op1 gelijk
Nadeel Garmin:
- bij activeren track MOET je OP de track staan, anders wordt je linea recta naar het eindpunt gestuurd
- herbekekenen MOET uit staan; bij afwijken wordt je anders eveneens linea recta naar het eindpunt gestuurd. Terugrijden naar de route moet dus ‘op zicht’ gebeuren, zonder aanwijzingen.
Voordeel TomTom:
- de Rider 4xx is in staat je ‘dynamisch’ terug te brengen naar de route. Hij gebruikt daartoe immers geen vaste punten maar kijkt naar jouw positie tov de route en past zich tekens aan. Herberekenen is niet uitschakelbaar maar dat is hierdoor ook volstrekt niet nodig.
- activeren mag ook als je niet op de track staat: je wordt gewoon naar het dichtsbijzijnde punt van de route gestuurd. Je kunt echter ook aangeven naar het startpunt gebracht te willen worden.
- je kunt de track ook via ‘de cloud’ laden - hoeft geen kabel of computer aan te pas te komen.
- de verkeersinformatie toont evt afgesloten wegen op de route (track-route wordt echter niet automatisch aangepast)
Nadeel TomTom:
- geen offroad mogelijk
- m.n. bij wegen die delen van de dag afgesloten zijn (destination roads) kan er afwijking in de route plaatsvinden; instelling op ‘fietsroute’ voorkomt dat. (zal vermoedelijk nog door TT aangepast worden).
Tot dusverre was het reëel te zeggen ‘kies maar voor een Garmin, die heeft de rest ook’. En dat an sich houdt allicht de Garmin hegemonie in stand.
Maar dat ‘bolwerk’ kraakt momenteel in al z’n voegen. Er worden momenteel substantieel meer Riders dan Zumo’s verkocht. En dat komt voor een groot deel omdat de Rider veel minder ‘nukkig’ is als de Zumo; en dat geldt ook in ‘clubverband’…
de truuk met instellen op fietsroute op de TT heb ik denk ik 6 jaar geleden al eens als advies moeten geven bij een clubroute waar de route ter plaatse diende ingeladen te worden. TT (toendertijd nog met Tyre) wou anders voor geen meter door dat geasfalteerde boswegeltje en stuurde je 35 km om.
ik raad trouwens iedereen, zowel Germin als TT gebruikers aan om een account aan te maken op MyDrive van TT (is gratis) en daar je track eens in te laden. Waarom? Op MyDrive zie je de wegenwerkzaamheden en afsluitingen langsheen je route. Twee jaar geleden heb ik me het pleurus gezocht waaom MyRouteApp die ene baan niet wou nemen op de TT kaart terwijl deze dat wel deed op de HERE en Google kaarten. Tijdens een eureca moment de track eens ingeladen in MyDrive en ja hoor, daar waren wegenwerken en die ene straat was afgesloten. Uit uitvoerige gesprekken met Michel (die wist dus eerst ook niet waarom lol) er achter gekomen dat MRA dezelfde kaarten gebruikt als MyDrive echter de wegenwerken niet toont maar er wel rekening mee houdt bij de routering. Ze zijn sinds dan in gesprek met TT om deze ook zichtbaar te kunnen maken in MRA. 't Is maar dat je het weet lol